- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

       


Tom Kristensen er på jagt.


24 timers Le Mans 2014: Nu kører det for de fleste


Lørdag klokken 20:30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endnu en skylle skulle der til for at få feltet stabiliseret i årets 24-timers Le Mans. Da alle troede at nu var regnvejret drevet over, stod vandet ned i stråler endnu engang. Samme resultat: Adskillige problemer - men i toppen havde man lært lektien og her blev der kørt meget stille og roligt.

 

Efter godt fem timers kørsel kan ingen være i tvivl om at i rå fart og med det nødvendige hensyn taget til brændstofforbruget, er det Toyota, der er kommet bedst i mål.

 

Fem timer er tilstrækkeligt til at udligne forskellene og med et forspring på et minut, er der lagt op til en sejr med over en omgangs forspring. Hvis, og sådan et er der altid, at teknikken står distancen. For hvad hjælper det at kunne køre hurtigst med mindst muligt energiforbrug, hvis ikke man når målstregen.

 

Svaret gives klokken 15:00 søndag eftermiddag. Og så er der kørernes indsats.

 

Den begynder stille og roligt at få indflydelse på løbets gang. Stefane Sarrazan er en dreven langdistancekører og Alexander Wurz har også klaret opgaven hos Toyota til perfektion. Spørgsmålet er, om en Tom Kristensen med erstatningsbil og -kører kan indhente den førende Toyota...

 

Tom Kristensen manøvrerede Nr. 1 Audi'en rundt på den regnvåde racerbanen med samme præcision som i den afgørende time af sidste års Le Mans race. Hans racer, som i øjeblikket køres af Lucas di Grassi, ligger skiftevis på 3. pladsen og på 4. pladsen. Lidt afhængig af pitstopsekvens. Bilen de slås imod er Porsche nr. 20, i øjeblikket med Brendon Hartley i cockpittet.

 

Imellem dem om de førende Toyota ligger Audi nr. 2 med Benoit Treluyer i cockpittet. Men bemærk: Afstanden fra nr. 1 til 4 er ganske få minutter. Tænk på hvad endnu en regnskyl vil kunne gøre...

Tom Kristensens Audi R18 e-tron quattro kører som et klokkeværk.

 

Indtil nu har Toyotas hybrid-teknik været den hurtigste. Nr. 7 udgaven af Toyota TS 040 HYBRID. har ført Le Mans racet siden start.

 

Porsches 919 Hybrid hænger godt med i toppen og skiftes med Nr.1 Audien om 3. pladsen.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt