- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World testdrive: Suzuki SX4 S-Cross

S-Cross for Cross-living


Af Søren Clauding – 24. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filosofien bag Suzukis nye kompakte cross-over er klar: Bilen er ikke bare et mix mellem biltyper men et køretøj, der tilgodeser et mix af livsstile. Det var kernen i præsentationen og de første internationale prøvekørsler af den helt nye Suzuki SX4 S-Cross. Målet har været at skabe en bil, som kan bruges af mennesker, der eksempelvis til hverdag passer et job i jakke og slips, og siden kaster sig ud i et aktivt fritidsliv, gerne med hele familien.

 

Til præsentationen havde Suzuki engageret en ung kunstner, der i sandkunst, elektronisk projekterede et næsten tegneserie-agtigt livsforløb op på storskærme og på den måde kombinerede noget helt basalt: Fra leg i sandet, med leg i sandet, skabes menneskelig samhørighed, familier og et langt livsforløb. Heri spiller bilen en aktiv rolle, og bilen er, efter Suzuki-folkenes mening, den nye SX4 S-Cross.



Det er godt med lidt livsfilosofi, der bringer et køretøj op i en større sammenhæng og giver god mening. Det har givet vis også haft betydning for Suzuki designerne, at holde sig præcis denne filosofi for øje, da idéen om en ny kompakt bil skulle omsættes til virkelighed. Med en sådan filosofi i baghovedet er mange beslutninger lette at tage, og derved har den i global sammenligning lille bilfabrik formået at bringe sig på siden af de få, ja måske endda foran de få af bil mastodonterne, der allerede har praktiseret noget lignende.

 

Nissan Qashqai er målet

Hos Suzuki lægger man ikke skjul på, at Nissan Qashqai ikke bare er et forbillede, men også den mest direkte konkurrent på dette marked – et marked, som hele bilindustrien er enig om vil blive det dominerende i de kommende år, efterhånden som køberne af mikrobiler indser, at de har brug for mange flere muligheder og meget større fleksibilitet i deres bil. I Danmark er der ingen, der bare er i nærheden af Nissan Qashqai, som indtil nu alene i år er solgt i nabolaget af 2500 eksemplarer.

 

Suzuki ønsker at snuppe en bid af kagen i dette segment, men de forventer også at kunne medvirke til at udvide segmentet, så mange flere vælger en kompakt cross-over frem for eksempelvis en mere traditionel stationcar eller en større mellemklassebil

 

Det har de også al mulig grund til at forvente, for den nye bil har måske nok nogenlunde samme dimensioner som Nissan Qashqai og er prissat på samme niveau, men på en række områder er den meget anderledes. Det vil formentlig kunne få flere ind i segmentet, som hidtil har fravalgt det, fordi alternativerne ikke var gode nok eller reelt ikke eksisterede.

 

Underbygger livsstil

Suzuki SX4 C-Cross er visuelt sin egen. De japanske designere forsøger ikke på, at sætte dagsordenen for fancy bil design, men bilen har dog fået et markant løft i sammenligning med den hidtidige og fortsat eksisterende SX4, som første gang så dagens lys i 2006.

 

Den har da heller ikke til formål at udtrykke livsstil, den har derimod til formål at understøtte livsstil og muliggør livsstil og som nævnt indledningsvis også en hel vifte af livsstile. Siden må det være op til ejeren gennem sine aktiviteter at udtrykke dem på anden vis (måske har ejeren slet ikke behov for at udtrykke sin livsstil – det er faktisk et tænkeligt scenarie…), men det er en helt anden historie.

 

Det har man så i praksis gjort ved, at kombinere og optimere en række løsninger, som langt hen ad vejen inkluderer firehjulstræk. I Danmark fravælger de fleste købere imidlertid 4X4, fordi det danske afgiftssystem ikke lige præcis favoriserer 4X4, når registreringsafgiften skal fastsættes.

 

Det er lidt ærgerligt, fordi 4X4 både øger fremkommeligheden og af samme årsag er en uovertruffen sikkerhedsfaktor i fedtet fører, især i de til tider temmelig lange danske vintre. Firehjulstræk i Suzuki SX4 S-Cross regi er imidlertid sådan skabt, at det også medvirker til at stabilisere bilen ved almindelig kørsel ved at sende kræfter ud på de hjul, der har brug for det, og bilen håndterer dermed  opgaven både vha. torque vectoring og ESC og de fire trækkende hjul.

 

Underholdende at køre

Det har så den spin-off effekt, at bilen er underholdende at køre – hvilket er en anden af de målsætninger, Suzuki har haft for udviklingen af den nye bil.

 

Det skal dog tilføjes, at modellerne med tohjulstræk alene bestemt ikke er kedelige og en vis fremkommelighed er også garanteret gennem en frihøjde på 17 cm, som ligger et eller andet sted mellem en off-roader eller traditionel SUV og en almindelig flad personbil, altså en cross-over, i ordets oprindelige forstand. Den nye Suzuki SX4 S-Cross er som sådan ret gennemtænkt og også ret gennemført…

Læs også: S-Cross for cross-driving >>>


 

 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt