- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikke mindst fra forbruger synsvinklen er PSA's køb af Opel positivt. PSA Peugeot Citroën har på få år formået, at omdanne underskud til overskud og den samme proces vil man gennemføre hos Opel. Derved vil man sikre den legendariske tyske bilvirksomheds overlevelse på både kort og langt sigt.


PSA Peugeot Citroën køb af Opel er en god nyhed

– perspektiver og fakta


Af Søren Clauding – 10. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mandag d. 6. marts bekendtgjorde PSA og GM i forening, at de to bilgiganter havde indgået aftale om, at Opel (og Vauxhall) hurtigst muligt vil blive købt af PSA. Aftalen indebærer, at når EU har godkendt købet, hvad forventeligt vil ske i 3. kvartal i år, er Opel tilbage på europæiske hænder. Det er en handel med perspektiver, realistiske oven i købet – noget de færreste formentlig begræder og noget som alle inkarnerede Peugeot, Citroën, DS og ikke mindst Opel entusiaster har god grund til at glæde sig over.

 

PSA (betyder Peugeot Société Anonyme) overtog helt tilbage i 1974 størstedelen af aktierne i Automobiles Citroën, som dengang var på fallittens rand. Siden har den franske familieejede bilgigant, som skiftede navn til PSA Peugeot Citroën Group, formået at holde liv i sig selv, som altid indenfor forretningslivet med op og nedture på et stadig skiftende bilmarked. Men i dag er PSA stærk nok til, at kunne kaste sig ud i også at overtage ansvaret for at reetablere Opel som en væsentlig spiller på især det europæiske marked.

 

Allerede i 2012 indgik PSA en væsentlig global alliance med General Motors, som i Europa primært er kendt for at eje den tyske bilfabrik, Adam Opel. Aftalen betød bl.a., at GM blev den næststørste aktionær i Peugeot – efter Peugeot familien – dog kun med en forholdsvis beskeden aktiepost på 7 procent. Meningen var, gennem samarbejdet at kunne reducere omkostningerne ved at købe billigt ind, ved at dele teknologi og naturligvis også gennem samarbejde på andre fronter.

 

Omkostningerne var udfordringen

Den store udfordring var ikke mindst virkelig at få styr på omkostningerne. Såvel GM som PSA var bl.a. bundet ind i store fagforenings styrede begrænsninger – derfor var det på den ene side overraskende, på den anden side nødvendigt, at GM i forbindelse med den aktuelle handel eksempelvis overtog de pensionsforpligtelser, der er knyttet til Opel. Vi gætter på, at ikke mindst den del af den aktuelle aftale var en vigtig grund til, at den tyske regering ville bakke op omkring handlen og ikke spænde ben for en fransk overtagelse.

 

I finanskrisen for cirka 8 år siden skrantede rigtig mange bilvirksomheder. Opel var tæt ved at gå konkurs, men ledelsen tog skeen i den anden hånd og igangsatte en kraftig produktudvikling. Men det kneb med at skabe overskud, og selvom man nærmede sig det såkaldte break-even (betyder: Nul overskud, men også nul underskud), hvor man i 2016 forventede, at være kommet underskuddet til livs, var Opel stadig ingen lukrativforrentning. 2016 kom ud med endnu et underskud.

 

Derfor var GM interesseret i at komme fri af Opel. Peugeot kunne derimod se en idé i at overtage Opel (og det ”højrestyrede søstermærke”, britiske Vauxhall), fordi man forventede, at kunne håndtere omkostningsproblematikken på samme måde, som man havde gjort det i eget regi i de seneste år.

 

Udfordrende forretningsklima

I PSA og hos GM havde man da også længe talt om, at PSA skulle overtage Opel/Vauxhall på den ene eller anden måde. Spørgsmålet er, om ikke de ændrede politiske signaler (læs: Donald Trump) i USA også har haft en vis indflydelse på at det sker netop nu. Det er næppe det letteste i denne verden netop nu, at drive forretning på tværs af Atlanten eller planlægge fremtiden.

 

Ikke desto mindre vil samarbejdet mellem GM og PSA fortsætte, som GM’s bestyrelsesformand, Mary T. Barra påpegede, da købsaftalen blev offentliggjort: ”Vi tror, at dette nye kapitel vil bringe Opel og Vauxhall i en endnu stærkere position set på den lange bane, og vi ser frem til vores fortsatte deltagelse i den fremtidige succes og det stærke værdiskabende potentiale, vi har i PSA gennem vores økonomiske interesser i virksomheden og gennem samarbejdet om eksisterende og spændende nye projekter.”

 

Opel forbliver Opel

Hos PSA understregede bestyrelsesformanden Carlos Tavares, at man har stor respekt for de mange talentfulde medarbejdere hos Opel/Vauxhall og ikke mindst, at hensigten er at udnytte de respektive bilmærkes individuelle identitet. Sagt på almindelig dansk: Man har ikke tænkt sig, at nedlægge Opel for at have en konkurrent mindre på markedet.

 

I tørre tal indebærer aftalen helt overordnet, at PSA køber Opel og Vauxhall for 1,3 milliarder Euro og GM’s finansieringsselskabs europæiske aktiviteter for 900 millioner Euro. Sammenlagt er prisen dermed godt og vel 16 milliarder kroner. Sidste år omsatte Opel/Vauxhall for 17,7 milliarder Euro, svarende til omkring 130 milliarder kroner, men overskuddet udeblev. Ved købet bliver PSA den næststørste europæiske bilkoncern efter Volkswagen-gruppen.

 

PSA i Danmark

Peugeots interesser i Danmark varetages også af et familieejet selskab, Interdan. Koncernen blev grundlagt under navnet British Motors i 1930 af K. W. Bruun og topposten som arbejdende bestyrelsesformand varetages i dag af K. W. Bruuns barnebarn, Anders Bruun, hvis datter, Maria Bruun, også indtager ledende positioner i koncernledelsen.

 

Det er vigtigt at forstå, at måske netop den opgave, en ansvarsfuld familie lægger i driften af en virksomhed, er værdinormer, Interdan deler med PSA. Derfor var det dybest set ikke overraskende, at PSA som led i effektivitetsudviklingen sidste år overlod importen også af Citroën og DS til Interdan.

 

Det vil heller ikke på nogen måde være overraskende, hvis Interdan også opnår importen af Opel til Danmark, en proces, som dog i givet fald næppe vil kunne blive påbegyndt før om et års tid. I øjeblikket er det Opel selv, der via et datterselskab i Danmark tager hånd om det danske marked.

 

Foruden importen af Peugeot til Danmark varetager Interdan også Peugeots interesser i Sverige og de baltiske lande. Uden for PSA regi importerer Interdan desuden Mitsubishi til Danmark og selvom importen er ophørt, varetager Interdan også GM’s forpligtelser vedr. GM-mærket, Chevrolet, som man importerede indtil GM valgte, at trække mærket ud af Europa for få år siden. Interdan Leasing er et nyt og stærkt blomstrende forretningsområde.

 

Peugeot, Citroën, DS og Opel: Stribevis af hæderstitler.

Bilerne er kerneprodukterne hos såvel PSA som Opel. Bilerne har over en kam opnået stor anerkendelse og hæder både i Danmark og internationalt i de senere år. Peugeot 308 blev kåret som ”European Car of the Year i 2014”, i 2016 opnåede Opel Astra samme hæder og helt aktuelt er Peugeot 3008 blevet ”Car of the Year 2017”. I Danmark blev Citroen C4 Cactus ”Årets Bil 2015”, Opel Astra ”Årets Bil 2016” og også i Danmark blev Peugeot 3008 ”Årets Bil 2017”.

Lygterne på denne DS7 Crossback blinkede forventningsfuldt efter offentliggørelsen af købsaftalen. Videoen ER uden lyd, iøvrigt optaget på DS standen på Genève Motor Show.


Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>

 

DS prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Opel prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>


Håndslag på købsaftalen: Bestyrelsesformændene hhv. hos PSA, Carlos Tavares og GM, Mary T. Barra.

 

Peugeot 3008 blev ikke bare Årets Bil i Danmark 2017 men også European Car of the Year 2017.

 

Vi har fået det første køreindtryk af den nye Peugeot 3008 og ikke mindst hvordan det nyeste i-cockpit fungerer. Det kan opleves ved at se videoen ovenfor. Den kan også ses i Fuld HD.

 

Læs mere om Peugeot 3008 hér >>>


Opel Astra blev både European Car of the Year 2016 og Årets Bil i Danmark 2016.

 

Klik på billedet og tak med på en køretur i den nye Opel Astra på snoede slovakiske bjergveje. Videoen kan også ses i Fuld HD.


Citroën C4 Cactus blev Årets Bil i Danmark 2015.

 

Oplev on-board hvordan det er at køre Citroën C4 Cactus. Videoen kan også ses i Fuld HD.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt