| 
							 
							
							Da KIA i sin tid lancerede den allerførste KIA Ceed, 
							lå det i kortene, at der var tale om ordleg på 
							højere niveau - som naturligvis skulle genspejle den 
							bil, modelbetegnelsen dækkede over. Med XCeed 
							overgår KIA i bogstavelig forstand sig selv. Se, vi 
							kan også bruge ordlegen… Der går jo sport i den 
							slags ting. 
							  
							
							
							Foer der er masser af substans bag ordene. Og sport 
							er der også over den nye XCeed, der på KIAs 
							europæiske hovedsæde i Frankfurt i Tyskland havde 
							officiel verdenspremiere midt i den mellemeuropæiske 
							hedebølge sidst i juni. I sagens natur er der tale 
							om en ny variant over KIA Ceed, men med et yderst 
							sportsligt snit. 
							  
							
							
							Den er, som navnet indikerer, en “X” version, dvs. i 
							denne sammenhæng en crossover (X-over), og her har 
							KIA helt konkret ramt lige ind i den mest voksende 
							bilkategori på markedet. De har identificeret de 
							egenskaber, som får bilkøberne til at kaste sig over 
							en crossover, og så har de taget skridtet fuldt ud… 
							
							
							  
							
							
							Ægte crossover 
							
							
							KIA XCeed er høj, men ikke så høj som fx den mest 
							populære KIA-model i Europa, Sportage, selvom 
							frihøjden er nogenlunde den samme. Den giver føreren 
							en forhøjet siddeposition, så overblikket over 
							trafikken er bedre, den er rummelig og så ser den 
							knaldgodt ud, præcis som den seneste nyskabelse på 
							den nye Ceed platform, shooting-brake versionen, KIA 
							ProCeed. 
							
							
							  
							
							
							Firehjulstræk er heller ikke en option - hvilket 
							betyder, at brændstoføkonomien kan holdes i en stram 
							line og da den nye XCeed tillige, omend først lidt 
							senere, kommer som plug-in hybrid, er den også en 
							option for de bilejere, der regelmæssigt har 
							mulighed for at få lidt billig strøm på bilen til at 
							holde benzinforbruget ekstra meget nede. Som sådan 
							kalder KIA også deres XCeed ikke bare en CUV 
							(Crossover Utility Vehicle) men også en 
							urban-crossover, for det er jo ret beset i et by- 
							eller kombineret land/bymiljø, plug-in løsningen er 
							optimal. 
							
							
							  
							
							
							Emilio Herrera, som er Chief Operating Officer hos 
							KIA Motors Europe, sagde bl.a. lanceringen: “KIA 
							XCeed imødekommer den stigende efterspørgsel efter 
							mere emotionelle og dynamiske biler i forhold til en 
							SUV - både hvad angår udseende og køreegenskaber. 
							Men kunderne vil ikke gå glip af de praktiske 
							egenskaber, som de får i en større bil.” 
							
							
							  
							
							
							Avanceret undervogn 
							
							
							Og sidstnævnte tilbyder KIA ved, som noget ret unikt 
							i klassen for forholdsvis kompakte crossovere (den 
							måler blot 4,40 meter i længden), at undervognen 
							inkluderer et avanceret multilink baghjulsophæng, en 
							løsning som hos kollegerne ofte er fravalgt til 
							fordel for den knap så pladskrævende og mere enkle 
							torsionsbagaksel. Undervognen i XCeed er som 
							udgangspunkt identisk med den, man finder i Ceed SW 
							og ProCeed, som vi tidligere har prøvekørt. 
							
							
							  
							
							
							Man har dog fornuftigt nok gjort affjedringen en 
							smule blødere og dermed udnyttet de muligheder, en 
							frihøjde på op til 18,4 cm (17,4 cm i udgaven med 
							17” hjul i stedet for 18”) giver. Derfor er der lagt 
							an til køreegenskaber, der netop forener det 
							sportslige, det alsidige og det komfortable. 
							Frihøjden er i øvrigt 3,2 hhv 4,2 cm højere end på 
							Ceed 5-dørs Hatchback. Og totalt set er XCeed 
							tilsvarende højere - men den er 15 cm lavere end 
							Sportage, hvilket vil gøre en stor forskel. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Som noget unikt i Ceed-modelrækken er alle KIA 
							XCeed-versioner udstyret med hydrauliske returstop 
							på forakslen. Gummistoppet flyder i hydraulikvæske i 
							støddæmperne og har til hensigt, at give en ekstra 
							komfortabel kørsel på dårlig vejbelægning. 
							
							
							  
							
							
							Vi har i sagens natur endnu ikke prøvekørt bilen - i 
							Frankfurt var der alene tale om en statisk 
							præsentation. Men basis konstruktionen og 
							erfaringerne fra de øvrige Ceed modeller gør ikke 
							forventningerne mindre. Spørgsmålet vil da være, om 
							XCeed overstiger forventningerne… 
							
							
							  
							
							
							Rummelig og avanceret 
							
							
							Bilens længere overhæng bagtil giver et længere 
							bagagerum, og KIA XCeed har en bagagerumskapacitet 
							på 426 liter (VDA) og når bagsæderne klappes frem, 
							vokser bagagerumskapaciteten til 1,378 liter. 
							 
							
							  
							 
							
							
							Komfortudstyret omfatter bl.a. et JBL 
							Premium-audiosystem, 2-zoners klimaanlæg, varme i 
							sidespejle, varme i rat og forrude, varme og 
							ventilation i forsæder og varme i bagsæder. 
							
							 
							  
							
							
							Drivlinerne 
							
							
							Motorprogrammet inkluderer tre forskellige 
							benzinmotorer med turbo og direkte indsprøjtning 
							(T-GDi): En 3-cylindret 1,0-liters T-GDi-motor på op 
							til 120 hk og et drejningsmoment på max 172 Nm, en 
							4-cylindret 1,4-liters T-GDi-motor på 140 hk og 242 
							Nm og den samme 1,6-liters T-GDi-motor, som også 
							ligger i Ceed GT og ProCeed GT. Den leverer op til 
							204 hk og 265 Nm. 
							
							 
							
							
							Desuden kan XCeed fås med dieselmotorer på enten 115 
							hk eller 136 hk. Og i begyndelsen af 2020 vil XCeed 
							også kunne anskaffes med elektrificerede drivliner. 
							
							
							  
							
							
							Den nye urbane crossover vil blive produceret på 
							mærkets europæiske fabrik i Zilina i Slovakiet 
							sammen med Ceed 5-dørs hatchback, Ceed Stationcar og 
							ProCeed. Det nyeste medlem af Ceed-modelfamilien 
							kommer til salg i Europa i 3. kvartal af 2019, og 
							den vil som standard blive solgt med KIAs 
							brancheførende garanti på 7 år/150.000 km. 
							 |