- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hyundai i-flow


Genève Motorshow:

Hyundai nu og lige om hjørnet


Tekst: Søren Clauding – marts 2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På Genève Motorshow viste Hyundai en facelifted i30, som vil blive introduceret under navnet i30U. Bilen præsenteres med en række forbedringer, som blandet andet resulterer i en CO2-udledning under 100 g/km.

 

Men den største interesse samlede sig om en ny projektbil, baseret på konceptet ”Fluidic Sculpture”, som viser, hvordan man også hos Hyundai er med helt fremme, når det gælder futuristiske bildesigns. Den koreanske bilfabrik, som blev etableret i 1967, er vokset til i 2009 at være 5. størst i verden. Hyundai, som også producerer Kia, har bl.a. passeret Ford Motor Company.

 

Fluide Sculpture konceptbilen, kaldet i-flow, er en frontløber for fremtidens D-segment sedan. i-flow udspringer fra tegnebrættet i Hyundai’s europæiske designcenter i Rüsselsheim i Tyskland. Nøjagtig som Hyundai i20, i30 og den nye ix35, er konceptbilen i-flow designet af europæere til europæere, som Hyundai selv ynder at fortælle det.

 

i-flow’s linier bygger som nævnt videre på Hyundai’s designkoncept ”Fluidic Sculpture”, som blev introduceret i forbindelse med den nye Hyundai ix35.


Navnet ”i-flow” henviser til konceptbilens aerodynamiske form og flydende linjer. Ud over at give bilen et dynamisk og flot design har denne formgivning også til formål at mindske bilens vægt og derigennem bidrage til at reducere bilens energiforbrug.

Dette har været et vigtigt omdrejningspunkt i Hyundai’s samarbejde med den kemiske virksomhed, BASF. I samarbejdet med BASF er der udviklet talrige nye teknologier som eksempelvis innovative letvægtsmaterialer og solceller til konstruktion af i-flow.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt