- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>IAA - 64. Internationale Automobil-Ausstellung - 2011



To Verdenspremierer fra Peugeot: 508 RXH og HX1


Af Søren Clauding - september 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot har to verdenspremierer på Frankfurt Motor Show: Den offroad-inspirerede 508 RXH og den stilrene MPV konceptbil HX1 med plug-in teknologi.

 

Peugeot HX1 – et unikt og fleksibelt koncept

Målet for HX1 har været at skabe en rummelig bil med plads til op til seks personer og som er karakteriseret af en stærk designidentitet – og ikke mindst en sporty og miljøeffektiv bil med unikke køreegenskaber. Det har man opnået med en ekstrem aerodynamik, den koniske og lave MPV struktur og HYbrid4-drivline, som her er kombineret med plug-in-teknologi.

 

En særlig tilpasningsevne

HX1 er et konceptstudie, som er udviklet for at illustrere fremtidige løsninger på mange områder: Opbygning, aerodynamik, fleksibilitet, udstyr, indvendige materialer og miljø – og ikke mindst drivliner. HX1 er designet som en MPV, men med helt særlige dimensioner: Den er lav (højde 1,37 m), bred (1,99 m) og har en længde på 4,95 m. Adgang til kabinen sikres gennem fire saksedøre.

 

Aerodynamik

De syv lameller i hver fælg lukker sig efter samme princip som en turbine og danner herved en helt flad overflade på fælgene, når bilen er i fart. Samtidig er HX1 udstyret med en hækspoiler og to sideskørter på bagklappen, som aktiveres ved en fart på over 100 km/t. Med andre ord ændrer HX1 sig under kørslen og tilpasser sig ”fysisk” til forholdene. Den har luftmodstand på 0.28 Cd, hvilket er unikt for en bil med en MPV opbygning.

 

Målet med det aerodynamiske design er at få HX1 til at se ud, som om den var blevet formgivet af vinden. Fronten viderefører Peugeots nye stilkode med den ”flydende” kølergrill, mens udformningen af forlygterne viser slægtskabet til tidligere modeller med de karakteristiske ”katteøjne”.

 

Peugeot 508 RXH - En eksklusiv dieselhybrid med offroad karakter

Peugeot 508 RXH er en brændstofbesparende firehjulstrukken dieselhybrid baseret på den nye 508, men med større frihøjde og en række designjusteringer. Designet er potent med et højere karosseri og LED lysene, der er formet som tre lodrette løveklør på hver side af den flydende kølergrill, giver fronten et næsten aggressivt udseende.

 

508 RXH er udstyret med Peugeots nye hybrid-drivlinje, der har verdenspremiere i 3008 HYbrid4 senere på året. Det betyder, at der under motorhjelmen ligger en 2,0 liters dieselmotor med 163 hk og trækker på forhjulene, mens bagakslen er udstyret med en el-motor, der yder 37 hk. Med en ydelse på 200 hk, firehjulstræk og et maksimalt drejningsmoment på 450 Nm er 508 RXH designet til al slags brug under alle forhold. Den kan køre alene på el og ved blandet kørsel er brændstofforbruget 23,8 km/l og CO2-udledningen er 109 g/km.

 


 

HX1 Studiofotos

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt