- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karakteristisk ved Formel E mesterskabet er, at løbene alle afvikles tæt på bymidten i nogle af verdens vigtigste monopoler.


Formel E: Under huden på el-mesterskabet


Af Søren Clauding – 4. november 2015    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det helt centrale ved Formel E mesterskabet er naturligvis bilerne. Der er tale om Formel racerbiler, dvs. med fritliggende hjul, men da man disponerer over kræfter på en anden måde i en elbil end i en bil med forbrændingsmotor, har man valgt, reglementsmæssigt at fartoptimere designet, så der f.eks. anvendes spoilere omkring forhjulene, der mere aerodynamisk korrekt leder luftstrømmen rundt omkring forhjulene.



De første Formel E racerbiler blev udviklet i et samarbejde mellem nogle af de ypperste specialister indenfor racerbilskonstruktion. Den italienske racerbilsproducent, Dallara, stod for selve bilen, altså dens såkaldte monocoque. McLaren Electronics, som tilhører McLarens Formel 1 fabrik, stod for den elektroniske styring. Williams Advanced Engineering, en afdeling af Williams Formel 1 fabrik, stod for batterierne til Formel E racerbilerne, Hewland tog hånd omkring transmissionen, og Renault leverede elektromotorerne.


En Formel E bil er en regulær formel-racer med anvendelse af eksotiske, aerodynamisk formgivne materialer i hjulophæng, som naturligvis er af dobbel-whishbone typen.


Meget er givet frit

Sådan er det til dels stadig. Men fra første sæson til den nuværende er reglerne ændret, så motor, baghjulsophæng og transmission er givet frit for derigennem at befordre den bæredygtige udvikling.

 

Det betyder eksempelvis, at de enkelte teams foruden at vælge motorleverandør også kan vælge om de vil anvende gearskift med trin. En traditionel serieproduceret elbil har jo ikke gearskift, fordi drejningsmomentet fra en elmotor er så stort, at man ikke har brug for gear. Det er det naturligvis også i en racer-elbil, men måske er der en fordel ved at have gear, fordi man dermed får endnu flere kræfter på de trækkende baghjul – det eksperimenteres der med hos de enkelte teams og i årets deltagerfelt er der alt fra ét til fem gear.


Bl.a. gearkasse og bagvogn er fri i den nye Formel E sæson.


Bilerne er 5 meter lange, 1,80 meter brede, 1,25 meter høje og minimumsvægten er 896 kg inkl. kører. Motorerne yder op til 272 hk (200 kW) og 230 Nm (over hele omdrejningskurven). Acceleration: 0-100 km/t: 3 sek. Topfart: 225 km/t.

 

Bilernes medbragte batteri (800 Volt litium ion) kan levere 28 kW/h og dertil kommer, at regenereringssystemet (elektricitet produceret ved nedbremsning) må levere op til 100 kW under løbet. I løbene er motoreffekten begrænset til 170 kW (20 mere end i fjor), svarende til 231 hk. Rækkevidden er cirka 25 minutter under løb (målet er indenfor en femårig periode at kunne køre løb i 45 minutter uden skift af bil). Opladningstiden fra 0 til fuldt opladet er 90 minutter.


 

 


Dæk til det hele

Også hvad dækkene angår søger man nye veje. FIA har ønsket, at Formel E skal bidrage til en bæredygtig udvikling også udenfor racerbanerne og med Michelin som eneleverandør af dæk på en 3-års kontrakt, leveres der én dæktype til alle deltagere, som til gengæld kan bruges til det hele. Der er tale om 18” lavprofil racerdæk, 260 mm fortil og 305 mm bagtil, med mønster. De er beregnet til kørsel både på tør vej og våd vej – præcis som dæk til serieproducerede biler. Derved kan erfaringerne fra racerbanen lettere overføres til konstruktion af de dæk, der anvendes på almindelige biler.

Hver kører har otte dæk til sin rådighed på en løbsdag (fire til hver bil) plus et reservedæk til forhjul og et til baghjul. Reservedækkene tages fra den mængde af dæk, man havde til rådighed ved løbet forinden (ved sæsonstart er reservedækkene nye).

 

Fanboost:

Er man Formel E fan, kan man være med til at sikre, at éns favoritkører får lidt ekstra motorkraft at gøre godt med under løbet. Man kan afgive sin stemme og de tre kørere, som får flest stemmer, får 100 kJ ekstra til Bil 2, hvilket i praksis kan forøge effekten til op til 200 kW i 3 sekunder. Vælger køreren at anvende f.eks. blot 180 kW (race-effekt er 170 kW), har han effekten til rådighed i 5 sekunder. Han kan dog kun udnytte den ekstra effekt én gang pr. løb.

 

Det er en sjov og engagerende tankegang, at de mange racerfans på den måde kan hjælpe deres favoritter Der kan endda stemmes helt frem til 6 minutter inde i løbet, så hvis f.eks. en kører får en dårlig start og falder tilbage i feltet, kan man give ham de cirka 40 hestekræfter ekstra til brug over nogle sekunder, når han har skiftet til Bil 2.

 

Man kan afgive sin stemme på hér >>>.


Sådan kører en elektrisk racerbil:

Vi har ikke prøvekørt en Formel E, men har tidligere stiftet bekendtskab med en Nissan Leaf nismo RC el-racersportsvogn >>>

Læs også: Innovativ satsning hos Eurosport Danmark



Formel E i TV:


Eurosport Danmark viser så vidt muligt samtlige kvalifikationsrunder og løb i Formel E mesterskabet 2015/2016.

 

Udsendelsesplanerne varierer fra løb til løb. Hér er link til de daglige udsendelsesplaner, uge for uge >>>

 

Udsendelsesplan, aktuelt for Eurosport Danmark, lørdag d. 7. november 2015:

02:45-04:05: Kvalifikation

06:30-08:30: Race


Løbs afviklingen:


Træning:

Tidligt på formiddagen køres 75 minutters fri træning.

 

Kvalifikation:

Kvalifikationen afvikles siden over én time. Deltagerne inddeles i fire grupper på hver fem kørere. Hver gruppe har seks minutter til at sætte deres hurtigste tid (banerne er typisk 2,5-3 kilometer lange). Kørerne har 200 kW til deres rådighed, men kun én bil. Omgangstiderne er afgørende for startpositionerne fra placering 6 og bagud. De fem hurtigste kørere afgør derpå deres indbyrdes startposition i en ”Super Pole shoot-out”, hvor hver af de fem får én flyvende omgang til at sætte deres tællende omgangstid.

 

Løb:

Der køres ét løb med obligatorisk bilskifte. Bilskiftet skal af sikkerhedsmæssige årsager finde sted i pit-garagen og der er fastsat en minimumstid for kørerskiftet, så der ikke opstår farlige situationer forårsaget af tidspres.

 

Mesterskabet:

Der gives points i mesterskabet som i andre FIA mesterskaber, dvs. efter skalaen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Desuden opnår kører og team 3 points for pole-position og 2 points for hurtigste omgangstid i løbet.


Løbskalender:


24. oktober 2015: Beijing, Kina

7. november 2015: Putrajaya, Malaysia

19. december 2015: Punta del Este, Uruguay

6. februar 2016: Buenos Aires, Argentina

12. marts 2016. Offentliggøres senere

2. april 2016: Long Beach, Californien, USA

23. april 2016: Paris, Frankrig

21. maj 2016: Berlin, Tyskland

4. juni 2016: Moskva, Rusland

2. juli 2016: London, Storbritannien

3. juli 2016: London, Storbritannien


Deltagerliste: (kan variere – derfor se dette link for den aktuelle status >>>)


Slutstillingen i FIA Formula E Championship 2014/2015 (første sæson):

1. Nelson Piquet (BRA), NEXTEV TCR, 144 points

2. Sebastien Buemi (SWI), e.dams-Renault, 143 pts.

3. Lucas di Grassi (BRA), Audi Sport ABT, 133 pts.

4. Jérôme D’Ambrosio (BEL), Dragon Racing, 113 pts.

5. Sam Bird (GBR), Virgin Racing, 103 pts.

6. Nicolas Prost (FRA), e.dams-Renault, 88 pts.


Stillingen i FIA Formula E Championship 2015/2016 efter 1. afd.:

Kørere:

1. Sebastien Buemi (SWI), Renault d.Dams, 30 points

2. Lucas di Grassi (BRA), ABT Schaeffler Audi Sport, 18 pts

3. Nick Heidfeld (GER), Mahinda Racing Formula E Team, 15 pts.

4. Loïc Duval (FRA), Dragon Racing, 12 pts.

5. Jérôme D’Ambrosio (BEL), Dragon Racing, 10 pts.

6. Olivier Turvey (GBR), NEXTEV TCR Formula E Team, 8 pts.

Teams:

1. Renault e.Dams, 30 points

2. Dragon Racing, 22 pts

3. ABT Schaeffler Audi Sport, 18 pts

4. Mahindra Racing Formula E Team, 15 pts.

5. NEXTEV TCR Formula E Team, 8 pts.

6. DS Virgin Racing Formula E Team, 6 pts.


Sebastien Buemi tog sejren i 1. afdeling af Formel E mesterskabet 2015/2016.

 

Lucas di Grassi blev 2'er i Beijing. Ham møder vi som Sebastien Buemi også i World Endurance Championship.


Gear-strategi for hvert team, oplyst forud for 1. afdeling af mesterskabet 2015/2016 i Beijing:


Amlin Andretti: 5 gear

Team Aguri: 5 gear

Dragon racing: 4 gear

Mahindra Racing: 4 gear

Trulli: 4 gear

Venturi: 4 gear

Abt Schaeffler Audi Sport: 3 gear

Renault e.Dams: 2 gear

DS Virgin Racing: 1 gear

NEXTEV TCR: 1 gear


Gearkassen er fri i 2015/2016 sæsonen og der eksperimenteres med forskellige kombinationer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt