- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Korte nyheder


 Flere korte nyheder >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sådan ser den nye Renault Grand Scenic ud

Billederne af den nye Renault Grand Scenic er netop blevet afsløret. Der er tale om en forlænget udgave af den Renault Scenic, der havde verdenspremiere på Genève Motor Show i marts. I den nye Grand Scenic er der valg mellem fem og syv sæder. Ganske som tilfældet er i flagskibet Renault Espace, kan sæderne foldes ned enkeltvis, eller samlet via en knap i bagagerummet eller ved et tryk på R-link 2 skærmen ved føreren. Grand Scenic er hele 24 centimeter længere end den korte Scenic, men er også større end den nuværende Grand Scenic. Den er blevet 15 mm højere, 75 mm længere, 20 mm bredere, frihøjden er nu øget med 30 mm, og så er akselafstanden øget med 35 mm, i forhold til den eksisterende

Alt i alt en noget mere sportslig udseende bil, der dog er lige så rummelig som forgængeren. Eller faktisk mere. Med fem sæder oppe er der plads til hele 765 liter bagage. Det er 40 liter mere end den nuværende Scenic. Renault Scenic lanceres i efteråret og Grand Scenic kommer et par måneder senere.

 


Toyotas hybrid succes

Toyota er uden sammenligning verdens førende producent af hybridbiler. Verdens største bilfabrik har netop sat endnu en milepæl: Man har nu solgt 9 millioner hybridbiler på verdensplan. Det er i øvrigt kun 9 måneder siden, at fabrikken rundede de 8 millioner. Med det tempo når man vel de 10 millioner inden året er omme... Herhjemme er hybrid-teknologien også slået an: Der er sammenlagt solgt over 8000 hybridbiler fra Toyota.

Læs vores seneste test af en Toyota hybrid hér >>>


SEAT Mii med stil for 85.000

SEAT har nedsat priserne på de populære små Mii modeller, der i princippet er identisk med VW up! og Skoda Citygo – blot iklædt det spansk inspirerede design. Og taget i betragtning, at der er tale om biler på 100.000 kroners prisklassen, er en besparelse på op til 15.000 kroner ikke at kimse af. En femdørs Style-udgave bliver 12.500 kroner billigere og kan nu købes til 84.900, med automatgear koster Style 5-dørs kr. 94.900 (en besparelse på 15.000 kroner), og Mii Sport 5-dørs er ligeledes blevet sat ned i pris med 15.000 kroner, så den også nu fås til blot 94.900 kroner. ”Udover prisen har vi sørget for, at der ikke er tale om skrabede modeller, så selv køberne af den billigste Mii Style 5-dørs kommer til at få en bil med blandt andet aircondition, elruder og fjernbetjent centrallås,” oplyser Jesper Stoltenberg-Mathiesen, direktør for SEAT Danmark.

Læs vores prøvekørsel af SEAT Mii Style hér >>>


Ny Porsche udstyrsmodel

Porsche lancerer nu en ny udstyrsudgave af Cayenne med tilnavnet Platinum Edition. Specialmodellen af Cayenne Diesel og Cayenne S E-Hybrid kan udvendigt genkendes på sportslige detaljer. De bredere hjulkasser er som standard fyldt ud med 20" store fælge i RS Spyder-design. I kabinen fremhæves de elektrisk indstillelige 8-vejs-lædersportssæder med midterstykker af Alcantara samt Porsche logo på hovedstøtterne. Betegnelsen Platinum Edition bruger Porsche traditionelt til udsøgte modelserier, som kun tilbydes i en begrænset periode. Cayenne Platinum Edition-modellerne har også bixenonforlygter med Porsche Dynamic Light System (PDLS) samt parkeringsassistent foran og bagpå som standard. Udstyret omfatter også Porsche Communication Management (PCM) af nyeste generation inklusive onlinenavigation, Connect Plus-modul og BOSE Surround Sound-system. Cayenne S E-Hybrid er desuden udstyret med parkeringsvarme. 3-liters V6-motoren i Cayenne Diesel Platinum Edition yder 262 hk og det officielle tal for brændstof økonomien i henhold til NEDC-normen er 14,7 km/l afhængigt af de monterede dæk. I Cayenne S E-Hybrid kan man komme helt op på 416 hk. I samspil med 3-liters V6-benzinmotor kan man hér køre 29,4 km/l. Priserne på det danske marked udgør fra 1.400.430 kr. for Cayenne Diesel Platinum Edition og fra 1.655.935 kr. for Cayenne S E-Hybrid Platinum Edition.

Læs vores seneste test af Porsche Cayenne hér >>>


Peugeot, Citroën og DS i samme hus

Interdan overtager importen

Den danske importør af Peugeot, Interdan koncernen, med bestyrelsesformand Anders Bruun og koncerndirektør Kenneth Hansen i spidsen, får fremover ansvaret også for importen af Citroën og eksklusivmærket DS i Danmark. Formelt køber Interdan koncernen Citroën Danmark A/S og overtager driften, så snart Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har godkendt overdragelsen. Alle tre bilmærker ejes af den franske PSA-koncern og deler i vidt omfang organisation og teknologi. Derfor er det logisk at samle importen af de tre i én organisation. Kenneth Hansen uddyber: ”Vi har mere end 85 års erfaring i bilbranchen og en dyb forståelse for det danske bilmarked. Herudover har vi haft succes med at udvikle bilmærkers salg og markedsposition og derfor tror vi på, at vi kan fortsætte den succes, der har været med Citroën-mærket og tage det et skridt videre, bl.a. fordi de to organisationer kan lære meget af hinanden. Synergien mellem de tre mærker vil give en række fordele, bl.a. øget branddifferentiering, skala fordele, B2B potentiale og ikke mindst et virkelig stærkt modelprogram”. Foruden de tre franske bilmærker varetager Interdan også importen af Mitsubishi til Danmark.

DS prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Peugeot prøvekørsler - find dem hér >>>

 

Citroën prøvekørsler - find dem hér >>>

7. maj 2016


WEC: Audi vinder "Le Mans optakt" på Spa

Hvert år i maj køres det berømte 6-timers løb på den smukke belgiske Spa-Francorchamps racerbane i Ardenner-bjergene. Der er særlig fokus på netop det løb, fordi det er en slags optakt til det legendariske 24-timers Le Mans, der i år finder sted d. 18.-19. juni. Løbet blev afviklet lørdag eftermiddag og var en enestående triumf for Audi, set i lyset af, at den sejrsvante tyske bilfabrik var blevet ud-kvalificeret af såvel koncern-kollegerne fra Porsche som Toyota. Sidstnævnte har øjensynlig fået tilstrækkelig gang i den nye TS050 hybrid racer i en sådan grad, at den ikke bare kunne hamle op med Porsche og Audi. Den kunne også køre fra dem i løbet - så længe den holdt. Også Porsche havde problemer med deres 919 Hybrid og da Audi's superhold med Lucas di Grassi, Loic Duval og Oliver Jarvis kørte problemfrit igennem, dokumenteredes endnu engang, at i langdistance racing er pålidelighed ligeså vigtig som fart. Over mållinjen blev den vindende Audi fulgt af en Porsche kørt af Dumas/Jani/Lieb. For Audi var det en kærkommen kompensation, efter diskvalifikationen i årets første løb, som fandt sted på Silverstone racerbanen i England. Hér mistede den tyske fabrik sejren efter at have kørt med for lav frihøjde.

Jarvis, Duval, Di Grassi.


1. maj 2016


F1 i Rusland: Rosbergs fjerde - MAG 7'er

Nico Rosberg tog sin fjerde sejr i træk, da han vandt det russiske Grand Prix i OL-byen, Sochi, godt hjulpet af, at team-kollegaen i Mercedes-teamet, Lewis Hamilton, havde problemer under kvalifikations kørslerne og måtte starte fra 10. pladsen. Det hindrede imidlertid ikke Hamilton i at avancere til 2. pladsen og dermed var endnu en 1-2 triumf til det tyske team en realitet. Sebastien Vettel blev i sin Ferrari undervejs skubbet af banen af den kontroversielt kørende russer, Daniil Kvyat (RedBull Renault), der dermed måtte affinde sig med en drive-through straf og nul points på hjemmebane. Den episode havde Kevin Magnussen glæde af. Han kørte et stabilt løb og fandt sig selv på 7. pladsen - 6 placeringer foran sin team-kollega hos Renault, Jolyon Palmer - og scorede dermed de første VM-points i år til sig selv og dermed også teamets første points. Det har næppe heller været uvigtig for danskeren, at Fernando Alonso i McLaren sluttede på 6. pladsen alt imens hans tidligere team-kollega Jenson Button blev nr. 10.


Superbike-VM: Ducati dominerer på hjemmebane

Det italienske Ducati-team havde stor grund til begejstring. I lørdagens og søndagens to løb, der begge indgik i 5. afdeling af Superbike verdensmesterskabet og fandt sted på den legendariske italienske Imola-racerbane, formåede teamets nr. 1, englænderen Chaz Davies at distancere konkurrenterne og vinde overlegent. De to Kawasaki'er, kørt af Davies landsmænd Jonathan Rea og Tom Sykes, tog 2. hhv. 3. pladsen begge dage og dermed kunne Rea bevare sin VM-føring, omend den skrumpede ind med 10 points. Rea's forspring er nu 40 points.


24. april 2016


WRC: Hyundais første rigtige VM-rallysejr

Da Hyundai for halvandet år siden vandt deres første sejr i et VM-rally, blev man nødt til at se sejren i lyset af at alle de potentielle konkurrenter var udgået. Sådan var det ikke, da Hayden Paddon og John Kennard i dag kørte deres helt nye Hyundai New Generation i20 WRC i mål som vinder af Rallye Portugal, 4. afdeling af verdensmesterskabet i rally. Det New Zealandske rallyhold kørte ikke mindst fra den regerende rally-verdensmester, den ellers så suveræne Sebastien Ogier, VW Polo R WRC, og dennes teamkammerat Andreas Mikkelsen, der sluttede på hhv. 2. og 3. pladsen. Den anden af de to fabriks Hyundais, kørt af spanieren Daniel Sordo, blev nr. 4 og den tredje af teamets biler, kørt af belgieren Thierry Neuville, blev nr. 6. I den samlede stilling fører Ogier med i alt 96 points foran Paddon med 57.


MotoGP: Rossi sejrer i Jerez

Den 9-dobbelte verdensmester, Valentino Rossi, vandt søndagens 4. afdeling af MotoGP verdensmesterskabet i fin stil. Rossi startede sin Yamaha YZR-M1 fra pole-position i løbet, der fandt sted på den sydspanske racerbane ved Jerez, og kørte først over målstregen tre kvarter senere med et forspring på 2,3 sekunder til team-kammeraten, Jorge Lorenzo. Det er dog fortsat Hondas Marc Marquez, der fører kampen om dette års verdensmesterskab. Han blev 3'er i Jerez og har samlet 82 points. Lorenzo ligger 2'er med 65 points og Rossi har 3. pladsen med 58 points.


23. april 2016


Formel E i byernes by: Kolossal succes

Luca di Grassi kørte sin Abt Audi racer til sejr i sæsonens 7. Formel E ePrix, som fandt sted på en spektakulær racerbane etableret omkring det berømte Hotel des Invalide i hjertet af byernes by, Paris. På 2. pladsen kom franskmanden Jean-Eric Vergne i hans DS Virgin racer - hans første podieplacering og absolut bedste placering i 2. udgave af det innovative mesterskab for elektriske formel racerbiler, og Sebastien Buemi i Renault blev nr. 3. Men det alt overskyggende var begivenheden i sig selv. Aldrig nogensinde har der været kørt motorløb i hjertet af Paris, med høj potente racerbiler og nogle af verdens bedste racerkørere. Der var da også fuldstændig udsolgt - i alt 25.000 tilskuere - til begivenheden, som afvikles over en enkelt dag. Set i lyset af de tragiske begivenheder, som Paris har været udsat for i de sidste år, er Paris ePrix'et et suverænt udtryk for, at der fortsat kan arrangeres livsbekræftende begivenheder på et meget højt niveau og med global opmærksomhed. For motorsporten og dens store support hos bl.a. en række af de involverede virksomheder, deriblandt flere bilfabrikker med DS og Renault som de førende i Frankrig, er det også en dokumentation for styrken i den kultur og verdensopfattelse, der kendetegner ikke mindst det europæiske og det franske samfund, blev der ved flere lejligheder udtrykt fra officiel side i dagene omkring ePrix'et. Det parisiske ePrix er også udtryk for en by, der mener det alvorligt, når man ønsker at reducere forureningen af såvel støj som luft her på Jorden.

Motorsportshistorie: Starten på verdens første racerløb i hjertet af Paris.


Flere korte nyheder >>>

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt