- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Renault Twingo.

Klik på billederne og se dem større


Verdenspremiere i Genève 2014: Renault Twingo


Af Søren Clauding – marts 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Renault Twingo så dagens lys – eller rettere projektørlyset – for første gang på årets motorshow i Genève. Bilen er skabt i et samarbejde med Mercedes – dvs. Smart – den udmærker sig ved at have hækmotor og baghjulstræk, men ikke mindst ved et rigtig godt udseende.

 

Da ingeniørerne og designerne gik i gang med New Twingo var det med åbent sind, men med en klar ambition om at hente inspiration fra den originale Twingo fra 1992, og fra den ikoniske Renault 5.

 

Med to trecylindrede motorer – tilmed er placeret under bagagerummet og hjulene plantet helt ude i det allersidste, der er tilbage af bilens hjørner, er der skabt en bil, der har så meget ekstra kabineplads, at man normalt skal op i en bil, der er en helt klasse større for at opleve noget lignende.

 

Små og stærke motorer

Den nye Twingo vil kunne fås med to 3-cylindrede benzinmotorer på hhv. 70 og 90 hestekræfter, hvor den sidstnævnte kendes også fra storebror Renault Clio (læs vores test af Renault Clio 0,9 hér >>>).

 

70 hestes SCe motoren er derimod hel ny. Der er tale om en 999 ccm motor uden turbo – altså en motor, der er 100 ccm større en 90-hestes turbomaskinen. Den har et maks. moment på 91 Nm der leveres allerede ved lave motoromdrejninger og fås desuden med stop & start funktion.

 

Ganske som sin forgænger, der blev præsenteret på Paris Motorshow i september 1992, kommer den nye Twingo med fire friske farver: Lyseblå, hvid, gul og rød

 

Men det er ikke Twingo inspiration det hele. Går man bagom bilen ser man, at der også hentet inspiration fra Renault 5 i designet af den nye Twingo. De brede skuldre over baghjulene bringer minder om den ligeledes baghjulstrukne Renault 5 Turbo og bagrudens udformning ligeså.

 

Især på det danske marked har det været et massivt handicap at den hidtidige Twingo kun har kunnet fås med tre døre. New Twingo kommer nu udelukkende som 5- dørs, hvilket er det, danske købere foretrækker.

 

Nyskabende interiør.

Instrumentpanelet har stilrene former og optager ikke mere plads end nødvendigt. Mest iøjefaldende er speedometeret, der er placeret centralt i førerens synsfelt. Sæderne er også innovative med integrerede nakkestøtter, så også her trækkes der designmæssige tråde til den filosofi, der prægede interiøret på den første Twingo.

 

Renault har udviklet et nyt koncept, der hedder Flexicase. Det indebærer, at Twingo kan udstyres med en lang række forskellige opbevaringsmuligheder. Eksempelvis net under bagsædet, opbevaringsrum i fordørene og flytbar midterboks mellem forsæderne. Tilsammen giver det en ekstra bagage kapacitet på hele 52 liter inde i kabinen.

 

Hækmotoren er placeret i en 49 graders vinkel under gulvet, hvilket giver et 219 liters stort bagagerum med helt fladt gulv. Bagsædet kan nedfældes, hvorved man opnår 1,35 meters lastlængde og lægger man forsædet ned i passagersiden har man ikke mindre end 220 cm i længden. Udmærket for en bil der blot er 3,59 meter lang.

 

Kan styres via smartphone

I den nye Twingo, har man to forskellige muligheder for kommunikation med omverdenen. Enten gennem den nyeste generation af Renaults R-Link – eller med det billigere alternativ R&GO for din smartphone.

 

R & GO app’en kan downloades gratis af Twingo-ejere og gør det muligt at koble telefonen til bilens radio. Derigennem kan man opnå 3D navigation, Bluetooth telefoni, media system med f.eks. Spotify og sidst men ikke mindst kørecomputer.

 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt