- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


24 timers Le Mans: Bilfabrikkerne dyster

Seks danskere kan vinde


Tekst: Søren Clauding

Fotos: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tom Kristensen er tilbage i cockpittet på sin Audi R10. Det var ugens store nyhed og også den, der har præget overskrifterne i dagene op til racet. Intet under, for det er lidt af en fysisk præstation, den 7-dobbelte Le Mans vinder har været igennem siden det voldsomme uheld på Hockenheim sidst i april.

 

Tom Kristensens comeback kan få en afgørende betydning for Audis muligheder. I år har man fået regulær konkurrence fra Peugeot. Og Peugeot er kendt for ikke at engagere sig, hvis ikke man kan vinde.



Peugeot stiller op med dieseldrevne racersportsvogne. Audi vandt som bekendt i fjor, som den første nogensinde et Le Mans race med en dieseldreven bil. Blandt kørerne findes den tidligere Formel 1 verdensmester Jacques Villeneuve.

 

Det ser ud som om, at Tom Kristensen er tilbage i sin gamle form og hans syv Le Mans sejre er ikke kun til glæde for historiebøgerne. Han har en unik evne til at læse alle ingredienserne i et kompliceret motorløb som 24-timers Le Mans. Han overskuer løbets udvikling, afkode bilens reaktioner, analysere konkurrenternes aktuelle situation og øjeblikkeligt overføre informationerne til sin egen måde at håndtere Audi-raceren på.

 

Alligevel er det de personlige ting, der har været den drivende kraft for Tom Kristensen: "Jeg glæder mig til at komme tilbage, jeg har savnet motorsporten – og det er vigtigt for mig at pointere, at jeg også ville have været tilbage i denne weekend, hvis det havde handlet om et DTM løb."

 

Kampen mellem bilgiganterne men set med danske øjne er det unikt, at Danmark har kørere med vinderchancer i samtlige fire hovedkategorier i Le Mans.

Audi og Peugeot deltager i top-kategorien for de store sportsprototyper, LM P1. Tom Kristensen deltager med Allan McNish (GBR) og Dindo Capello (ITA) i Audi med startnummer 2. Desuden har Audi sat to yderligere biler ind i kampen med Peugeot: Sidste års vinder-hold med Frank Biela (GER), Emanuelle Pirro (ITA) og Marcus Werner (GER) samt en bil med de tre unge DTM-kørere, Lucas Luhr og Mike Rockenfeller fra Tyskland samt Alexandre Prémat fra Frankrig.

 

I klassen for de mindre prototyper (LM P2) deltager Juan Barazi. Juan er dansker, bosiddende i England og han var med i Le Mans for første gang sidste år – dog uden den helt store succes. Barazi har farten, men tekniske problemer var en uovervindelig hurdle i fjor og kan også være en forhindring i år. Han deltager i en Zytek racersportsvogn sammen med hollænderen Michael Vergers og Karim Ojjeh fra Saudi-Arabien. Holder materiellet, er sejren til gengæld indenfor rækkevidde – under pre-testen for to uger siden var de hurtigst i klassen.

 

I klassen for de store racersportsvogne, baseret på serieproducerede biler – LM GT1 – er Jan Magnussens tre klassesejre i de sidste tre til dels blevet overskygget af Tom Kristensens triumfer, men den tidligere Formel 1 er storfavorit igen i år.

 

"Men vi skal ikke underkende Aston Martin," fastslår Jan Magnussen. "Vi var lige hurtige sidste år og det vil vi også være i år," mener han. Jan Magnussen skal dele Corvetten med canadieren Ron Fellows og amerikaneren Johnny O’Connell.

Og i GT1 deltager også den regerende danske standardvognsmester, Casper Elgaard.

 

"Jeg kører for det franske Labre Competition," fortæller Elgaard. "Aston Martin ville gerne have mig med på holdet og engagerede sig med Labre Competition, fordi de havde en såkaldt sikker starttilladelse (baseret på

Jan Magnussen har vundet GT1 klassen de sidste tre år.


Itidligere års resultater). Men det er en komplet fabriksbil, jeg skal køre." I øvrigt med dansk støtte, fordi den tidligere racerkører og nuværende bilimportør, Jac Nelleman har sat penge i projektet. Elgaard skal dele bilen med to dygtige og erfarne langdistancekørere, franskmanden Christophe Bouchut og italieneren Gollin.

 

I klassen for de mindste GT-biler, LM GT2 var Lars Erik Nielsen tæt på sejr sidste år. Kun pga. en misforståelse blev det delvist danske hold sat ned på 2.pladsen.

 

"I år må vi jo så bare gøre det én bedre," siger Lars Erik Nielsen. "Jeg var egentlig blevet tilbudt en fabriksbil fra Porsche, men valgte i stedet at lave en aftale med det meget dygtige Autorlando team." Det er et team, som den 28-årige dansker Allan Simonsen normalt er tilknyttet. Lars Erik Nielsen ønskede at hjælpe en ung dansker frem i sportsvogns racing og derfor er Allan også med på Le Mans i år. Han har ikke tidligere kørt Le Mans, men satte ikke desto mindre den næstbedste omgangstid under pre-testen på Le Mans for to uger siden – kun et halvt sekund adskilte Simonsen fra den hurtigste mand i klassen. Tredje mand på holdet er tyskeren Pierre Ehret.



Le Mans fakta 2007:


Start: 16. juni, 15:00

Mål: 17. juni, 15:00

Deltagere: 55

Heraf:

Audi med tre biler

Peugeot med to biler

Pescarolo med to biler

Corvette (GT1) med fire biler

Aston Martin (GT1) med tre biler

Porsche (GT2) med fire biler

 

Danskere i Le Mans:

Startnr. 2:

Tom Kristensen (7 totalsejre), Audi R10 TDI

Startnr. 63.

Jan Magnussen (3 klassesejre), Corvette C6R

Startnr. 32:

Juan Barazi, Zytek 07S/2

Startnr. 008:

Casper Elgaard, Aston Martin DBR9

Startnr. 93.

Lars Erik Nielsen og Allan Simonsen, Porsche 997 GT3 RSR


En misfortolkning af situationen kostede sidste år Lars Erik Nielsen sejren i GT2.


Motorsiden.dk udgives af SRP. Redaktion: Vivi Siiger og Søren Clauding

© Motorsiden: SRP, Postboks 325, 2605 Brøndby. Kontakt: Vivi Siiger og Søren Clauding                                Web-design: SRP