- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

H.C.Andersen var i Paris i forbindelse med verdensudstillingen i 1867, blot 20 år inden opførelsen af måske verdens mest kendte turist-ikon, Eiffeltårnet. At rejse er at leve, sagde han, det gælder fortsat, men hvis vi fortsat skal kunne leve her på jorden, er det et krav, at vi passer på den, for vi har ikke andre steder at være. Miljø budskabet formidles bl.a. i forbindelse med det årlige Formel E racerløb i hjertet af Byernes By.


Nytåret 2018-2019: At rejse er at leve

- med respekt for miljø og klimaforandringer


Af Søren Clauding – 30. december 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nytåret er traditionen tro en god anledning til at se tilbage, se frem, gøre status. Det er disse linjer dedikeret…

 

Overskriften til året der gik, set med undertegnedes øjne, og rettet mod motorverdenen naturligvis, er miljø-mobilitet. Klimaforandringer, miljø i bred forstand og ikke mindst den måde, hvorpå vi mennesker påvirker vores miljø har – heldigvis – fået større og større opmærksomhed over de seneste år. Og i en sektor, hvor handlingerne har stor indflydelse på miljøet, skal man være – og det har man heldigvis også været – særlig opmærksom.

 

At rejse er at leve, erklærede H.C. Andersen. Det gælder fortsat, vi mennesker elsker at rejse, vi elsker at bevæge os rundt, opleve. Den daglige tur, for eksempel til og fra en arbejdsplads, er også en rejse, men uanset hvorhen vi skal bevæge os, forbruges der energi. Og i bilernes vidunderlige verden er det kolossale mængder af brændstof, hvis energiindhold bliver forvandlet til bevægelsesenergi gennem en forurenende forbrænding.

 

Forurening er stærkt nedadgående

Sådan har det været i langt over hundrede år, og sådan kommer det også til at blive nogle årtier endnu. Benzinbilerne og dieselbilerne har imidlertid undergået en næsten utænkelig forvandling. Begge typer af forbrændingsmotorer er blevet udviklet i en sådan grad, at deres forureningsniveau er så lavt, at havde man nået det niveau for blot 20-30 år siden, ville den effekt, bilerne ville have haft på den globale opvarmning og den dårlige luft i storbyerne, have været ganske beskeden.

 

Nu er bilerne jo ikke den eneste kilde til verdens forurening, i den store sammenhæng er den forbavsende lille, men naturligvis ikke uden betydning. Derfor er det af stor betydning, at de allernyeste biler med konventionelle motorer forurener så lidt, som tilfældet er.

 

Nye skrappe miljøregler

2018 har været året, hvor bilbranchen omstillede deres produktion af forbrændingsmotorer, altså dem, der benytter benzin og dieselolie, til nye skrappe miljønormer, der i øvrigt først for alvor skal overholdes pr. 1. september 2019. De allerfleste gør det allerede, hvilket hænger direkte sammen med, at nye typegodkendelser allerede siden september 2017, har skullet overholde de nye Euro 6d-TEMP regler. Kun visse dele af den tyske bilindustri har svært ved at nå de krav, der stilles. Det er der mange forklaringer på, store energiforbrugende biler er måske én af dem, men en fortvivlet misopfattelse af dieselmotorers forurening, ikke mindst i Tyskland, er en anden.

 

De nye dieselmotorer forurener ikke mere end benzinmotorer, tværtimod udsender de mindre CO2 end benzinmotorerne. De nye målemetoder sikrer, at hvis ikke der snydes, kan man også kontrollere forureningen i praksis – men snyd er kriminelle handlinger og det er en helt anden historie. Og i stadig stigende omfang nedbringes forureningen til stadighed ved at anvende teknikker, som langt henad vejen er baseret på brugen af elektricitet. Det giver nye udfordringer, men de skal overvindes, simpelthen fordi vi skal beskyttet jorden – vi har nemlig ikke andre steder at være.

 

Elektriske biler har en tung vægt at flytte

Hvad det angår, er det jo ingen hemmelighed, at der over årene og i stadig stigende grad er arbejdet målrettet på, at gøre elektriske motorer til et brugbart alternativ til de konventionelle forbrændingsmotorer. Det har vi også med jævne mellemrum været inde på her på Motorsiden.dk og umiddelbart inden jul lancerede Tesla den nye kompakte Model 3, som dog lider af samme handikap som fx den meget omtalte Hyundai Kona electric.

 

Begge biler kan køre langt på en opladning. Men der er én væsentlig grund til, at de kan køre så langt: De er udstyret med kæmpemæssige batterier, som gør bilerne 3-400 kg tungere end almindelige biler. Det er uhensigtsmæssigt ud fra et energispare synspunkt, at skulle slæbe rundt på de store batterier, bilernes køreegenskaber lider også derved. Dertil kommer, at elektriciteten jo fortsat skal produceres, og det er bestemt ikke al el-produktion, der foregår vha. vindmøller. Og hvis den skulle, ville jordkloden skulle plastres yderligere til med gigant vindmøller og kæmpemæssige solenergianlæg. Næppe noget kønt syn.

 

Udvikling som problemløser

Men vi mennesker udmærker os ved, at vi bestandigt arbejder på nye løsninger. Og der er alle mulige tegn på, at netop batteri-udviklingen over de kommende år vil udvikle sig i en sådan grad, at såvel spørgsmålet om vægt, rækkevidde og opladningshastighed hurtigt vil blive mindre. Men vi er der bestemt ikke endnu.

 

Det er en spændende udvikling, og det elektriske budskab vinder større og større indpas rundt om i verden.

 

Formel E’s populære budskab

Motorsporten har en stor andel i at udbrede det elektriske budskab på den mere underholdende måde. Formel E racerløb for elektriske racerbiler blev i 2018 verdens næst mest populære motorsportsgren, og den er især populær hos yngre mennesker, mænd såvel som kvinder. Og motorsportens bidrag i teknisk forstand til bilindustrien er uvurderlig.

 

Her på Motorsiden.dk følge vi naturligvis udviklingen, og har fokus på hvordan de biler, vi fortsat har brug for at køre i som en del af vores hverdag, arter sig, hvad mulighederne er osv. osv. det forbliver, som jer der ofte besøger siden, kender det.

 

E-formlen i fælles univers

Men lige inden jul lancerede undertegnede et nyt website. Det hedder Formel E.dk og handler ikke alene om Formel E racersporten, som jeg også har fornøjelsen at speake på Eurosport, men bestemt også om elektrisk mobilitet i bred forstand. Faktisk defineres det, man kan kalde for E-formlen sådan, at det handler om miljø optimeret mobilitet i det hele taget, men langt hen ad vejen vil det i praksis være et univers, hvor der er koncentreret fokus på de miljørigtige bil-løsninger. Men med den både underholdende og værdifulde E-motorsport som en vigtig del af det fælles univers.



Kik indenfor engang imellem og følge med i udviklingen. Sitet er bestemt ikke færdigt endnu, og det vil formentlig være under stadig udvikling og ændre karakter over de kommende år, men et eller andet sted skal man jo begynde og det gøres så med Formel E.dk.

 

Den filosofiske praktiske afrunding…

Formel E.dk-sport-mobilitet er dog mest af alt kommet til verden, fordi jordkloden, de kommende generationer og selvfølgelig også os, der er her nu, har brug for det. Som sagt: Vi skal passe på jorden, for vi har ikke andre steder at være.

 

Rigtig Godt Nytår!

Søren Clauding


Honda har skabt en interessant variant over hybrid-tankegangen med den nye CR-V Hybrid.

Læs om Honda CR-V Hybrid hér >>>

 

Ny motorteknologi gør dieselmotorerne langt mere renlige.

Læs fx om nye Opel motorer hér >>>

 

Tesla er den moderne pioneer indenfor elektriske biler, de kan køre langt på en opladning, men deres biler er også udrustet med kæmpemæssige - og tunge - batterier.

 

Det samme gælder Hyundai Kona electric (nedenfor).

Hyundai Kona electric - læs mere >>>

 

Subaru bidrager bl.a. til miljøet ved at etablere en solcellepark til transmissionsfabrikken i Gunma. CO2 udledningen reduceres med 30 procent.

 

Nissan LEAF er verdens mest solgte el-bil og ny teknologi sætter fortsat den japanske bil i særklasse.

Nissan LEAF Tekna 40 kWh - læs mere >>>

 

Toyota Prius Plug-in Hybrid er det nutidige eksempel på en elektrisk bil uden infrastrukturens begrænsninger. Den kan når som helst omdannes til en regulær elbil, når udviklingen er nået langt nok.

Toyota Prius Plug-in - læs mere >>>

 

PSA-koncernens eksklusivmærke, DS, formidler bl.a. deres miljø-holdning gennem deltagelse i Formel E mesterskabet. Se videoen og lyt til vores interview med den regerende Formel E mester, Jean-Eric Vergne, som kører for DS i indeværende sæson.

 

SEAT er også med på el-vognen på den underholdende måde med den helt nye fuldt elektriske CUPRA e-Racer, som skal formidle elektrisk mobilitet gennem standardvogns racing verden over.

Se videoen hér >>>

 

Jaguar deltager i Formel E mesterskabet men dokumenterer også, at elektrisk, miljøoptimeret motorsport er spændende i "almindelige" biler. Det første løb i det nye verdensomspændende Jaguar i-PACE e-Trophy er netop kørt.

Læs mere om Jaguar I-PACE e-Trophy >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt