- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Paris Motorshow 2012 verdenspremierer:

Høj og lav Volvo V40


Af Søren Clauding – 25. oktober 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo har stor succes med den nye V40. Og i Paris havde man verdenspremiere på to varianter over V40: En høj og en lav. Volvo V40 Cross Country er en variant med større frihøjde samt firehjulstræk, mens V40 R-Design er en sportsversion med sænket undervogn.

 

V40 Cross Country følger op på en 15 år gammel tradition. Dengang så V70 Cross Country dagens lys for første gang og repræsenterede den første bil i et nyt segment, hvor man forenede lettere terrængående egenskaber med en luksusbil.

 

V40 Cross Country er ingen off-roader, heller ikke en SUV, men den har en forøget frihøjde og i topversionen er der mulighed for all-wheel drive, dvs. et firehjulstræk, der tilpasser sig kørselsforholdene. Frihøjden er forøget med ikke mindre end 40 mm, sammenlignet med den almindelige V40, og den kan påmonteres hjul på op til 19”.

 

All-wheel-drive er ikke standard på alle V40 Cross Country, men kan leveres til modellen med 2,5 liters T5 motor, der præsterer op til 254 hk og et moment på imponerende 400 Nm. Til samme model er Hill Descent Control standard.

 

V40 R-Design

Samme motor ligger også i V40 R-Design, som er sænket 10 mm. Man har strammet undervognen op på den særlige Sportsversion, som i øvrigt er udviklet i samarbejde med den svenske racerkører Robert Dahlgren fra Volvo Polestar Black R team. Målsætningen med R-Design varianten var ikke alene at skabe en mere sportslig version af V40, men også at gøre det i respekt for miljøet og ressourceforbruget. Man kan som køber eksempelvis vælge mellem ”Elegance”, ”Eco” og ”Performance” – men fælles for dem alle er den karakteristiske blå farve.

 

Og Volvo V40 R-Design vil også kunne leveres med en motor i den anden ende af skalaen – den meget økonomiske 115-hestes diesel, som vi tidligere har prøvekørt i både V60 og S80 modellerne. Den vil gøre det muligt at køre ikke mindre end 27,8 km/l.


Volvo illustrerede en af fabrikkens mange sikkerhedselementer, nemlig fodgænger airbag'en på denne måde.

Interview med PR-chef Jan Larsen i Motorradioen
Interview med Volvos adm. dir. i Danmark, Henrik Hangaard i Motorradioen

Volvo V40 R-Design.



Volvo fodgængerbeskyttelse - se video'en >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt