| 
							 
							
							KIA gør ny stop & go funktion standard på samtlige 
							benzinvarianter af den populære KIA cee’d uden 
							merpris. 
							
							  
							
							
							Købere af nye KIA cee’d modeller med benzinmotor vil 
							nu, helt uden merpris, få leveret bilerne med det 
							epokegørende ISG system (ISG=Idle Stop&Go). Dermed 
							bidrager cee’d-ejerne helt automatisk til et bedre 
							miljø gennem mindre CO2 udslip. En fordel, som også 
							vil kunne aflæses i brændstofbudgettet – for bilerne 
							bruger ganske enkelt mindre benzin. Hvilket giver 
							endnu en besparelse til forbrugerne på de 5-dørs og 
							3-dørs varianter, da den halvårlige ejerafgift 
							bliver reduceret fra 1010,- til 760,- pr. halvår.
							 
							
							  
							
							I 
							praksis vil der være tale om en forbedring på op til 
							7 procent i benzinøkonomien ved blandet kørsel (Eu-norm, 
							afhængig af model) helt uden merpris for kunden. 
							Simpelthen fordi den danske importør af KIA har 
							valgt, at alle danske cee’d købere skal nyde godt af 
							teknologien.  
							
							  
							
							
							Hvis ceed’en alene anvendes til bykørsel, vil det 
							være muligt, at spare op til 10 procent på 
							benzinforbruget og tilsvarende sænke CO2 udledningen 
							med op til 10 procent.  
							
							  
							
							
							ISG går kort fortalt ud på, at bilmotoren stopper, 
							når den tidligere ville være kørt i tomgang. 
							Systemet er udviklet i samarbejde med Bosch og i 
							praksis fungerer det sådan, at når ceed’ens 
							hastighed kommer under 4 km/t, der kobles ud, sættes 
							i frigear, koblingen slippes igen – og speederen er 
							sluppet – vil motoren stoppe. Det sker typisk under 
							bykørsel, når man skal standse for rødt lys, eller i 
							tæt køtrafik med hyppige standsninger og 
							efterfølgende start igen. 
							
							  
							
							
							Når man så træder koblingen ned for at sætte bilen i 
							1.gear, starter motoren igen, helt af sig selv. Det 
							sker i praksis uden forsinkelse, fordi genstarten 
							ikke tager længere tid end det tager at sætte i 1. 
							gear. 
							
							  
							
							En 
							del af ISG-systemet indebærer, at en styringsenhed 
							hele tiden overvåger bilens samlede ”batteristatus”. 
							
							   |