| 
							Hyundai er gået i gang med en forvandlingsproces. 
							Over en årrække skal Hyundai modellerne være de mere 
							sportslige biler i koncernens modelprogram, der som 
							bekendt også tæller KIA. Forvandlingen ser man lidt 
							til på den nye Hyundai i20, hvor designet er blevet 
							skarpere og der også er flere muntre hestekræfter at 
							hente i maskinrummet. 
							  
							Det gør ikke Hyundai i20 til en rallybil – den er 
							fortsat en god kompakt familiebil - men da den 
							grundliggende har gode køreegenskaber, bliver 
							harmonien bedre, når man får lidt mere trækkraft, og 
							100 hestekræfter er foreløbig det maksimale, man kan 
							få en i20 med. Men det er heller ikke nogen dårlig 
							begyndelse. 
							  
							Plus-udstyret 
							Basismodellen hedder Hyundai i20 Life. Den hér 
							prøvekørte version hedder Life+ og i kombination med 
							den nye kraftigere motor får man populært sagt mere 
							liv for pengene. Motoren i sig selv er en 1-liters 
							3-cylindret turbomotor. Foruden den gode effekt 
							leverer maskineriet også et flot drejningsmoment, 
							der topper på 172 Nm ved 1500 omdrejninger/minut og 
							det fastholdes helt op til 4000 omdr./min. 
							  
							De to tal tilsammen gør det muligt at nå de 100 km/t 
							på 10,7 sekunder, men det vigtigste er, at det er 
							ret underholdende i fart intervallet derunder, når 
							man kører friskt gennem snævre kurver, fordi 
							smidigheden er helt i top. 
							  
							Dertil kommer, at motorstøjen er ganske beskeden. 
							Ved konstant fart hører man den ikke og det er 
							absolut et plus. Dynamisk og frisk kørsel behøver 
							ikke støje. 
							  
							Billige heste 
							Prismæssigt skal der ikke meget til for at få det 
							mere liv i køretøjet. Prisen for en Life-version med 
							en knap så spændende 75-hestes 1,25 liters motor er 
							128.000 kroner, som oven i købet heller ikke kører 
							så langt på literen som i20 1,0T (det officielle tal 
							siger 23,3 km/l – i praksis skal man regne med 
							omkring 20). Den billigste version med 100 
							hestekræfter koster 143.000 og vil man have plusset 
							på Life, lægges der yderligere 10.000 kroner oven i. 
 
							
							 
 
							Som sådan koster de 25 ekstra hestekræfter kun 
							15.000 kroner – de penge er ret godt givet ud og 
							giver bl.a. mulighed for 90 kg mere på en eventuel 
							trækkrog, så man rammer de 1000 kg. 
							  
							Liv i kabinen 
							Men endnu bedre er det, at lægge 10.000 kroner oveni 
							til Life+ udstyret. Derved får man nemlig 
							aircondition, oven i købet med køl i handskerummet, 
							og det skal nok give lidt mere liv i kabinen. 
							Desuden er tågeforlygter foran også med i den pris, 
							og det er bestemt en vigtig sikkerhedsfaktor ved 
							ringe sigtbarhed. 
							  
							Som sådan kryber den prøvekørte bil op på en samlet 
							pris på 153.000 kroner – men så er man også godt 
							kørende, især for pengene. Vil man have mere, findes 
							Hyundai i20 også i en Trend og en Premium udgave. 
							Vælger man sidstnævnte, er bilen også udrustet med 
							16” alufælge og det rammer benzinøkonomien en smule, 
							så det officielle tal er 22,2 km/l. 
							  
							Vi har tidligere kort beskrevet nyhederne hos 
							Hyundai i20 (læs 
							om den første korte test af bl.a. Hyundai i20 2016 
							hér >>>). Her skal tilføjes, at bilen især 
							vinder gennem dens enkle tilgængelighed og 
							forbavsende gode kørefærdigheder. 
							  
							Udmærket udstyr 
							Udstyret omfatter bl.a. 6 airbags, elektriske 
							sidespejle, elruder fortil, fjernbetjent centrallås, 
							follow-me-home lys (forsinket slukning af lyset, når 
							det er tændt og man aflåser bilen udefra) og 
							hillstart assistent (som holder bremsen for en et 
							par sekunder, når man skal sætte i gang på vej op ad 
							en bakke). 
 
							
							 
 
							Med en længde på 5,05 meter er en bagagekapacitet på 
							326 liter, der kan udvides til 1042 liter, når 
							bagsæderyglænene lægges ned, absolut godkendt. Det 
							hele er pænt pakket ind og man skal ikke studere i 
							dagevis for at finde ud af, hvordan den virker. 
							  
							Og så er Hyundai i20 som enhver anden Hyundai dækket 
							af 5-års garantien i fulde 5 år, uanset hvor mange 
							kilometer, man kunne finde på at køre. Også det er 
							penge værd. 
 
							
							 |