- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


First World Testdrive: Mazda C-X3

Motorteknik

og forbedrede vej-egenskaber


Af Søren Clauding – 24. september 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye opgraderede Mazda CX-3 er på vej ud til de danske forhandlere i disse dage. Vi har haft lejlighed til at prøve den lidt på forskud på snoede og kuperede bjergveje i området vest for Malaga i Sydspanien. Her var det den helt nye dieselmotor, der gjorde det største indtryk.

 

Motoren er en 1,8 liters 4-cylindret turbodiesel, hvor næste efterårs Euro 6d TEMP miljønormer overholdes uden brug af SCR katalysator. Motorens topeffekt er 116 hestekræfter, og den leverer et maksimalt drejningsmoment på 270 Nm fra 1600-2600 omdr./min. Brændstofforbruget er fastlagt efter de helt nye WLTP normer, men siden omregnet til det såkaldte NEDC2 tal, som benyttes i overgangsfasen til det endelige WLTP-normtal, som i Danmark træder i kraft 1. april næste år. Tallet er ved blandet kørsel 22,7 km/l.

 

Billigere og ganske avanceret

Teknikken er baseret på en såkaldt NOx storage, hvor de i nærmiljøet skadelige kvælstofilter opsamles. Iblandt tømmes lagret gennem en forbrændingsproces, hvorved NOx'erne (kvælstofilterne) neutraliseres. Fordelen ved dette system er bl.a., at det er billigere end en SCR katalysator men også, at det virker i samme øjeblik motoren startes. Mazda har desuden sænket kompressionen fra de ca. 1:20, som er normen i en dieselmotor til blot 1:14,8. Derved bliver forbrændingstemperaturen lavere.


1,8-liters SKYACTIV-D motoren overholder Euro 6d TEMP miljønormerne, der introduceres næste efterår.


At det kan lade sig gøre skyldes, at brændstoffet sprøjtes hurtigere ind i forbrændingskammeret og fordeles hurtige, hvorved også motorens reaktionstid på speederbevægelserne reduceres. Det sidste opleves i praksis ved en meget præcis og direkte speederrespons. Og så har man sænket støjniveauet ved hjælp af en støjdæmpende indsats i plejlstangens forbindelsesled med stemplet.

 

Vi prøvede den nye dieselmotor i en CX-3 med firehjulstræk. Videoen her på siden illustrerer drivlinen, som er ekstra avanceret fordi firehjulstrækket med Torsen centerdifferentiale også fordeler kræfterne ud fra styreudslag og det enkelte hjuls aktuelle vejgreb.

 

De andre opdateringer

Opdateringerne af CX-3 omfatter foruden de nye motorer også en tilretning af affjedringen, som bl.a. øger komforten uden at gøre bilen mindre præcist styrende, de forreste støddæmpere er blevet kraftigere, samtidig med at krængningsstabilisatorens virkning er gjort mindre.

 

Den automatiske nødbremse kan nu også registrere fodgængere i mørke, og den adaptive fartpilot virker nu helt ned til 0 km/t. Til trods for store 18” fælge og 215/50 dæk er affjedringen forbavsende tilgivende og støjsvag – og så har man fyldt urethan skum i sæderne, som gør dem ekstra absorberende.

 

Visuelt har fremtoningen fået en overhaling både inde og ude, men det er småtingsafdelingen. Mest iøjefaldende er en ny elektrisk p-bremse, som erstatter den hidtidige manuelle og frigør plads til et ændret design.


Link til importøren


Andre Mazda prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Nye motorer gør Mazda CX-3 endnu bedre >>>


Mazda har opgraderet deres kompakte Crossover, CX-3. Det handler om fx en ny 115 hestes dieselmotor, der opfylder de kommende Euro 6d TEMP miljønormer, men iøvrigt forbedringer over hele linjen. Fuld HD.


 

 

Multifunktionsarmlæn for og bag er nyt.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt