- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


TSI fremtidssikrer benzinmotorerne


Tekst: Søren Clauding - februar 2007

Foto: Vivi Siiger - klik på billederne og se dem større

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter at dieselteknologien i de senere år har overhalet benzinmotorerne, både hvad angår effektivitet, styrke og forurening har der været arbejdet intenst på, ikke blot at finde alternative drivformer men også på at finde alternative muligheder, der kunne bevare benzinmotorernes fordele og indhente lidt af dieselmotorerne forspring.

 

Meget tyder på, at en helt ny teknologi fra Volkswagen sikrer benzinmotorerne i hvert fald et stykke ind i fremtiden.

 

TSI er nøglebegrebet og bogstaverne dækker over en konstellation bestående af lavt slagvolumen, kompressor og turbolader i en simpel erkendelse af, at lav slagvolumen er nødvendig, hvis der skal spares brændstof.

 

Problemet med en lille slagvolumen er manglen på moment ved lave omdrejninger. Små motorer kan bringes til at yde både en høj effekt og et stort moment ved at forsyne dem med turbolader. En turbolader presser ekstra luft ind i cylindrenes forbrændingskamre, derved kan der også sprøjtes mere benzin derind, uden at det vitale blandingsforhold mellem luft og forstøvet benzin går tabt, og resultatet bliver en større eksplosion og deraf både mere effekt og moment. Handikappet er, at turboladeren kun kan opnå den nødvendige kraft ved at blive drevet af motorens udstødning – og udstødningen er afhængig af eksplosionen i forbrændingskamrene. Først når der sker noget i motoren, kommer der gang i turbo’en og først derefter får man ekstra effekt og moment. Og indtil da flytter bilen sig i princippet ikke mange meter.

 


Ved hjælp af kompressoren opnår man en næsten flad momentkurve og størstedelen af motorens omdrejningsinterval.

 

TSI teknikken kan kun ses udvendigt i form af de tre små bogstaver på bagklappen, viser VW Informationschef Henrik Hagen. Foto: Vivi Siiger.


Ved at forsyne motoren med en kompressor, som drives af motorens krumtapaksel, opnår man en kraftig momentforøgelse ved de lave motoromdrejninger. Man opnår større eksplosioner i forbrændingskamrene og derved kommer der hurtigere gang i turboladeren.

 

Resultatet er, at en TSI motor føles som en almindelig benzinmotor. Den er blot meget mindre og derfor mere brændstoføkonomisk og mindre forurenende.

 

Volkswagen har foreløbig sat gang i serieproduktionen af en 1,4 liters maskine, der findes i to udgaver med hhv. 140 og 170 hestekræfter. De kan nu leveres i VW Golf og VW Touran og der er tale om markante resultater:

 

En Touran TSI kører 13,3 km/l - det er 3 km/l længere end en tilsvarende Touran med den hidtidige 150 hestes benzinmotor og der er opnået en reduktion på 25 procent i CO2 udslippet. Og hvad angår dens fartformåen når den 100 km/t på 9,8 sekunder – også det er mere end et sekund hurtigere end den hidtidige model.

 

Vi vender snart tilbage med en test af TSI-teknologien hér på Motorsiden.dk – i mellemtiden kan der læses mere på dette link>>> 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt