- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Første test i Danmark: KIA Optima

Stærkt kort i den store mellemklasse


Af Søren Clauding – 29. august 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Optima i Motorradioen


KIA er god til de helt små biler og dem, der er lidt større. Plus SUV’er naturligvis. Men den koreanske fabrik manglede et tilbud til kunderne i den store mellemklasse. I hvert fald i Danmark, ja for så vidt hele Europa. Det har man nu, den hedder KIA Optima, og den lanceres i Danmark midt i september.

 

KIA Optima er en temmelig stor bil. Den måler 4,85 meter i længden, er en regulær sedan og ikke mindst i USA har man haft kolossal succes med søsterbilen til Hyundai i40 – det er en af årsagerne til, at introduktionen på det europæiske marked har ladet vente lidt på sig. Det er nærliggende, at sammenligne de to modeller, ikke mindst for at skille dem fra hinanden.

 

Optima er stor

10 cm i længden er en målbar forskel, derudover er der hele den visuelle oplevelse, hvor det næsten ikke er til at se en lighed. Samt teknikken. Akselafstanden er forskellig og selvom visse komponenter i hjulophængene er ens, som tilfældet jo i høj grad også er hos f.eks. Volkswagen gruppens VW, Audi, Skoda og SEAT, er bilerne forskelligt sat op, hvilket gør køreoplevelsen lidt anderledes.

 

Også garanti og organisationen bag de to biler forskellig. I Danmark har de hver deres importør. Nellemann koncernen står bag KIA Motors Danmark og hvad garantien angår, giver KIA ikke mindre end 7 års mekanisk garanti på deres biler (dog må man maksimalt køre 150.000 kilometer, med mindre man gør det på under 3 år – da er garantien uden kilometerbegrænsning). Garantien er vigtig at have i erindring, for når man hører, at prisen for den billigste udgave af KIA Optima blot er 280.000 kroner kunne man fristes til at dømme ”dårlig kvalitet”.

 

KIA står ved og tager ansvar

Men det vil være en fejlagtig dom, det viser erfaringerne og de underbygges af KIA’s garanti forpligtelse. De står ganske enkelt ved deres produkter og det er jo i sig selv betryggende og formentlig en væsentlig faktor bag KIA/Hyundai koncernens succes i Europa.

 

KIA Optima kendtes tidligere som Magentis i Danmark. Optima navnet har dog eksisteret på udenlandske markeder og nu er det så ens overalt. At anvende en global strategi er næppe nogen dårlig beslutning, for det er ingen hemmelighed, at markedet for de store mellemklassebiler ikke har været det allerbedste, siden den økonomiske krise begyndte.

 

Moderate forventninger trods opsving

Herhjemme forventer man hos KIA da heller ikke, at Optima vil ændre på salgsstatistikkerne. Men KIA har tænkt sig at tage deres del af kagen. I 2015 sælger man et sted mellem 200 og 500 biler, forventes der. Det er svært at forudsige salget, bl.a. fordi der er en tendens til, at kunderne igen er begyndt at efterspørge større biler, men man ved ikke i hvor høj en grad denne tendens slår igennem. Det skyldes formentlig og ikke mindst de mange, der er blevet nye bilejere, fordi småbilerne er blevet så billige – men så siden opdager alle de begrænsninger, der er ved de små biler.

 

Netop derfor er prisen en meget vigtig parameter. Og 280.000 kroner for en ny bil i Optima størrelsen er temmelig attraktivt. Især fordi udstyrsniveauet er højt – alufælge, LED kørelys, 2-zone klimaanlæg, el-ruder for og bag, læderrat, sædevarme, fartpilot og tågeforlygter er eksempelvis standard til den pris. Man skal dog være opmærksom på at KIA traditionen tro kun sælger bilen til den pris i én farve – hvid. Vil man have lidt mere kulør på, skal man af med mellem 7000 og 10.000 kroner oveni.

 

Maskinerierne

Sammen med KIA Optima, som i øvrigt netop er blevet faceliftet, introducerer KIA også en nye 165-hestes benzinmotor. Den vender vi tilbage til på et senere tidspunkt, fordi vi i forbindelse med de første danske prøvekørsler af den nye bil koncentrerede os om den velkendte, økonomiske 136-hestes 1,7 liters diesel. Den harmonerer godt med bilen og muliggør en brændstoføkonomi officielt på over 20 km/l. Merprisen for dieseludgaven er 20.000 kroner og den grønne ejerafgift er 1500 kroner højere årligt. De penge er hurtigt tjent ind, hvis man køre mange og lange ture.

 

Det vil være ret sandsynligt, for KIA Optima lægger nemlig op til længere ture. Den er yderst behagelig, komfortabel, lydløs og styrer udmærket ved danske kørselsforhold. Også på ujævnt underlag gør den sig godt og det er en vigtig ting i Danmark, hvor vejbelægningen ikke alle steder er så jævn, som man kunne ønske sig.

 

God plads

Pladsforholdende er glimrende. God plads på bagsædet, et bagagerum på over 500 liter. Men man skal passe lidt på sin bagage, for de bøjler, der bærer bagagerumsklappen, er ikke pakket ind i panelerne og vil, hvis man ikke er opmærksom, let kunne leve op til øgenavnet ”bagageknusere”.

 

En god feature er, at bagsæderyglænene kan lægges ned ved træk i et udløsergreb, placeret lige under den øverste kant til bagagerummet. Det er enkelt og en ekstra tyverisikring, fordi tyvene ikke umiddelbart har adgang til bagagerummet fra passagerkabinen.


 

Andre KIA prøvekørsler - se hér >>>


 


Fakta om KIA Optima:


Introduktion i Danmark: 14. september 2014.08.28

 

Modelvarianter:

2,0 MPI Vision. Kr. 279.999.

1,7 CRDI Vision. Kr. 299.999.

2,0 MPI Advance. Kr. 320.999.

1,7 CRDI Advance. Kr. 349.999.

 

Specifikationer 2,0 MPI:

2-liters benzinmotor, 165 hk, 196 NM/4800 omdr./min. Forhjulstræk. 6 man. Gear. 0-100 km/t: 9,5 sek. Tophastighed: 210 km/t. 14,3 km/l. 162 g CO2/km. Længde: 4,85 m. Anhængervægt: 1300 kg.

 

Specifikationer 1,7 CRDi:

1,7-liters turbo-dieselmotor, 136 hk, 325 NM/2000-2500 omdr./min. Forhjulstræk. 6 man. Gear. 0-100 km/t: 10,3 sek. Tophastighed: 200 km/t. 20,4 km/l. 128 g CO2/km. Længde: 4,85 m. Anhængervægt: 1300 kg. Bagagerumskapacitet: 505 liter.

 

Vision udstyr bl.a.:

16” alufælge. El-sidespejle. El-sideruder for og bag. LED kørelys. 2-zone klimaanlæg. Bluetooth. Fartpilot med -begrænser. Læderrat. Læderbeklædning af instrumentbord. Sædevarme for.

 

Advance udstyr, foruden Vision udstyret bl.a.:

17” alufælge. Xenon HID lys med statisk kurvelys. P-sensorer for og bag. Regnsensor. El-indstilleligt førersæde. 4,3” skærm. Læderkabine.

 

Ekstraudstyr, fabriksmonteret, bl.a.:

Panorama el-soltag kr. 19.999

7” skærm med bakkamera, Infinity Sound System, forstærker, 8 højtalere og sub-woofer kr. 36.999.

Sportspakke med 18” alufælge, større bremseskiver foran og diverse designmæssige features kr. 14.9999.


 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt