- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive:
DS 3 Crossback E-Tense
Førsteklasses elektrisk kompakt-SUV
Af Søren Clauding – 25. oktober 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke en tilfældighed, at PSA-gruppen med premium-mærket DS er regerende Formel E mester, for fabrikken har en klar elektrisk strategi: I 2025 skal alle DS biler være elektrificerede, hvilket vil sige, at de skal kunne køre mindst 50 kilometer på elektricitet alene. Det er intet problem for den første elektriske DS – DS 3 Crossback E-Tense – for den kan køre 320 kilometer på en fuld opladning.

DS 3 Crossback E-Tense er nemlig intet mindre end verdens første elektriske B-SUV, altså en SUV, hørende til i kompaktklassen (det såkaldte B-segment), hvis man altså vælger at kalde bilen en SUV. Men det gør man konsekvent hos PSA, også hvad angår de øvrige af koncernens halvhøje biler angår, selvom de ikke nødvendigvis findes i firehjulstrukne udgaver. DS 3 Crossback ligger som sådan på grænsen til at være en crossover – men det bliver let en strid om ord.

For DS 3 Crossback har da også en frihøjde på 17 cm, og det er næsten på millimeter den samme i den elektriske udgave. Det giver mange fordele, hvad de første internationale prøvekørsler af den helt nye bil på ofte ujævne veje nordvest for hjembyen Paris gav et klart indblik i.

Komfort på premium niveau
DS har nemlig udnyttet fordelen ved den store frihøjde til at skabe en meget fin, komfortabel affjedring, som er helt i harmoni med den premium-følelse, der er en del af grundidéen bag DS-mærket. Den fine affjedring understøtter den lydløse køreoplevelse, som dels skyldes elmotorens af natur lydsvage gang, dels hænger sammen med, at DS målbevidst har sikret et meget lavt støjniveau i kabinen gennem bl.a. god isolering, kraftigere dørpaneler, tykkere ruder og en akustisk dæmpet frontrude.

Inden spalterne hér ender i al for megen teknik, er det vigtigt at fastslå, at DS-grundsjælen fuldt og helt er genspejlet i DS 3 Crossback, og måske især i E-Tense udgaven. Man ser det udvendigt, i kraft af lækre farver, som ikke helt kommer til deres ret her på siden, da vejrguderne kun iblandt ønskede at understøtte fotograferingen (videoen er optaget før solen overhovedet var kommet på himlen). Men særligt inde i kabinen oplever man den luksus og den premium-følelse, der forventes i en DS.

Haute couture på 4 hjul
Bilen er baseret på begrebet ”haute couture”, som i Pariser-moden står for den fineste skrædderkunst. Det gælder designet, som blinker og stråler, som var det brillanter, og det er pakket ind i lækre bløde skindpaneler og følger stringente designlinjer, som har kendetegnet DS fra den spæde start, for i øvrigt kun ganske få år siden.

DS er en ægte Pariser-bil, skabt på de parisiske traditioner, og dernede er det tilladt såvel hankøn som hunkøn at fremstå i elegant indpakning. Det gælder modetøj – og altså også de biler, man iklæder sig, når man skal et sted hen. Selvom der med traditionelle danske øjne kan være en snært af feminisme i DS’s udstråling, handler det nok ligeså meget om generationsforskelle.

Bil for de unge - ligesom Formel E

Vi gætter på, at unge mænd såvel som kvinder i alle aldre vil kunne trives i en DS 3 Crossback E-Tense, på samme måde som det også er dem, der valfarter til Formel E løbene. For den er en optimal kombination af miljø-tænkning og køreegenskaber, der sikrer fremkommelighed både i og udenfor byen.

Nogle vil måske kategorisere den som en ideel pendlerbil, og de går ikke helt ved siden af. Vel at mærke en pendlerbil for dem, der sætter pris på premium-transport – ind og ud af Paris, eller for den sags skyld en hvilken som helst storby verden over. Og oven i købet premium-transport, der er til at betale.

Da specifikationerne er de samme, er der næppe den store forskel på den elektriske drivline i DS 3 Crossback E-Tense og den elektriske udgave af den helt nye Peugeot 208, og merprisen for DS’en er blot 50.000 kroner for de billigste versioner. Således koster den lavest udstyrede DS 3 Crossback E-Tense blot 280.000 kroner mod E-208’ens 230.000 kroner. Og der er en verden til forskel på den kompakte ”lave” 208 og den 1,53 meter høje Crossback.

En helt anden bil
Sammenligner man E-Tense med den almindelige DS 3 Crossback, som vi godt nok i skrivende stund har kørt, men ikke endnu for alvor har været under lakken på, er det umiddelbare indtryk, at der er tale om to vidt forskellige biler. En DS-tekniker beskrev det ifm. præsentationen dog meget enkelt (så der er nok noget om det): Forskellen på de to er svær at se, men faktisk er der tale om to meget forskellige biler. Også derfor kører de væsensforskelligt. Og det er der mange gode grunde til.

En af dem er den enkle, at fra samme øjeblik, man tænkte DS 3 Crossback, tænkte man også ”elektricitet”. Så bilen er fra begyndelsen udviklet til, at kunne fremstå både med en elektrisk og en konventionel drivline.

Allerede i fjor, i forbindelse med verdenspremieren i Paris på den helt nye DS-Techeetah Formel E racer, DS E-Tense FE19, blev sløret løftet for den nye DS Crossback E-Tense, og vi havde lejlighed til at komme dybere konceptet. ”Genial” er måske lige i overkanten, men godt gennemtænk og vellykket er den i hvert fald.

Link til importøren

Andre DS prøvekørsler - find dem hér >>>

Læs også:
Formel E teknik i serieproduktion >>>

Vi har prøvekørt verdens første fuldt elektriske B-SUV, den eksklusive DS 3 Crossback E-Tense. Fuld HD.






Dørgrebene forsvinder ind i døren, når ikke de er i brug. Det er elegant og aerodynamisk optimalt.


Bagsædepladsen er rimelig, bilens længde på 4,12 meter taget i betragtning.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt