- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peugeot e-Legend Concept genopliver historien og sætter den i et nyt elektrisk perspektiv.


2018 Paris Motor Show

Franske fristelser på hjemmebane


Af Søren Clauding – 5. Oktober 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De franske bilfabrikker benytter meget forståeligt det store bilshow i Paris til at vise, hvad de kan og ikke mindst, hvad de står for. Ikke desto mindre var det ikke oceaner af franske nyheder, der var på show, da portene blev slået op for publikum d. 4. oktober.

 

Dels fordi, gætter vi på, at både PSA koncernen (Peugeot, Citroën og DS – Opel havde fået lov at blive hjemme) og kollegerne hos Renault på den ene side har et ret nyt modelprogram og derfor ikke så mange verdensnyheder, men også har tilrettelagt deres ressourceanvendelse, så de i det store hele har kunnet styre alle modeller i mål som WLTP-godkendte produkter.

 

Som bekendt trådte de nye WLTP normer til måling af bilers brændstofforbrug i kraft 1. september og da gjaldt det om at være klar. Det er PSA gruppen i princippet med alle deres biler og dermed står de naturligvis stærkt på markedet. Og ligeså godt ser det ud for Renault.

 

DS 3 Crossback på ny fælles platform

Der VAR naturligvis produktnyheder. DS præsenterer den helt nye DS 3 Crossback, som er baseret på en helt ny samleplatform, hvorpå man kan bygge såvel konventionelle drivliner som de mere fremadrettede løsninger som fx en fuldt elektrisk version. At bygge en fælles platform, der går langt længere end til blot at definere nogle hjulvinkler og siddepositioner, er i sagens natur en økonomisk mere attraktiv produktionsmetode. Det bliver spændende at se, hvordan den får lov til at sprede sig over hele koncernens modelprogram.

 

Hos Citroën er der verdenspremiere på den lidt større C5 Aircross Plug-in Hybrid, en større SUV, der følger i hælene på den mere konventionelle version, der snart lander i Danmark. Hybridudgaven er ikke færdigudviklet endnu, men vil kunne køre i nabolaget af 60 km på elektricitet. Den forventes at være ude på markedet i begyndelsen af 2020.

 

Peugeot 508 og nostalgisk koncept

Peugeot har fokus på stationcar udgaven af 508. Peugeot 508 er ved at lande på det danske marked netop nu, men Danmark er om noget et stationcarland, så der er store forventninger til den nye SW udgave, der burde kunne købes lige efter årsskiftet. Den kommer ikke mindst i en plug-in hybrid udgave.

 

Og så er der striben af eye-catchere. Peugeot præsenterer en moderne udførelse af en regulær legende. Peugeot 504 Coupé er nemlig genopstået som e-Legend Concept. Linjerne er slående, men moderniseret, og teknikken er fremtidssikret: Den 4,65 meter lange bil er fuldt elektrisk, den kan køre selv – hvis man vil – og inkluderer al tænkelig moderne elektronik inkl. lydanlæg, udviklet af Focal.

 

Koncept-eldorado

DS viser ikke overraskenden den unikke DS X E-Tense, et kik ind i fremtiden – år 2035 er valgt – og en demonstration af luksus på et hidtil ukendt niveau. Fuldt elektrisk, fuldt og helt selvkørende og i et tempo, der vil noget, med 270 hestekræfter og træk på forhjulene. Der er tale om et asymmetrisk design. I bilens venstre side sidder føreren, som kun undtagelsesvis har meget at foretage sig, og i højre side er der tale om unik transportfaciliteter.


DS X E-Tense Concept.


I øvrigt er bilen skabt med samme teknik som DS’ Formel E racerbil. Det betyder, at effekten kan forøges til 540 hk til landevejskørsel og ultimativt, med træk på alle fire hjul, til 1360 hestekræfter til banebrug. Bilen er en konceptbil, men ikke som de fleste koncepter ude af stand til at køre. DS X E-Tense KAN køre og det har DS demonstreret ved flere lejligheder. Bilens lyssignatur er variabel og indgår i karrosseridesignet.

 

Renault EZ Ultimo: luksus på nyt niveau

Hos Renault har man valgt, at samle interessen om Renault EZ Ultimo. Den har nu set projektørlyset for første gang og er, som navnet indikerer, den ultimative luksusudgave baseret på den EZ konceptbilslinje, som Renault har vist frem ved tidligere lejligheder. Selvkørende, forbundet og med fuldt privatliv indendørs. Den er 5,8 meter lang (det svarer nogenlunde til en Rolls-Royce Phantom), hjulene ser godt nok ud som om, dækkene er punkteret, ligesom på de øvrige EZ versioner (men det er fordi hjulene i virkeligheden er skjult).


Renault EZ Ultimo er ligeså lang som en Rolls-Royce Phantom. I walk-about videoen her på siden får man også et kik ind i den ultimative luksuskabine.


De øvrige EZ’ere er naturligvis også udstillet: Robot-taxa’en EZ-Go og EZ-Pro som i et par varianter illustrerer fremtidens varebiler.

 

I Paris har Renault også udstillet elektriske løsninger, logisk som en af verdens førende producenter af elektriske biler. Derfor kan man også se deres Renault 5 Electrique fra 1971. Rækkevidde: 110 km (blandet kørsel), Topfart: 80 km/t. 10 timers opladningstid ved et almindeligt 220 Volt stik. Tankevækkende…


Renault 5 électrique fra 1971.

 

Et luksuøst selvstyrende monster på fire hjul: Renault EZ Ultimo er hovedaktør på Renault standen.

 

EZ Pro kan fx indrettes som mobil kaffebar.

Tilbage til indholdsoversigten >>>


Walk-about video: Renault har fokus på historien og fremtiden, ikke mindst med den luksuøse selvstyrende EX Ultimo. Fuld HD.


DS brillerer med flere verdenspremierer: Deres helt nye DS 3 Crossback og deres gyldne Formel E racerbil. Walk about videoen kan ses i Fuld HD.


Oprindelig var publikum helt elektrisk med den fine Peugeot 504 Coupé. Den genopstår den som en helt elektrisk konceptbil i form af e-Legend Concept. Walk-about videoen viser også den nye SW-Hybrid udgave af Peugeot 508. Fuld HD.


Peugeot e-Legend Concept.

 

Peugeot 508 SW Hybrid kommer på markedet næste sommer - men 508 SW lander allerede i danmark i begyndelsen af 2019.


Hybrid-versionen af Citroën C5 Aircross er helt ny.

 

DS havde verdenspremiere på DS 3 Crossback.

 

DS X E-Tense er et enestående futuristisk stykke designkunst - og så kan den oven i købet køre.

 

Passager-afsnittet i DS X E-Tense.

 

Fører cockpittet i DS X E-Tense.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt