- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billedet og se det større


First World Testdrive: Skoda Octavia

Elegant, tidløs, forbilledlig rummelig

               - og så kører den virkelig godt


Af Søren Clauding – 23. januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skoda lægger sig gerne mellem segmenterne, som Skodas danske marketingchef Peter Lorentsen udtrykker det. Det betyder, at den nye Octavia er vanskelig at kategorisere. Visuelt er den elegant og tidløs. Funktionelt er den forbilledligt rummelig og så kører den knaldgodt.

 

Det unikke bagklap system gør det ikke bare let at læsse bilen, bagagerummets størrelse på imponerende 590 liter er ikke taget fra bagsædepassagererne, for bagsædepladsen i Octavia er så overvældende, at det vil overbevise enhver langbenet teenager om at Octavia skal være familiens nye bil – på trods af at den måske ikke i unge mennesker bevidsthed er den mest fancy 4-hjuler på markedet.



Pæn og funktionel

Det sidste hviler da også kun i fortiden, for med det nye elegante og tidløse design har Skoda tilpasset sig den moderne families behov for forbrugsrigtig transport og ønske om, at bilen også skal være til at holde ud at se på. Octavia er virkelig en pæn bil.

 

Forklaringerne på designet er ikke alene æstetiske. Skoda har ved at forlænge undervognen opnået mere plads i kabinen. Udhænget bagtil, har kunnet gøres en smule længere, uden at forskyde tyngdepunktet mærkbart bagud. Bilen er også gjort lidt højere end en traditionel sedan.

 

Køreegenskaberne

Når man foretager sådanne indgreb, ville man kunne frygte at køreegenskaberne led derved. Det gør de ikke. Men det er centralt, at selvom en Octavia også kan fås med masser af hestekræfter i maskinrummet, er den ikke skabt som en racerbil, det har ikke været målet med den.

 

Vi havde ikke anledning til at prøve bilen med de 15” fælge, der er standard på basisudgaven, men kørte alene biler med 17” fælge og tilhørende bredere lavprofildæk. De lavere dæk påvirker affjedringskomforten til at være mere bestemt, mere fast om man vil end den behøver at være.

 

Fin affjedringskomfort

Lavprofildæk påvirker imidlertid ikke balancen i bilen, og de fjerner ikke muligheden for at vurdere affjedringskomforten. Det er et rigtig godt resultat, man har nået, fordi affjedringen på én gang mestrer de ganske små ujævnheder i kørebanen, sikrer minimal krængning og samtidig klarer de noget større ujævnheder, der er mange af på de sydportugisiske bjergveje, helt forbilledligt. Affjedringskomforten er meget fin.

 

Det samme er styrestabiliteten. Og den støj, der forplantes fra kørebanen op igennem hjulophængene til kabinen, dæmpes undervejs, så støjbilledet er mere end moderat. Formen på bagklappen giver en smule anderledes akustik i kabinen sammenlignet med en traditionel hatchback og det er egentlig en rar fornemmelse.

 

Det vil dog være for meget at tale om høj grad af køredynamik, det finder man ikke i Octavia’en, heller ikke med de kraftigere motorer. Men det er som nævnt heller ikke derfor den er sat i verden.

 

Økonomiske benzin- og dieselmotorer

Motorerne i Skoda programmet består af en bred vifte af VW-gruppens fine maskiner. 1,2 liters turbo-benzin motoren på 105 hestekræfter harmonerer glimrende med Octavia’ens kørekomfort. Det er imponerende, at man kan køre 20 kilometer på en liter benzin, faktisk meget tankevækkende – og med samme motor nå 100 km/t på lidt over 10 sekunder.



2-liters dieselmotoren på 150 hestekræfter giver selvsagt bedre fartpræstationer. Vi prøvede den med ”DSG” dobbeltkoblingsgear og den er også ganske lydløs, vibrationsniveauet er lavt, men harmonien er ikke som i benzinversionen.

 

Sidst prøvede vi også Octavia med 1,8 liters benzinmotor, DSG gear og medfølgende 180 hk. En fartmæssig overlegen oplevelse, men den lægger mere op til dynamisk kørsel end bilen selv lægger op til. Det skal dog ikke afholde nogen fra at investere i den version – for Octavia’en kan udmærket håndtere de mange kræfter, alene i kraft af den fine balance. Og så kan man for resten køre 17,5 km/l, også på benzin, trods de mange kræfter. Utroligt.

 

Masser af udstyr

Med den nye Octavia er ikke bare bilen i sig selv og i enhver udstyrsversion blevet et glimrende køretøj, Skoda har også inkorporeret et utal af elektroniske muligheder i bilen: Crew Protect Assistant (som kollisionsforbereder bilen hurtigere end nogen fører vil kunne gøre det), Multi-Collision Brake (som bremser bilen ned efter en kollision, selvom føreren har sluppet bremsen), Front Assist og City Safe Drive (måler afstanden til den forankørende og reagerer, hvis man kommer for tæt og øger derved muligheden for at undgå trafikuheld ved bykørsel), Driver Activity Assistant (sender signal, når førerens kørermønster ændres, f.eks. ved træthed), Adaptiv Cruise Control (regulerer afstanden til en forankørende bil), vejbanekontrol, genkendelse af trafikskilte, automatisk lys-assistent, parkerings-assistent og meget mere er optioner, køberen af en Skoda Octavia fremover skal forholde sig til.

 

Andre udstyrsmuligheder er elektrisk åbning af bagklap, soltag, et herligt infotainmentsystem betjent via en 8” touchscreen som reagerer, allerede når hånden nærmer sig og lader valgmulighederne komme frem på skærmen, LED-baglygter, nøgleløs betjening og sideairbags også ved bagsæderne.

 

Priserne

Kun ét uoplyst punkt kan vælte succes’en: Listepriserne. Men de danske Skoda folk har lovet, at de vil skule meget til konkurrenterne og søstermodellen VW Golf (selvom sidstnævnte er en ganske anden bil), så det går nok ikke helt galt…

Læs også: Octavia kører egne veje >>>


Skoda Octavia First Test i Motorradioen Del 1 >>>

Skoda Octavia First Test i Motorradioen Del 2 >>>


 


Fakta om ny Skoda Octavia:


Introduktion i Danmark: april 2013.

Benzinmotorer:

1,2 TSI (86 hk), 19,2 km/l.

1,2 TSI (105 hk), 20,0 km/l.

1,4 TSI (140 hk), 18,9 km/l.

1,8 TSI (180 hk), 17,5 km/l.

Dieselmotorer:

1,6 TDI (90 hk), 23,8 km/l.

1,6 TDI (105 hk), 26,3 km/l.

1,6 TDI GreenLine (110 hk), 30,3 km/l.

2,0 TDI (150 hk), 24,4 km/l.

Længde: 4,66 m.

Bagagerum: 590/1580 ltr.


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt