- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Ford C-MAX og Ford Grand C-MAX

Dynamiske og energiske brugsbiler


Tekst: Søren Clauding – 8. oktober 2010


Fakta og flere fotos>>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når Ford C-MAX kommer på markedet i Danmark til november er der tale om en gennemgribende fornyelse, en ny og udbygget generation af brugsbiler, lækkert pakket ind og med fremragende dynamiske køreegenskaber. Oven i købet er Ford C-MAX verdenspremiere på den nye C-platform, som også danner basis for den nye Ford Focus, der følger om få måneder.

 

Ford C-MAX præsenteres i øjeblikket for den internationale presse i bjergområderne nord for Nice i Sydfrankrig. Et velvalgt område, fordi vejene dér giver bilen mulighed for at vise sig fra alle dens bedste sider. Især var køredynamikken overbevisende – helt uventet i en familiebil med højt tyngdepunkt og i højere grad skabt med henblik på komfortabel hverdagstransport med en bilferie i ny og næ end en sportslig, dynamisk køreoplevelse.

 

C-MAX og Grand C-MAX

Men Ford C-MAX klarer begge dele. Undervognen er fremragende om end den måske meget naturligt fungerer bedre i den kompakte version af den nye C-MAX generation. Fremover vil C-MAX nemlig kunne fås i to ret forskellige varianter: Den almindelige C-MAX, som har mange funktioner fra den hidtidige model (bl.a. mulighed for at forvandle bagsæderne fra tre til to siddepladser med mere skulder og benplads som følge), og Grand C-MAX, der er 14 cm længere end C-MAX.

 

Grand C-MAX har dermed plads til en tredje sæderække, om end de bageste gemakker mest vil glæde den yngre generation i familien. Men med sæderne foldet ned og omdannet til et plant bagagerumsgulv er bagagepladsen suveræn og anvendeligheden mangfoldig.

 

Kører forskelligt

Imidlertid har Grand C-MAX et tilpasset baghjulsophæng, som passer til den længere bil og det større belastningspotentiale på bagakslen, og det gør køreoplevelsen lidt anderledes, lidt mindre dynamisk, men sandt at sige er forskellen ikke stor.

 

Det har også meget med motorvalg at gøre. Vi havde lejlighed til at prøve Grand C-MAX med en 163 hestes powerfuld dieselmotor og automatgear, mens C-MAX blev prøvet med en 150 hestes nok så kraftfuld 1,6 liters benzinmotor med turbolader. Motorerne er herlige hver for sig men meget forskellige og det påvirker naturligvis køreoplevelsen. Der er ingen tvivl om, at sammensætning af modelvariant og motor var den mest harmoniske: En Grand med benzinmotor og C-MAX med dieselmotor – det vil være en helt anden verden.


1,6 EcoBoost 150 hk.


 

Eliminerer naturlovene

En anden hemmelighed bag den dynamiske køreoplevelse er introduktionen af det såkaldte Torque Vectoring Control system. Det er standard på alle C-MAX varianter og går i al sin enkelhed ud på, at differentialevirkningen styres elektronisk, sådan at motorkræfterne ved kurvekørsel overføres til det hjul, der følger den største kurveradius og derved eliminerer den normale differentialevirkning, hvor kræfterne naturligt overføres til det hjul, der har mindst vejgreb og følger den korteste kurveradius. Som sådan kan man bruge kræfterne til noget i stedet for, at de bare forsvinder op i den blå luft.

 

Systemet er en stor fordel i glat og fedtet føre, men selv på tør asfalt og i såvel snævre hårnålesving som hurtige kurver oplever man ikke bare en bedre kraftoverførsel, men også en mere stabil forvogn og en mere moderat understyring. Derved bliver styrepræcisionen noget nær unik. Det er rigtig godt gået af Ford.

 

Funktionel og moderne

Visuelt er Ford C-MAX strammet op. Såvel i designet som i farvevalget er C-MAX mere sprælsk end Grand C-MAX. Funktionaliteten er også forskellig. Bagsædet i C-MAX kan som nævnt omformes fra tre siddepladser til to ved at midterafsnittet skydes bagud og opad. Derpå kan de to yderste siddepladser skubbes skråt bagud og ind imod midten. Det giver mere skulderplads og bedre benplads (benpladsen er nu i forvejen ganske udmærket) – men det sker naturligvis på bekostning af bagagerumspladsen, som dog i forvejen er ret god, så det er til at leve med. På minussiden tæller, at det mellemrum, der efterlades mellem de to siddepladser, trods en lille konsol til fralægning af småting ikke er udpræget elegant og dermed i disharmoni med den luksus det er, at få mere plads, funktionelt, ja, men ikke lækkert og elegant som resten af interiøret i øvrigt er det.

 

I Grand C-MAX stiger man ind gennem en skydedør og indenfor kan bagsædet, der hér er midterste sæderække pga. muligheden for at klappe 2 sæder op bagest i kabinen, skydes frem og tilbage men ikke ind imod midten. Midterarmlænet kan foldes ned under siddefladen i det højre af de yderste sæder og dermed opstår der en midtergang, som børn eksempelvis kan benytte til at stige ind på bageste sæderække. Velvalgt, for bagest er sædepladsen beskeden.

 

Interiørdesignet er i princippet ens i de to C-MAX og det er vellykket gennemført i en moderne streg. Helt i harmoni med de udvendige linjer. Og til en basispris på 270.000 kroner for en 105-hestes C-MAX med et omfattende udstyr, der inkluderer el-sideruder både for og bag, sædevarme, el-sidespejle, aircondition, fartpilot, læderrat og meget, meget mere, kan Ford næsten ikke undgå at få succes med den nye bil.

 

C-MAX funktionalitet.


 

Midtersektionen i Grand C-MAX kan foldes ned i højre sæde - det efterlader en midtergang. Man kan også vippe ryglænene på de yderste midtersæder fremad - men bagsæderne er mest velegnede til børn.


Grand C-MAX (den grå) og C-MAX (den hvide).

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt