- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

First World Testdrive: Ford B-Max

Ford bryder grænserne


Af Søren Clauding – 15. august 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nøgleordene var, at det skulle være nemt. Det er basis filosofien bag konstruktionen af den nye Ford B-Max, Fords bud på en kompakt SUV, en bil, der regulært bryder grænserne. Om det så også gjaldt udviklingsprocessen, er måske mere tvivlsomt, for B-Max har været fire år undervejs. Men resultatet er blevet, at bilen omdefinerer begrebet adgangsforhold til kabinen, ganske enkelt fordi Ford har fjernet den faste B-stolpe og flyttet halvdelen ind i fordøren og den anden halvdel ind i bagdøren.

 

Samtidig har man valgt, at den bageste sidedør skulle være en skydedør og derved har man opnået en døråbning på op til 150 cm. Det er unikt.

 

Kompakt SUV

Ford B-Max er en ret kompakt bil. Den måler kun 4,08 meter i længden og er dermed markant kortere end en af de nærmeste konkurrenter, Opel Meriva, som også byder på et anderledes dørkoncept (læs vores test af Opel Meriva hér >>>). B-Max er baseret på den vellykkede B-platform, som desuden benyttes til Ford Fiesta. Og måske skal B-Max i kraft af dens længde i højere grad ses som en overbygning på Fiesta modellinjen end som en konkurrent til andre kompakte SUV’er. Simpelthen fordi det handler om adgangsforhold og fleksibilitet mere end rå plads.

 

Egentlig er det ikke så meget lettere at stige ind i en B-Max end i andre kompakte SUV’er, for man skal jo alligevel kante sig uden om forsædernes ryglæn. Men hvis det handler om at betjene f.eks. en barnestol på bagsædet eller hjælpe et ældre familiemedlem ind og ud af bilen, er den kæmpemæssige døråbning en unik fordel. Det samme gælder, hvis man skal bugsere store bagagemængder på plads i kabinen. B-Max er en rigtig brugsbil.

 

Fleksibelt bagagerum

Bagagerummet er i sig selv rummeligt, godt 300 liter, sammenlignet med biler med samme ydre dimensioner. Bagagerumsbunden kan installeres i to niveauer, og rigtig godt bliver det, når bagsæderyglænene foldes ned og i forbindelse med bagagerumsbunden i øverste position udgør et helt plant ”varerum”. Oven i købet kan passagerforsædets ryglæn foldes vandret og derved kan man transportere op til 2,30 meter lange genstande. Det er også ret unikt.


 


Benpladsen på bagsædet er ikke overvældende, hér sætter de ydre mål naturlige begrænsninger, og skydedørsarrangementet tager også lidt af kabinebredden. Omvendt har man fordelen af eminente ind- og udstigningsforhold, når der ikke er meget plads ved siden af bilen.

 

Familiebil

I forbindelse med de første globale prøvekørsler af den nye B-Max definerede Ford målgruppen for B-Max som yngre familier med 1-2 børn samt mennesker i den såkaldte tredje alder, altså fra pensionsalderen og opefter.

 

Det stiller krav til bilens visuelle design, for meningerne mellem aldersgrupperne kan være ret forskellige. Ford har valgt den sikre vej og benyttet den linjeføring, som allerede kendes og er blevet modtaget med succes i den lidt større (og noget dyrere) C-Max. Det er klogt, for man forventer at 40 procent af køberne til B-Max kommer fra større biler og kun 20 procent tidligere har ejet en mindre bil.

 

SYNC

Med Ford B-Max har man imidlertid ikke alene valgt en innovativ dørkonstruktion, man implementerer også elektroniske løsninger, kaldet SYNC, hvor man integrerer bilens kommunikationssystem med brugerens mobiltelefon. Der er tale om stemmestyret betjening af systemerne og SYNC omfatter et nødkaldesystem, hvor systemet i tilfælde af en ulykke skaber kontakt til en alarmcentral og via GPS identificerer bilens position for siden at tilkalde hjælp, hvis man ikke kan få kontakt med personerne i bilen.

 

En nyhed i den klasse er også Active City Stop, som ved hastigheder under 30 km/t katastrofebremser bilen, såfremt  eksempelvis en fodgænger træder ud foran bilen, og derved eliminerer førerens naturligt langsommere reaktionstid.

 

Avanceret ekstraudstyr

B-Max kan desuden leveres med udstyr som 8 højtalere og audiosystem fra Sony, bakkamera, nøglefri betjening, opvarmet forrude og meget mere.



Den introduceres i Danmark i november måned og den laveste introduktionspris er 214.000 kroner, naturligvis givet af prisniveauet blandt de førende af konkurrenterne. Det er ikke utænkeligt, at prislisten vil blive revurderet, når først bilen er landet i Danmark.


Ford B-Max test i Motorradioen - Del 1 >>>

Ford B-Max test i Motorradioen - Del 2 >>>


Ford B-Max: Sådan kører den - læs mere >>>


 

 

 

 

Sikkerhedsselerne ved forsæderne er fastgjort direkte på sædet i stedet for den traditionelle placering på B-stolpen - der mangler - og kan ikke justeres i højden. Til gengæld ligger den tæt over skuldren.

 

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt