- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Paris Motorshow 2012 verdenspremiere:

Range Rover ligner sig selv men gennemarbejdet ny


Af Søren Clauding – 1. november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På efterårets største motorshow, som fandt sted i Paris forleden, kom Land Rover med en længe ventet nyhed: Den nye Range Rover. Og med mindre man er kender, er det næsten ikke til at skelne den fra den hidtidige.

 

Men man skal da også være ”kender”, for at anskaffe Land Rovers flagskib. En regulær off-road’er, der traditionen tro er ligeså komfortabel og velkørende på plan asfalt som den kan håndtere de skrappeste udfordringer i terræn’et.

 

En af de store forskelle er en markant lavere vægt. Range Rover har tabt sig ikke mindre end 420 kg. Det er rigtig meget i en tid, hvor stadig mere udstyr i bilerne vejer tungt, både i bogstaveligste forstand og på konto’en for brændstoføkonomi. Sidstnævnte havde også godt af at føle et løft…

 

En af metoderne til at opnå den lave vægt er materialevalget. Den nye Range Rovers karrosseri og sammenbyggede chassisramme, den såkaldte monocoque, er skabt helt i aluminium.

 

Gennemgribende ny

Den nye Range Rover er dermed en gennemgribende ny bil. Ikke kun i kraft af en ny monocoque men også i kraft af en fornyet teknologi i snart sagt ethvert hjørne af den store bil. Eksempelvis er Land Rovers unikke Terrain Response system endnu mere ”intelligent” end det, der fandtes i forgængeren. Det inkluderer nu en automat-indstilling, hvor terræn’et til stadighed analyseres og systemet derpå vælger mellem de velkendte indstillinger til fem terræn-typer.

 

Desuden er bilens frihøjde forøget med 18 mm fortil og 31 mm bagtil – og vadedybden er nu 200 mm højere, så man kan køre med en Range Rover på 900 mm dybt vand, uden at den kommer noget til. Range Rover har naturligvis permanent firehjulstræk.

 

Motorudvalget består af to turbodieselmotorer – en V8 og en V8, der præsterer hhv. 255 hk og 335 hk. Den første af de to bringer CO2 udledningen under 200 g/km (196 g/km). Det er første gang i historien at en af de kraftfulde terrænbiler er kommet så langt ned. Desuden kan Range Rover leveres med en 504-hestes kompressor V8 benzinmotor – men den udleder dog 322 g/km! Og så har Land Rover løftet sløret for at sidst i 2012 vil man præsentere en hybrid-udgave, som kan køre i vand – to ellers ret uforenelige størrelser.

 

Målet har været at kombinere det bedste fra forskellige biltyper. Range Rover skal i luksus segmentet måles op imod Mercedes-Benz S-klasse, Audi A8, når det gælder støjforholdene, S-klasse og Rolls Royce Ghost, når det gælder kørselskomforten på plan vej og Land Rover Discovery 4, Mercedes GL og Lexus LX, når det handler om terrænegenskaber og BMW X5 samt Audi Q7, når man ser på forholdet mellem præstationer og økonomi.

Range Rover i Motorradioen - interview med adm. dir. for Land Rover i Danmark, Per Temmesen


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt