- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


First World Testdrive:

Honda Civic 1,6 i-DTEC


Gennemført high tech diesel


Af Søren Clauding – 2. februar 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det ville være mærkeligt, hvis Honda blot gjorde som de andre.  Det har de da heller ikke gjort med den nye Honda Civic diesel, som introduceres i den avancerede mellemklassebil i april. Eksempelvis er man målrettet gået efter, ikke at involvere AdBlue teknologi og indtil videre lykkes projektet.

 

Da den nye Civic generation så dagens lys for første gang i forbindelse med de første internationale prøvekørsler i Spanien for præcis et år siden, var man ikke klar med en ny dieselmotor. For en ny bil kræver vel også en ny motor, og sådan en laver man ikke fra den ene dag til den anden.

 

Gennemgribende ændret

Men en diesel får den så nu, og ved samme lejlighed flyttede man prøvekørslen over på den anden side af Middelhavet, til Italien, hvor man i øvrigt har stor tradition for dieselmotorer. Og selvom dele af den hidtidige diesel, fortsat er at finde i den nye, er maskinen så gennemgribende ændret, at man godt kan kalde den ny.



Aluminiums motorblokken er bevaret, det samme er slagvolumenen på 1,6 liter, men noget så vitalt som stemplerne er helt ændret. Aluminium stemplerne er erstattet af stempler i støbt stål. Det er gjort for at bevare mest mulig af forbrændingsvarmen i cylinderen, og for at nedsætte vibrationsniveauet. I praksis sker der det, at når forbrændingsvarmen optages af stemplerne, videregives mindre varme til motorblokken, og derved bliver behovet for topstykkets bidrag til den termiske effektivitet mindre, så kan det gøres tyndere. Og dermed finder der heller ingen vægt forøgelse sted.

 

Superplateauslibning

I den nye 1,6-liters i-DTEC-motor er anvendt superplateauslibning, der reducerer friktionsniveauet mellem stempler og cylindre. Plateauslibning er en todelt forarbejdningsmetode, der bruger to slibeprocesser i stedet for den mere konventionelle enkeltslibning. Det forbedrer også motorens langsigtede påvirkning af slitage.

 

Lavere friktion genererer også mindre varme og derfor bidrager plateauslibningen også til et lavere forbrændingstryk i cylindrene: Det maksimale tryk falder fra 15,8 MPa i den tidligere 1,6 i-DTEC til 14,6 MPa i den nye motor. Ved at sænke temperatur og tryk under forbrændingen har Honda været i stand til, at forbedre brændstoføkonomien.

 

Lager konverter

Bedre brændstoføkonomi betyder mindre CO2 udledning – men omvendt forøges udledningen af kvælstofilter. Det er det, andre klarer vha. en SCR katalysator og tilførsel af AdBlue. NOx problematikken håndterer man ved, at opsamle kvælstofilterne i en ”lager konverter”. Ind imellem tømmes lagret og ved da at tilføre en smule benzin, så den opståede sod brændes af, er ”lagret” klar til at fortsætte sin funktion. Den proces accelereres bl.a. vha. en sølvcoatning i enheden, som reducerer friktionen og er med til at sikre, at den nye Honda motor kan overholde miljøkravene, både hvad angår NOx og CO2.

 

En række andre metoder er brugt til at forfine motorgangen yderligere, og sammenligner man med den hidtidige 1,6 liters diesel i den tidligere Civic, er brændstof økonomien forbedret med omkring 3 km/l til cirka 29 km/l. Dermed er den helt på niveau med konkurrenter i samme størrelse og med samme effekt – men uden at benytte AdBlue, som alt andet lige er en fordyrende metode, mener man hos Honda.

 

Meget smidig

Og hvordan virker den så? For det første er smidigheden utrolig stor. Drejningsmomentet topper på 300 Nm ved 2000 omdr./min. Men derefter flader det ud, så man fortsat har et højt moment, også når topeffekten leveres ved 4000 omdr/min.

 

Vibrationer mærkes der meget lidt til, støjniveauet er så lavt, at motorstøjen i det store hele overdøves af støj fra dæk og vind. Og med lidt umage kommer man tæt på de officielle forbrugstal.

 

Da undervognen er tilpasset den vægtforskellen er der kun en næsten umærkelig forskel i kørebalancen mellem benzin- og diesel versionerne.

 

Nye gearkasser

Men som sagt: når Honda gør noget, gør de det ikke halvt, og en ny 6 trins manuel gearkasse hører med i pakken. Den interne friktion er her reduceret 40 procent sammenlignet med forgængeren og det giver en overvældende lethed i gearskiftet. Onboard videoen her på siden illustrerer de hurtige gearskift ret godt, om end det ikke nævnes under optagelsen.

 

I øvrigt kommer Honda senere på året, forventet i juni måned, med en 9-trins (ja, ni) automatgearkasse, den bliver rigtig spændende at opleve.


 

Bagagerummet i 5-dørs versionen rummer 414 liter. Det er over 100 liter mindre end 4-dørs udgaven, som da også er 15 cm længere.

 

5-dørs versionen er den praktiske og sporty variant.

Andre Honda prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Læs også:

Honda Civic First World Test 2017 >>>


Honda lancerer smart den velkørende Civic med en næsten helt ny dieselmotor, skabt på en anden filosofi end den, andre producenter benytter. Vi har prøvekørt den nye Civic. Fuld HD.



Hurtige fakta om Honda Civic 1,6 i-DTEC


Introduktion i Danmark: april 2018

 

Priser:

5-dørs udgaven: Fra kr. 235.000.

4-dørs udgaven: Fra kr. 259.000.

 

Motor præstationer:

4 cyl. 1,6 liter turbo diesel. 120 hk/4000 omdr./min. 300 Nm/2000 omdr./min. 6 M/T. 0-100 km/t: 9,8 sek. Topfart: 201 km/t. Brændstoføkonomi: 5d: 28,6 km/l. 4d: 29,4 km/l.


Link til importøren


235/45-17 hjul giver et solidt tag i undervognen men bidrager også til en spændstig affjedring.

 

 

 

Sedan udgaven er meget elegant.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt