- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den nye Jeep Wrangler blev vist første gang i Europa på Genève Motor Show først i marts.


I Danmark til efteråret:

Ny Jeep Wrangler løfter barren

for firehjulstrækkere


Af Søren Clauding – marts 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Side om side med et eksemplar af den originale 1941 udgave af Willys Jeep præsenterede grundlæggeren af firehjulstrukne kompakt offroadere på Genève Motor Show den seneste efterkommer til det legendariske køretøj: Jeep Wrangler.

 

Den nye Jeep Wrangler er, ifølge FCA-koncernen, der i dag står for udvikling og produktion af de enestående biler, den mest komplette firehjulstrækker til dato. Den er en moderne fortolkning af det oprindelige Jeep design med optimerede 4x4 systemer, avanceret sikkerhedsudstyr og nye motorer.

 

Ny fra ende til anden

Den nye Jeep Wrangler er, trods Jeeps lange historie, kun den fjerde generation. Bilen er helt ny, fra ende til anden og tilbyde flere avancerede teknologi-features og forbedrede off-road egenskaber end set i nogen tidligere Wrangler generation.

 

Nye avancerede brændstof-effektive motorer er tilføjet, hvilket omfatter en ny firecylindret 275-hestes 2-liters turbobenzinmotor samt en ny 2,2 liters MultiJet II diesel, der præsterer op til 190 hestekræfter. Alle motorer kan leveres med en ligeledes ny 8-trins automatgearkasse og er et resultat af, at Fiat og ikke mindst Alfa Romeo nu om dage er en del af samme bil-familie. Begge motorer har haft deres premiere i Alfa Romeo Giulia.

 

Avanceret firehjulstræk

De nye unikke tekniske løsninger tæller blandt andet to avancerede 4x4 systemer, herunder et nyt Selec-Trac system, som er Jeeps betegnelse for et permanent firehjulstræk. Dertil kommer elektronisk Tru-Lok spærredifferentiale på for- og bagaksel, Trac-Lock limited-slip differentiale samt – for hardcore off-road entusiasterne – mulighed for elektronisk at afbryde krængningsstabilisatoren.

 

Til trods for at den nye Jeep Wrangler er bygget på en helt ny platform, er Wrangler meget let genkendelig med sit typiske Jeep design, bl.a. omfattende det markante kølergitter, ikoniske runde forlygter og firkantede baglygter, den nedklappelige forrude, aftageligt tag og døre der kan afmonteres, samt i øvrigt et hav af forskellige dør- og tagkombinationer.

 

Baseret på en chassisramme

Basis er en ultra stiv og stærk chassisramme – det bedste, man kan give en bil, hvis den virkelig skal kunne klare strabadserne, fx på det brutale Rubicon Trail i Californien, som top-versionen af Wrangler er opkaldt efter. Når Jeep Wrangler ankommer til Danmark i oktober måned vil det netop være denne version, der satses på. Og det forventes, at prisniveauet rammer trekvart million kroner – på hvide danske nummerplader. Men som hidtil vil Jeep Wrangler også kunne fås på gule plader.

 

Bilen kan i øvrigt fås med tre nye Uconnect systemer, der leverer kommunikation, underholdning og navigation. De nye 4. generations Uconnect systemer kommer med en digital instrumentering, og man kan vælge mellem 5”, 7” eller 8.4” berøringsskærme, hvor man kan zoome ind og ud ved hjælp af fingrene. Systemet inkluderer desuden Apple CarPlay. Og ikke uden betydning i sådan en bil: Multimediesystemet er vandsikret!


Den seneste efterkommer til den originale Willys Jeep er præsenteret. Den hedder Jeep Wrangler og kommer til Danmark til oktober i den særlige Rubicon udgave. Fuld HD.


Jeep Wrangler er umiskendeligt en Jeep.

 

Den originale Willys Jeep gæstede også Genève.

 

Herligt med frisk luft.


Genève Motor Show walkabout

Forårets vigtigste bilshow har slået portene op. Tag med på en gåtur, "real time", ikke på hele udstillingen, men en stor del af den. Oplev showet, få et lille indblik i mange af nyhederne. Og siden sætter vi naturligvis hen ad vejen ekstra fokus på et udvalg af det mest interessante og vigtige indhold. Videoen er i Fuld HD og kan fx streames på en TV-skærm. God tur!

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt