- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia Lodgy - klik på billedet og se det større


First Test: Dacia Lodgy, Sandero og Duster

Her er de nye Dacia biler...


Af Søren Clauding – 21. februar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dacia i Motorradioen Del 1: Interview med Søren Hyltoft - Pressechef for Renault og Dacia


Dacia i Motorradioen Del 2: Sådan kører Dacia Lodgy


Når Renault Danmark påbegynder markedsføringen af Dacia i Danmark, officielt i weekenden d. 13.-14. april, lægger man ud med en enkelt model. Det er den store SUV, Lodgy, som i august får følgeskab af den kompakte mellemklassebil, Sandero og siden, lige i begyndelsen af 2014 også den kompakte SUV, Dacia Duster.

 

Dacia Lodgy – oceaner af plads for pengene

Det er fornuftigt at lægge ud med Dacia Lodgy på det danske marked. For der findes ganske enkelt ingen biler magen til, til den pris, med mindre de er 3-5 år gamle.

 

Dacia Lodgy måler 4,5 meter i længden, 1,68 meter i højden og har et bagagerum, der kan variere fra 207 liter (med syv sæder i brug) til imponerende 2617 liter. Den billigste udgave har dog ikke syv siddepladser, men bagagekapaciteten er den samme. Den koster 130.000 kroner, har fremragende kabineplads til fem langbenede nordiske personer og acceptabel anvendelse af kabinepladsen til supplerende handskerum.

 

Omfattende standardudstyr

Standardudstyret inkluderer ESC (det officielle ord for begrebet ESP), centrallås, tagbøjler (hvis man ikke kan få plads nok i kabinen) og ikke færre end tre Isofix-fastspændte barnestole. For 10.000 kroner oveni, får man desuden fjernbetjening af centrallåsen, sædevarme og el-ruder foran.

 

Priserne gælder 5-personers udgaverne med 82-hestes 1,6 liters benzinmotorer, der gør det muligt at køre 160 km/t og 14 km/l. Med to siddepladser helt bagtil, der forbavsende nok er brugbare også for voksne og også rimelig lette at gå til, er prisen med samme motor 150.000 kroner.

 

De to udstyrsmodeller kan også leveres med 1,5-liters dieselmotorer til hhv. 155.000 kroner med 5 siddepladser og 165.000 kroner for 7 sæder. Dieselmotoren øger topfarten til 169 km/t og brændstoføkonomien er 23,8 km/l.


Renault dCi maskineriet i Dacia Lodgy giver god brændstoføkonomi.


Sådan kører Dacia Lodgy

Vi har kort prøvekørt Lodgy med dieselmotoren og indtrykket vidner om en komfortabelt affjedret, forholdsvis støjfri rejsebil med beskeden krængningstendenser ved hurtig kurvekørsel. Den styrer ikke udpræget præcist, men er endda rimelig stabil. Sidevind håndterer den indenfor acceptable grænser.

 

ESP-systemet er helt på niveau med moderne krav, hvad de snedækkede svenske vinterveje var fremragende til at afprøve. Bilens fartformåen er dens ene handikap, dens andet er at pladsudnyttelsen ikke er optimal. Men de asymmetriske bagsæder (eller midtersæder) kan afmonteres og det øger anvendelsesmulighederne betragteligt.

 

Sikkerheden

Sikkerheden er ikke helt på niveau med de bedste i dag. Den har opnået tre stjerner i EuroNCAP sikkerhedstesten, men en nærmere granskning af de præcise resultater fra crashtesten, hvis man sammenligner med f.eks. den populære VW up! (der har opnået fem stjerner i sin kategori viser), at up!’en vinder på bedre benbeskyttelse ved frontalkollision, hvorimod Lodgy er bedst ved påkørsel fra siden. Risikoen for en whiplash skade ved påkørsel bagfra er markant dårligere i Lodgy. Stjerner er med andre ord ikke bare stjerner.


Læs også: First Test: Dacia Lodgy, Sandero og Duster >>>


Læs den første test af Dacia Sandero hér >>>


Læs den første test af Dacia Duster hér >>>


 

 

Man går ikke af vejen for at anvende pianolak, men finish'en er ikke i top.

 

Lodgy: Udmærket benplads ved alle tre sæderækker.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt