- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KIA Picanto GT-Line - Klik på billederne og se dem større


First Word Testdrive: KIA Picanto

Tøsebil for alle


Af Søren Clauding – 31. marts 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er på en måde urimeligt, at kalde en KIA Picanto for en tøsebil.  For hvilket mandfolk vil køre i en tøsebil? Det er da heller ikke noget, KIA har stræbt imod, at den skulle være, men hidtil har det været sådan, at der var langt flere piger, der købte en Picanto, end drenge. Fremover vil det være synd og skam, hvis en mandlig interesseret fravælger Picanto på grund af pigebil prædikatet.

 

Fordi: den nye Picanto appellerer til enhver, der har brug for en lille bil. Dens nye design er skarpt, maskulint, appellerende og iøjefaldende. Væk er den hængende underkæbe, på er tigernæse designet, med masser af nye farvekombinationer og ny er også en særlig GT-Line version, hvor der i særlig grad er skruet på det maskuline, det potente udtryk.

 

Og midt i, at en bil så småt udvisker begreberne – man kan stille spørgsmålet, om en bil snarere er en beklædningsgenstand med indbygget underholdning og livsstilsformidling, som så tilfældigvis også har en vis mobilitetsfunktion – har man også skabt...en bil!

Forstået på den måde, at netop som mobilitetsinstrument sidder den nye Picanto også lige i øjet.

 

Verdens bedst kørende minibil

Den er uden sammenligning verdens bedst kørende minibil lige nu. Det, der gør den så god, forsøger vi at illustrere i on-board videoen her på siden (som i øvrigt også slutter af med et par køresekvenser optaget udefra, i forbindelse med de første internationale prøvekørsler på vejene omkring Barcelona i Spanien). Det handler om balance, reaktionshurtighed og -præcision - og affjedring ikke mindst.

 

KIA har skabt den nye Picanto på en helt ny teknisk platform. Den er mere vridningsstabil, stærkere, lettere, og hvad karrosseriet angår, har man tilsvarende øget vridningsstabiliteten, også ved eksempelvis at lime mange flere samlinger i stedet for at punkt-svejse.

 

Lim gør en forskel

I den hidtidige Picanto havde man 7,8 meter samlinger, der var limet (med ultra stærk lim, naturligvis), det tal er øget med 59,2 meter til 67 meter ialt. Det gør en kolossal forskel. Oven i det har man forsynet bilen med et mere skarpt styretøj.

 

I forening med nye støddæmpere med reduceret friktion og en lavere uaffjedret vægt har man opnået en ubeskrivelig blød og tilgivende affjedring (se videoen), som på mirakuløs vis næsten har bortelimineret krængningen. Man har endda kunnet gøre krængningsstabilisatorerne kraftigere og har fortil sænket den en smule, mens man bagtil har hævet den.  Det ændrer på krængningspunktet og er især mærkbart på den sportslige GT-Line udgave.



GT-Line er lige en tand bedre

Affjedringen på GT-Line versionerne er i princippet identisk med den, man finder i den almindelige Picanto. Fjedrene er dog strammet lidt og bilen har da også fået 16” alufælge med tilhørende 55 procent lavprofildæk, men ellers er der ingen forskel.

 

Derfor er man på en gang i stand til at opleve en ret dynamisk og sjov bil, uden at blive rystet i stykker. Det har den yderligere fordel, at bilen faktisk kører bedre på ujævn vej end den ville gøre, hvis man blot havde strammet affjedringen op og måske endda sænket bilen.

 

Støjniveauet er heller ikke sportsligt i traditionel forstand – dobbelte afgangsrør i GT-Line udgaven giver godt nok en anderledes lyd, men ellers er kørekomforten underbygget af stilfærdige motorer, god lyddæmpning og færre vibrationer – hvilket også kan tilskrives de limede samlinger.

 

Økonomiske motorer

Motorerne er måske isoleret betragtet Picantoens svage punkter, for de muntre køreegenskaber lægger op til flere kræfter. Men bare rolig – hvis motorkraften alligevel har betydning (til trods for analyserne, som hævder, at det har den ikke rigtigt), måske fordi at man er mand..., er der håb forude. Senere på året kommer der nemlig en ny 1-liters turbobenzinmotor, der yder 100 hestekræfter.


Den 3-cylindrede 1-liters benzinmotor uden turbo.

 

Indtil den kraftige turbo motor kommer er denne 84-hestes benzinmtor den kraftigste i modelprogrammet.


Den gør formentlig en verden til forskel i forhold til den 3-cylindrede 1-liters 67 hestes benzin maskine, som sammen med en 4-cylindret 84 hestes 1,2 liters benziner er de eneste valgmuligheder lige nu.

 

Over 25 km/l – på benzin

Begge de nuværende motorer er udviklede og forfinede udgaver af eksisterende maskiner og den opgradering er meget vellykket. En bil, der kan køre over 25 km på en liter benzin (EU normen) er stadig ret bemærkelsesværdig og egentlig kun overgået af Toyota Aygo, Peugeot 108 og Citroën C1, som alle er 4-personers og mindre biler.

 

Indvendig har man været i stand til, at gøre den nye Picanto så rummelig, at den ikke overgås af andre biler i A-segmentet. Det skyldes også den nye platform, som er mere kompakt. Og så er der viften af udstyr, som naturligvis varierer afhængig af niveauet.

 

Automatisk nødbremse

Automatisk nødbremse er imidlertid standard i alle versioner. Derudover inkluderer listen eksempelvis fartpilot, sædevarme, ratvarme, el-sideruder, en stor 7” berøringsskærm, navigation, bakkamera, parkeringssensorer og mulighed for at benytte Apple CarPlay og Android Auto. Desuden vil en Smart telefon kunne oplades trådløst.


7" skærmen med "indhold" er ekstraudstyr.


Og rundt om i bilen finder man gode moderne løsninger, som normalt ikke ses i de billigere bil kategorier, som f.eks. gode lamper omkring makeup spejlet i sol skærmen ved førersædet og et forskydeligt midterarmlæn oven på en fralægningsboks mellem forsæderne.


Link til importøren

 

Andre KIA prøvekørsler – find dem her >>>

 

Læs også:

Ny KIA Pikanto: Pikant og køreglad pigebil >>>


Onboard videoen viser ikke mindst hvor fabelagtigt den nye KIA Picanto kører og hvordan affjedringen sidder lige i øjet. Sidst i videoen også et par optagelser udenfor kabinen... Videoen kan også ses i Fuld HD.


 

 

 

 

 

Fleksibel bund i bagagerummet: Når den er i højeste position har man et plant bagagerumsgulv. Helt ude har man 255 bagagerumsliter.

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt