- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Mazda CX-3 1,5

SKYACTIV-D Optimum FWD

SKYACTIV økonomi i praksis


Af Søren Clauding – maj 2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mazdas SKYACTIV filosofi går i korte træk ud på, at skabe drivliner, hvor man har optimeret, hvad der optimeres kan ved brug af velkendt teknologi. Når man ser nærmere på CX-3 modellen med SKYACTIV-D motor, virker det som om, at den samme idé også er anvendt på den økonomiske beregning – i særdeleshed, når bilen er iklædt det optimale Optimum udstyr.

 

Vi har præsenteret CX-3 ved flere tidligere lejligheder, men aldrig med den lille dieselmotor. Vi skal ikke gentage os selv, hvad de grundliggende egenskaber angår, så lad os gå direkte til motoren:

 

Smidig motorgang

Der er tale om en dieselmotor, der yder 105 hestekræfter. Nok så vigtigt præsterer den også et drejningsmoment på 270 Nm. Specifikationerne fastslår, at det topper mellem 1600 og 2500 motoromdrejninger i minuttet, men på hver sin side af dette interval er momentet også temmelig højt og det har medført en meget smidig motorgang.



I rå fart præstationer kan den kompakte crossover nå 100 km/t på 10,1 sekunder. Det er hurtigt, og det underbygger dens gode køreegenskaber, der stort set er identiske med den tidligere prøvekørte version med 120 benzinhestekræfter. Simpelthen fordi vægten og dermed balancen i de to varianter er den samme.

 

Hurtig acceleration

Og så melder optimeringen sig helt synligt: Man kunne sagtens have bygget en bil, der havde højere topfart, men da der er tale om en højbenet bil med en frihøjde på 15,5 cm, er det nok de færreste, der satser på at køre rigtig hurtigt i den. I stedet er bilen hurtig oppe i fart og man må så nøjes med at kunne køre 177 km/t – men det rækker dog nok for de allerfleste…

 

Men hvad så med brændstoføkonomien. Jo, her gør det samme sig gældende: Man kunne givetvis have bygget en mere brændstoføkonomisk bil, om end 25 kilometer pr. liter dieselolie nu ikke er dårligt. I sammenligning med 120 hestes benzinversionen er det faktisk ganske udmærket, for den kører 16,9 km/l. Hvilket helt specifikt i Danmark medfører, at forskellen i ejerafgift er beskeden. Dieselvarianten koster 2100 kroner/år – benzinbilen 1780 kroner/år, og forskellen i fartpræstationer er ikke stor.

 

Fornuftig økonomi

Med andre ord: Vil man gerne ”SKYACTIVe” sin driftsøkonomi, er valg af diesel-modellen en glimrende metode, for man får derigennem fuld udnyttelse af den bedre brændstoføkonomi og den lavere literpris på dieselolien. Der er en forskel på 20.000 kroner på listeprisen, men det er heller ikke så meget som man ofte ser, når diesel- og benzinbiler sammenlignes.

 

Den billigste CX-3 koster 210.000 kroner. Den billigste CX-3 Diesel koster 254.000 kroner og den prøvekørte Optimum version koster 289.000 kroner. Har man muligheden for at investere de ekstra 35.000 kroner bør man gøre det, for derigennem optimerer man i den grad oplevelsen af og fornøjelsen ved at køre CX-3.

 

Her er et udpluk fra standardudstyrslisten:

18” aluminiumsfælge med 215/50 dæk giver en direkte fornemmelse af kørebanen. På den prøvekørte bil var der af forskellige årsager påmonteret 16” fælge – det gav en blødere affjedring og styreegenskaberne var ikke væsentligt påvirket deraf. Automatisk klimaanlæg sikrer temperaturen i kabinen.

 

Mazda Radar Cruise Control er en meget velfungerende adaptiv fartpilot, som er en komfortabel fordel såvel som væsentlig sikkerhedsfaktor ved motorvejskørsel. 7” berøringsskærmen er let at overskue og kan også styres ved hjælp af en såkaldt ”HMI commander” – et drejehjul i midterkonsollen, så man ikke behøver at fjerne opmærksomheden fra kørebanen, fordi man skal forsøge at ramme et felt på en touch screen.

 


Nat til dag

Full LED-forlygter forvandler nat til dag og giver er fænomenalt godt lys – som automatisk blænder op og ned, hvis man ønsker det. Kurvelys er en del af forlygternes egenskaber. Rear Cross Traffic Alert advarer, når man bakker ud fra en vinkelparkering og der kommer tværgående/kørende trafikanter. Blind Spot Monitoring hjælper til, at man ikke skifter kørebane, hvis der er trafikanter i den blinde vinkel og man får også en advarsel, hvis man er i færd med at skifte vognbane uden at blinke af – igen, hvis man altså vil.

 

Mørktonede bageste sideruder reducerer nysgerrigt indkik og dæmper sollyset. Head-up-display bringer de vigtigste køredata op i synsfeltet på en lille skærm, der pænt og nydeligt folder ned og beskytter den lille projektor mod snavs, når den ikke er i brug. Bakkamera og parkeringssensorer bag reducerer risikoen for at bule den pæne CX-3 eller den bil, man måtte køre ind i. Smart City Brake Support hjælper til at man ikke kører ind i andre ved kørsel i bytrafik.


 


Når man med nøglen i lommen har låst sig ind i bilen, sætter man sig i lækre sæder med sort stof og kunstlæderindtræk – som i den prøvekørte bil for 18.000 kroner oven i var udskiftet med lækkert lyst læder. Og undervejs disponerer man over et fremragende Bose audio med 7 højttalere, hvis eneste minus er, at det optager lidt plads i bagagerummet.


Andre Mazda prøvekørsler – find dem hér >>>

Læs også den første internationale prøvekørsel af Mazda CX-3 hér >>>


Klik på billedet og se on-board videoen fra vores møde med Mazda XC-3 med den nye 1,5 liters SKYACTIV dieselmotor

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.



Model:

Mazda CX-3 1,5 SKYACTIV-D Optimum 2WD

Listepris:

Kr. 268.813

Motor og transmission:

4 cyl. turbodieselmotor 1,5 l. 105 hk. 270 Nm/1600-2500 omdr./min. 6 M/T

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

10,1 sek./ 177 km/t/ 25,0 km/l /105 g/km

Længde:

4,28 m

Bagagerum:

287/350/1220 liter

Diverse:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hill-start assistent. Smart City Brake Support. 18” alufælge (testbilen var udrustet med 18” fælge). Fuld LED forlygter med dynamisk kurvelys. P-sensorer for og bag med Blind Spot Monitor og Rear Cross Trafffic Alert. 6 airbags. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Nøglefri entry og start/stop. 7” berøringsskærm med HMI commander og stemmestyring. Sædevarme. Adaptiv fartpilot. Regnsensor. USB, AUX, Bluetooth. BOSE audioanlæg med 7 højtalere. Isofix.


Link til importøren


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt