- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større.


First World Testdrive:

Subaru Forester 2,0D X CVT

En klasse bedre med automatgear


Af Søren Clauding – 31. januar 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link til importøren


Langt de fleste af de Subaru Forester, der er blevet solgt i Danmark med manuelt gearskift, har haft en benzinmotor i maskinrummet. Det skyldes ikke mindst nogle meget fordelagtige tilbud på Foresteren, men også at dieselmotoren trods sine mange fordele ikke nødvendigvis er den mest spændende af Subaru motorerne. Sjovt nok ændrede det billede sig radikalt, da vi prøvekørte den nye Forester med automatgear i det snedækkede og til tider noget uvejsomme landskab i Letland.

 

Det kan der være flere forklaringer på, men det første er naturligvis, at automatgearet i sig selv tilbyder en helt anden form for køredynamik. Det er nemlig et CVT-gear, altså et trinløst automatgear. Men, vil nogle måske sige, det lægger jo ikke lige præcis op til høj grad af køredynamik. Korrekt, men Subaru’s CVT gear er ikke helt almindeligt.

 

Trinløst med trin

Subaru har nemlig udnyttet de næste uendelige muligheder, moderne elektronik giver bilkonstruktørerne, når det drejer sig om at optimere drivlinen, altså alt lige fra kræfterne produceres til de er overført til underlaget.

 

CVT står for Constant Variable Transmission og som sådan er et CVT-gear trinløst. Men for det første kan det ”tilføres trin” ved hjælp af skiftepaler bag ratkransen. Den løsning har andre også tyet til. Subaru har blot indbygget endnu en mulighed: Hvis man, når automatgearet står i automat-indstilling, ved at presse speederen ned bruger over 65 procent af motorkræfterne, går gearkassen af sig selv over i en 7-trins indstilling, så kræfterne indenfor hvert trin udnyttes optimalt, giver lynhurtigt gearskift og ikke mindst en rigtig god føling med kraftoverførslen.

 

Føling med kraftforbruget

Det var der rigtig god mulighed for at opleve i Letland, hvor kørselsforholdene skiftede ustandseligt, lige fra næsten tør asfalt til sne og is. I topvarianterne kan man desuden vælge et X-mode, som optimerer kraftfordelingen mellem for- og baghjul ved regulær off-road kørsel.

 

Fordelingen er ved almindelig kørsel 60 procent på forhjulene og resten på baghjulene. Det kan elektronikken lave om på allerede uden X-mode, men når kørselsforholdene kræver det, kan X-mode desuden stramme differentialet, og indstillingen påvirker ved samme lejlighed også speederrespons, gearkassens skiftepunkter, det elektroniske stabilitetsprogram, som i Foresteren hedder VDC, og aktiverer Hill Descent Control, som kan overtage styringen af hastigheden ved f.eks. kraftige fald i terrænet og dårligt vejgreb.

 

Den nye køreoplevelse gør diesel-versionen sjov, spændende og effektiv og bilen bliver dermed en klasse bedre.

 

Afstemt affjedring

Dertil kommer, at den nye bil også har fået afstemt affjedringen, så den er blevet lidt blødere og dermed bedre i stand til at absorbere ujævnhederne – hvad der var rige muligheder for at konstatere på de ujævne lettiske veje (Letland har mange gode veje, men er fortsat et land i genopbygning og der findes rigtig mange meget elendige veje ude i landskabet).

 

Netop boksermotor princippet, som gør det muligt at montere motoren lavt i motorrummet og desuden i kraft af sin flade konstruktion sænker tyngdepunktet endnu mere (ret godt i en bil, der trods alt måler 173 cm i højden), muliggør den blødere affjedring – uden tab af den stabilitet, som man typisk ellers ville opnå ved brug af krængningsstabilisatorer.



80 procent fornyelse

Motoren er i sig selv forbedret med fornyelse af 80 procent af delene, den er sammensat af, og den er blevet modificeret på 16 forskellige punkter. Det er bl.a. gjort for at sikre, at den overholder den kommende Euro 6 miljønorm, men vi gætter på, at arbejdet med motorstyringen, som har haft til formål at gøre bilen mere miljørigtig, også har smittet af på den dynamiske oplevelse. Brændstoføkonomien er dog uændret (17,5 km/l for M/T transmissionen og 16,4 km/l med CVT-gear) og dermed også CO2 udledningen.

 

Oven i de køretekniske forbedringer og fornyelser har Subaru desuden nedbragt støjniveauet fra motor og hjulophæng med 16 procent gennem isolering og ved brug af en lydreducerende frontrude. Det er med til at sikre kørekomforten på et godt niveau og mærkes tydeligt i praksis.

 

Moderne IT i kabinen

Subaru Forester er blevet forbedret på 17 forskellige steder, herunder også det indvendige. Igen med fokus på det funktionelle har man indbygget et stort multifunktionsdisplay af touch-screen typen (6,2” i laveste udstyrsvariant og 7” i de andre), hvorfra en række af bilens funktioner kan styres. Systemet indeholder alle de muligheder, et moderne infotainment system forventes at indeholde, men ved de første prøvekørsler var der ikke tid til at gå i dybden på systemet.



Foruden et højt udstysniveau for alle tre dieselvarianter, er det vigtigt at konstatere, at Subaru har fastholdt væsentlige dyder som kædetrukken kraftoverførsel i stedet for drivrem i gummi, så man får leveret kræfterne direkte uden ”elastik”, det symmetriske Lineatronic firehjulstræk med lamelkobling og 60/40 fordeling af kræfterne (indtil elektronikken vil noget andet), og det høje sikkerhedsniveau: Den nye Subaru Forester er sikret 5 EuroNCAP stjerner.


Panorama soltag er en option i den nye Forester.

Subaru Forester i Motorradioen - Interview: Niels Thanning, Subaru Danmark >>>

 

Subaru Forester First World Test i Motorradioen >>>


Andre Subaru prøvekørsler – find dem hér >>>

 

Læs prøvekørslen af Subaru Forester 2,0 DXE hér >>>

 

Læs også: Målrettet satsning skal styrke Subaru i Danmark >>>


Klik på billedet og kør med under de første testkørsler af den nye Subaru Forester:

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 


Hurtige fakta om den nye Subaru Forester


Den kan allerede nu bestilles hos de danske Subaru forhandlere. Leveringstiden afhænger af lagersituationen.

 

Motor: 4 cyl. Common-rail turbodiesel 2,0 l. 147 hk. 350 Nm/1600-2400 omdr./min. 7 trins automatisk gearkasse af CVT-typen. Stop/start. Brændstoføkonomi: 16,4 km/l.

 

Priser:

2,0D X CVT: kr. 489.900

2,0D XS CVT: kr. 529.000

2,0D XE CVT: kr. 599.000

 

Subaru Forester med dieselmotor og automatgear kan også leveres som van.

 

Øvrige data: Vi henviser til vores prøvekørsel af Forester med dieselmotor og manuel transmission. Læs prøvekørslen af Subaru Forester 2,0 DXE hér >>>


 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt