- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive: Peugeot 308

Fokus på køreegenskaber


Af Søren Clauding – 27. september 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Peugeot 308, som introduceres i Danmark først i november, er gennemoptimeret hvad angår miljø, funktion og design. Men også køreegenskaberne er blevet strammet op, hvad de første internationale testkørsler i bjergområderne omkring Alsace på Peugeots hjemstavn gav en god indikation af.

 

Bilen er blevet lettere og bemærkelsesværdigt er det, at vægten for diesel- og benzinvarianterne er stort set den samme. Af samme årsag er varianternes køreegenskaber ret ens. Styrepræcisionen er helt i top. De prøvekørte biler var dog udrustet med lavprofildæk på 18" alufælge, som alt andet lige underbygger styreevnen. Stabiliteten ved middelhøj fart fejler heller ikke noget. Men mest overbevisende er det lave støjniveau, som kendetegner både benzinudgaven på 155 hestekræfter og dieselversionen med 115 hk, som vi har kørt.


115 hestes dieselmotoren fungerer fint i Peugeot 308.


Affjedringen er sportslig og komfortabel og den lyd fra hjulophængene, som stammer fra kørebanen, samt følelsen af de små ujævnheder, som fornemmes i det lille rat, vil utvivlsomt være mindre, hvis bilen køre på sine standardmonterede hjul. Om dette så påvirker styreegenskaberne er muligt, men faktisk ikke særlig sandsynligt, fordi krængning, styrereaktion og bagendens bevægelser næppe ændres radikalt, blot fordi dækkene er anderledes. Det vender vi tilbage til.

 

Forbedret helhed

De forbedrede køreegenskaber kan nemlig ikke mindst tilskrives en mere regulær luftstrøm omkring bilen, som man har opnået ved at indbygge bundplader under bilen – som egentlig mest har til formål at nedbringe luftmodstanden, men altså også har en stabiliserende effekt. Desuden er tyngdepunktet i forhold til forgængeren sænket med 2 cm – det lyder af lidt, men er ikke ubetydeligt.

 

Begge de nævnte motorer harmonerer fremragende med bilens køreegenskaber, men mindre kan gøre det, og Peugeot har også en 92-hestes diesel på programmet. Den er en velkendt motor og qua PSA koncernens fremragende dieselmotorteknologi, vil den også være et stærkt alternativ på det danske marked.

 

Familier med mindre børn

Den funktionelle indretning af Peugeot 308 er ikke blevet begrænset af reducerede ydre dimensioner. Ved at placere hjulene tættere på bilens hjørner er der i praksis blevet mere plads på bagsædet, men netop bagsædepladsen er måske fortsat 308’erens svageste punkt. Peugeot lægger dog heller ikke skjul på, at den primære målgruppe er familier med mindre børn eller ingen børn overhovedet.

 

De begaves til gengæld med det største bagagerum i klassen – på ikke mindre end 470 liter – gode læsseforhold, rigtigt placerede håndgreb i bagklappen og mulighed for kapacitetsforøgelse til over 1300, når bagsæderyglænene lægges ned. Selve bagklappens vægt er gennem anvendelse af nye materialeblandinger reduceret med 3 kg. Det kan faktisk mærkes, når den skal åbnes eller lukkes.



Omfattende udstyr

Bortset fra indstigningsprisen på 200.000 kroner er de danske priser i skrivende stund ikke endeligt færdigforhandlet. Men udstyrsniveauerne er veldefinerede:

 

Access inkluderer bl.a. Bluetooth, USB, aircondition, fartpilot med –begrænser, emergency braking assistance, el-sideruder for og LED kørelys.

 

Active omfatter desuden først og fremmest 9,7 tommer berøringsskærmen i stedet for knapper. Den har læderrat, ratbetjening af audioanlægget, 2-zone klimaanlæg, hill start assist, el-sideruder også bag og p-sensorer, som er en udmærket hjælp, da udsynet bagud er en smule begrænset.

 

Topudstyret ”Allure” inkluderer derudover primært navigation, fancy sportssæder, 16” alufælge, p-sensorer også foran.

 

Kørehjælpemidler

De nye 308’ere er udrustet med det såkaldte Emergency Braking Assistance samt noget, man fejlagtigt kunne tro var adaptiv fartpilot. Det er vigtigt at vide, at der er tale om hjælpemidler, ikke systemer der overtager f.eks. nedbremsning af bilen i en kritisk situation.

 

Fartpiloten har en måleenhed, som tilpasser hastigheden efter forankørende biler, men alene indenfor en hastighedsforskel på 20 procent. Det sker ved hjælp af motorbremsning og efterfølgende genetableres den ønskede hastighed, når forholdene er til det. Ved pludselig opbremsning fra bilen foran, giver systemet et advarselssignal og kobles derpå fra, hvorved det er op til føreren at bremse ned.

 

Tilsvarende er nød-bremse assistancen et system, der registrerer, hvis man nærmer sig en forankørende bil med for stor fart. Det giver lys og lydsignaler og, hvis føreren ikke reagerer, aktiverer systemet kortvarigt bremserne, hvorpå føreren står for en eventuel yderligere nedbremsning. Vi havde anledning til at afprøve systemet kortvarigt på en prøvebane, Peugeot havde indrettet til formålet og det gjorde præcist, hvad Peugeot havde lovet, men en enkelt gang snød det os – førerens ansvar er ikke endnu afskaffet af elektronikken.

Læs også: Peugeot 308 - Gennemgribende fornyet >>>


Den nye Peugeot 308:

Spækket med usynlig kvalitet:

 

Hør interview'et med Peugeots danske Pressechef Hanne Sørensen



Hurtige fakta om Peugeot 308


Introduktion i Danmark: 6.-7. november 2013 i H/B-version.

Først på sommeren 2014 følger en SW-udgave.

Indstigningspris: 199.990.


Motorprogram:

Benzinmotorer:

1,2 VTi 82 hk 5 M/T: 0-100 km/t: 13,3 sek. Topfart: 172 km/t. 20 km/l, 114 g CO2/km.

1,6 THP 125 hk 6 M/T: 0-100 km/t: 8,9 sek. Topfart: 202 km/t. 17,9 km/l, 129 g CO2/km.

1,6 THP 155 hk 6 M/T: 0-100 km/t: 8,0 sek. Topfart: 215 km/t. 17,9 km/l, 129 g CO2/km.

Dieselmotorer:

1,6 HDi 92 hk 5 M/T: 0-100 km/t: 11,3 sek. Topfart: 183 km/t. 27,8 km/l, 93 g CO2/km.

1,6 e-HDi 115 hk 6 M/T: 0-100 km/t: 10,2 sek. Topfart: 196 km/t. 27,0 km/l, 95 g CO2/km.


Dimensioner:

Længde: 4,25 m.

Bredde: 1,80 m.

Højde: 1,46 m.

Bagagerumskapacitet: 470/1309 liter.


Link til importøren


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt