- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC

Offroad fremkommelighed og premium komfort


Af Søren Clauding – januar 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Mercedes bygger en bil, gør de det ordentligt. Det gælder også SUV-udgaven af mellemklassebilen, C-klasse, Mercedes-Benz GLC. Den udstråler kvalitet, hele vejen igennem og byder på en kørekomfort, der går fuldt i spænd med forventningerne til en bil fra den tyske premiumbil-fabrik.

 

GLC er ikke en offroader og alligevel. Vi har prøvet den og dens permanente firehjulstræk i terræn, under behørigt hensyn taget til de fine 19” letmetalfælge, og den falder ikke igennem. Som sådan passer den måske især til danske kørselsforhold.

 

Komfortabel

I Dannevang mødes man væk fra motorvejene ofte af ujævn asfalt og ikke helt gennemtænkte kurveforløb. Det håndterer GLC’en forbilledligt, og frihøjden på 18 cm, som tillader en større fjedervandring end på C-klassen, udnyttes til fulde, så affjedringskomforten er perfekt. Skal man anke over noget, hvad køreegenskaberne angår, er det måske netop, at affjedringen er så komfortabel, at man ikke har samme fornemmelse af kørebanen, som en mere sportslig tilgang til affjedringen ville have medført.



Den prøvekørte udgave var suppleret med luftaffjedring til små 50.000 kroner. Når man skifter til den dynamiske køreindstilling, som er en valgmulighed i en GLC, bliver styringen og fornemmelsen af køredynamikken mere kontant, men samtidig med, at den intet forkert gør, har man som fører ikke samme fornemmelse som i en ”flad” C-klasse, og det er vel egentlig meget naturligt.

 

I øvrigt kan man vælge mellem 5 forskellige køreprogrammer, herunder en individuel indstilling, hvor man selv kan sammensætte sin egen prioritering. Det fungerer udmærket.

 

Off-road og motorkraft

En GLC er bygget, så den kan klare lettere off-road terræn. GL betegnelsen forpligter og den kan bl.a. køre gennem 30 cm vand, uden at man får hverken kolde fødder eller våde tæer. Motorkræfter er der desuden nok af, for 2,1 liters række-fireren er en dobbelt-turbo dieselmotor, der ikke bare leverer op til 204 hk men også et moment på 500 Nm, tidligt på omdrejningskurven. Den er i øvrigt ret økonomisk: 20 km/l er absolut ”godkendt”, når der er tale om en bil, der er så stor, at man må sætte en anhænger på 2500 kg ”på krogen”.



I forening med 9-trins GTronic automatgearkassen, kendt fra den større GLE, og den elektroniske styring overføres kræfterne perfekt gennem de fire trækkende hjul, ikke mindst off-road. I accelerationsfasen på plan asfalt sker skiftet hurtigt og præcist. Under deceleration med foden på bremsen mærker man, når gearkassen skifter ned. Det giver en god fornemmelse af, hvilket gear, man er i, inden man har brug for igen at sætte farten op.

 

God plads

Pladsforholdene i kabinen er helt fine. Passagererne har god plads overalt, og i bagagerummet disponerer man over 505 liter, som, når bagsædepladsen forvandles til bagageplads, bliver til 1600 liter. Det er udmærket, med tanke på, at der også er plads til et bageste differentiale. Et ankepunkt her i vinterkulden er, at sædevarmen kommer lidt vel rigelig langsomt og siden beslutter sig for at sænke temperaturen lidt for tidligt – efter undertegnedes mening.


 


I en Mercedes er basisudstyret altid som det skal være. Men vil man benytte sig af mulighederne helt ud, kan man langt hen ad vejen konfigurere GLC’en helt efter sit eget hoved.

 

Ekstraudstyr for alle pengene

Den prøvekørte model til 750.000 afgiftsreducerede kroner var udrustet med ekstraudstyr, så prisen kommer tæt på 1,1 million. Udstyret inkluderede bl.a. elektrisk indstillelige forsæder, LED lysstem, den såkaldte førerassistentpakke, der indeholder alle tænkelige kørehjælpemidler, 19” fælgene og forskelligt ”kosmetik” som er med til at give bilen sit eget individuelle udtryk.

 

LED Intelligent Light System er aktive forlygter med kurvelys samt automatisk højderegulering. Det fungerer glimrende. I øvrigt er det værd at bemærke, at efter afgiftsreduktionen koster den billigste GLC blot 700.000 kroner.

Andre Mercedes prøvekørsler – find dem hér >>>


 

 

Den tablet-lignende skærm, øverst på midterkonsollen, anvender kameraer på alle bilens side til at give et meget præcist og tydeligt billede af omgivelserne, både direkte bagud og i fugleperspektiv.


Model:

Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC

Listepris:

Kr. 749.300

Motor og transmission:

2,1 ltr. Dobbeltturbo diesel. 204 hk. 500 Nm/1600-1800 omdr./min. 9 GTronic aut.gear.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,6 sek./ 222 km/t/ 20,0 km/l / 129 g/km

Længde:

4,66m

Bagagerum:

505/1600 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 17” letmetal fælge. 6 airbags. 2-zone klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Isofix.


Interiøret er rummeligt, elegant og indbydende.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt