- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive i Barcelona: Sådan kører den nye BMW 3-serie

First World Testdrive: Introduktion >>>


Af Søren Clauding – 23. november 2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der var to varianter til rådighed i ”Barcelona-testen”, en 184 hestes diesel samt 328i, begge kombineret med BMWs nye 8-trins automatgear.

 

Hvad motorerne angår, udmærker dieselmotoren sig ved at forene en civiliseret, støjsvag gang med masser af power, når man f.eks. skal ud af svingene på de snoede bjergveje. Den er klart den mest velegnede til danske kørselsforhold.

 

Men på racerbanen var det selvsagt 328i, som havde fat i den lange ende. Det formidable bundtræk giver konstant og ultra hurtig acceleration – de 100 km/t nås på 6,1 sekunder med automatgearet, og vælger man varianten med 6 manuelle gear, skulle kunststykket kunne klares på blot 5,9 sekunder. Men så skal man være usædvanlig præcis på gearstangen.

 

Større stabilitet og styrepræcision

I kraft af en ligelig vægtfordeling samt en længere akselafstand end på forgængeren opnås større stabilitet og mere præcise styreegenskaber. De prøvekørte varianter havde super lavprofildæk (225/45-18) – som ikke nødvendigvis altid er en fordel på en BMW, fordi det går ud over kørekomforten og fordi hjulene har en tendens til at blive grebet af asfalten og overtage styringen. MEN: Det skete ikke et sekund på den nye 3-serie.



Forklaringen er formentlig, at undervognen, foruden at være forbedret, også er parret med al den elektronik, man næsten kan forestille sig.

 

Driving Experience Control

Man kan vælge mellem fire indstillinger, som efter valg kan omfatte såvel kraftoverførslen som undervognens opførsel: En Comfort indstilling, som i princippet er en adaptiv undervogn, som reagerer på køreformen og underlaget. En Eco-pro indstilling, hvor det først og fremmest handler om at reducere virkningen af en lidt for aktiv speederfod (i øvrigt en glimrende indstilling på de snoede spanske bjergveje i 328i) samt to sportsindstillinger: Sport og Sport+.

 

”Sport” strammer bl.a. undervognen op og giver en mere direkte speederrespons, men den påvirker også motorstyringen og inkluderer ESP. Det sidste var ikke uden betydning på Formel 1 racerbanen, for kraftig regnskyl havde efterladt en våd og glat vejbane. Uden en i øvrigt sportslig ESP, som tillader at man slår lidt med halen, ville det hele let kunne være endt i autoværnet eller grusgraven. Derfor var det kun på tør offentlig vej, at ”Sport+” indstillingen blev afprøvet. Den slår ESP og antispin fra, det er sjovt, men har man en smule omsorgsfølelse overfor den øvrige trafik, er det kun en indstilling man benytter til at lege med på en TØR racerbane.

 

Hastighederne nåede ikke over 165 km/t, fordi man af sikkerhedsmæssige grund ikke gav mulighed for at køre langsiden i sin fulde længde. Men stabiliteten og kurvedynamikken er så god, at der ikke er nogen tvivl om, at BMW 328i også ved topfarten på 250 km/t er både stabil og sikker.

 

Motorteknologi

BMW 3-serie motorerne har alle betegnelsen ”TwinPower” som kunne misforstås derhen, at de er udstyret med dobbelt eller to turboladere. Det er ikke tilfældet, men man opnår en slags dobbelt-power effekt gennem en række både tekniske og elektronisk styrede løsninger.

 

En af hemmelighederne bag den ekstremt brede momentkurve ligger i den såkaldte ”Twin-scroll” turboteknologi. Det indebærer, at udstødningsgassen, som driver turboladeren, fra cylinder 1 og 4 samt 2 og 3 parvis følger hver deres spiralformede vej frem til turboladerens turbinehjul. Det sænker det bagudrettede turbotryk ved lave motoromdrejninger og nedsætter udstødningsgassens energitab.

 

Resultatet er enestående, fordi man ikke alene fornemmer de mange kræfter fra samme øjeblik speederen bevæges, men i hele accelerationsforløbet oplever kræfterne som konstante. Kombineret med 8-trins automatgearkassen, som skifter gear lynhurtigt og helt umærkeligt, øges kørselskomforten betragteligt og smidigheden er unik.

 

Benzinmotorlyden er imidlertid ikke den samme, som man er vant til ved en 3-serie BMW. Men i en verden, hvor der arbejdes målrettet på at gøre bilerne så lydløse som muligt, skal man være mere end almindelig nørdet for at lade det faktum ligge BMW til last. Tværtimod underbygger det den moderne holdning til en verden i udvikling. Fortsæt i den retning, venligst…

En rundtur på Catalunya Formel 1 racerbanen i den nye BMW 328i. Se videoen på YouTube>>>


 

 

 

328i benzinmotoren.

 

320d dieselmotoren.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt