- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive: Toyota Yaris Hybrid:

Bedst i byen


Af Søren Clauding – 1. juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota kalder selv den nye Yaris Hybrid for hybridbilens gennembrud. Det må være i Danmark, for internationalt har Toyota i mange år været ikke bare den førende men også den banebrydende bilfabrik, når det gælder satsning på en teknik, hvor man opsamler energi og omsætter det til elektricitet, som kombineret med en forbrændingsmotor giver lavere brændstofforbrug.

 

Det skelsættende ved den nye Yaris Hybrid, sammenlignet med eksisterende modeller, er en aggressiv prissætning, som stiller hybridbilen lige med andre motorvarianter af Yaris. Den billigste Yaris Hybrid koster 200.000 kroner. Som sådan er prisen ikke længere en årsag til at fravælge en hybridvariant. Spørgsmålet er så, om der er andre grunde.

 

Det kommer an på…

Svaret er: Det kommer an på… for på samme måde som man hidtil har skullet tage stilling til om man havde mest glæde af en benzin-dreven bil eller en dieselbil, har man nu en tredje option i klassen for kompaktbiler. Men de forhold, man skal tage stilling til, er ikke væsens forskellige.

 

I princippet ER Yaris Hybrid nemlig en benzinbil. Dybest set er det fra brugerens side lige gyldigt, om benzinmotoren går længere på literen, fordi den får hjælp fra en elektromotor. Men det er ikke den fulde sandhed, hvad de første testkørsler, som fandt sted i Amsterdam her et par måneder inden bilen lanceres i Danmark, kastede lys over.

 

Længere på literen ved bykørsel

Det viser sig nemlig, at hvor en lidt mere konventionel Yaris variant traditionen tro kører længere på literen ude på landevejen, er Yaris Hybrid bedst i byen. Ikke mindre end 32,3 km pr. liter benzin kan opnås med varsom speederfod og en vis trafikal forudseenhed, hvorimod tallet for gennemsnitsøkonomien kun er 28,6 km/l. Det er virkelig tankevækkende og beror på, at bycyklus’en indebærer, at hastighederne er meget lave og ikke mindst, at der sker en stadig opladning af bilens batteri, som så gør det muligt for el-motoren i højere grad at hjælpe benzinmotoren med at drive bilen.

 

På landevejen er det primært benzinmotoren, der står for fremdriften, og da er benzinøkonomien selvsagt på niveau med det, man normalt kan forvente af en benzinmotor.

 

Fordelene

Man skal med andre ord forholde sig til, om man ønsker en bedre benzinøkonomi ved bykørsel end i en konventionel bil. Det er næppe svært, hvis man færdes meget med sin bil i bytrafik.

 

Man skal også kunne værdsætte den yderst stilfærdige oplevelse, det er at køre rundt i bytrafik med en bil, der ikke støjer meget. Det er faktisk kun, når man foretager en hurtig acceleration, at benzinmotoren giver lyd fra sig. Kører man ved ganske lav fart, er det elektromotoren, der ofte sørger for fremdriften. Holder man stille, står maskineriet også stille og bilen er helt lydløs. Når man så starter igen, klarer elektromotoren mindst de første meter, sådan at benzinmotoren stort set umærkeligt kobles til og er parat, når man træder lidt mere på speederen.

 

Man skal desuden være parat til at ville køre med automatgear. Det er de fleste bilister nu om dage, de kan foretrækker det faktisk og fravælger det kun pga. merprisen, så det er nok ikke et problem. Om man så trives med en fuldstændig trinløs CVT-gearkasse er en anden ting. Sådan en gearkasse indebærer, at motoromdrejningerne er høje (dvs. motoren støjer) og konstante, mens man accelererer. Man kan ikke med ørene fornemme accelerationen som med en konventionel gearkasse, hvor motorens omdrejningstal følger bilens hastighed. I praksis lægger man i Yaris Hybrid mærke til det, fordi det er anderledes, ude på landet, fordi det støjer – men i byen forbigår det opmærksomheden pga. den støj, der altid er i bytrafik.

Også værd at vide om Toyota Yaris Hybrid >>>


Læs også test af Toyota Yaris D-4D T2 >>>

Læs også test af Toyota Yaris 1,3 T2 >>>

Også værd at vide om Toyota Yaris Hybrid >>>


 

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt