- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID og Michelin

       



24-timers Le Mans inden starten: Fortrøstningsfulde danskere

Historisk Toyota resultat: For første gang i pole-position


af Søren Clauding - 13. juni 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som om 24-timers Le Mans ikke i sig selv er spændende nok… Onsdag aften ved 17-tiden kørte Audi med startnummer 1, kørt af Tom Kristensensen teamkammerat, Loïc Duval, gennem den 2. Porschekurve med en hastighed på 277 km/t. Han kom aldrig helt gennem kurven, men kørte af – stadig af uvisse årsager. Og når man kører af med den fart bliver bilen splittet ad i atomer.

 

Heldigvis havnede Audi’en ikke i betonmuren men i sikkerhedshegnet. Derved blev bilen godt nok pulveriseret, mens Loïc Duval ikke bare overlevede, men slap fra ulykken med lidt skrammer og en lettere hjernerystelse. Imponerende hvor beskyttet man kan være i en moderne Le Mans prototype.

 

Derpå fik Audi-teamet travlt. Le Mans arrangørerne accepterede, at Audi byggede en ny bil op omkring en helt ny såkaldt ”tube”, bilens monocoque, eller på almindelig dansk den del af bilen, som alt, motor, hjulophæng, karrosseri og så videre er hængt op på. Torsdag aften stod bilen klar, Tom Kristensen og Lucas di Grassi havde ny team-kammerat i form af Marc Gené (fordi lægerne trods alt mente at det var bedre at Duval fik lidt ro) og den ny tilkomne spanier skulle køres ind i bilen, som han godt har været testkører på, men aldrig havde kørt på den 13,6 kilometer lange 24-timers bane.

 

Et lille handikap…

”Det er naturligvis et lille handikap for os andre, at vi ikke fik kørt mere end nødvendigt torsdag aften,” fastlog Tom Kristensen fredag eftermiddag. ”Og bilen er naturligvis heller ikke finjusteret, som den ville have været, hvis uheldet ikke havde fundet sted, men jeg er optimist og synes at det er et fantastisk arbejde, teamet har gjort for at gøre os køreklar til løbet.”

 

For de 20.000 danske tilskuere er det naturligvis en lettelse, for det havde været trist at skulle undvære Tom Kristensen og gå glip af hans mulighed for i år at vinde sin 10. sejr i det klassiske motorløb.

 

På den anden side er der meget at se på, både af dansk karakter og i det hele taget. Præcist som et Le Mans race skal være.

 

Toyota på pole for første gang

Kampen mellem Toyota, Porsche og Audi er ikke blevet mindre interessant efter Audis problemer og Toyotas eminente indsats under kvalifikationskørslerne. Selvom det er almindelig kendt, at man ikke skal lægge for meget i kvalifikationen, er det dog et signal til konkurrenterne, at verdens største bilfabrik er parat til at køre om sejren i årets race. Hvilken hybridteknologi, der er den bedste, vil tiden vise, og det kan måske afgøre udfaldet. Men Toyota’erne er i hvert fald hurtige nok.

 

Det samme gælder Porsche racerne, som også udkvalificerede Audi. For Toyota var det deres første Pole-position i Le Mans, og det betyder rigtig meget.

 

Danske GTE biler på toppen

I danske-lejrene glæder man sig også over, at Jan Magnussen begejstret kunne fortælle at hans nye Corvette kører meget bedre end han havde ventet. Det beror måske ikke mindst på, at Corvetten satte næsthurtigste kvalifikationstid i GTE Pro klassen, efter en Ferrari 458 Italia.

 

Tilsvarende er de to mere eller mindre dansk besatte Aston Martin raceres kørere fortrøstningsfulde. Kvalifikationen placerede den semidanske Aston Martin med startnummer 98 på siden (den som køres af Christoffer Nygaard, Pedro Lamy og Paul Dalla Lana) på næstbedste startposition og den heldanske bil med Kristian Poulsen, Nicki Thiim og David Heinemeier Hansson starter 3’er.

 

Kvalifikationstiderne til 24-timers Le Mans

 

Startopstillingen til 24-timers Le Mans

 

Interview i Motorradioen med Tom Kristensen, dagen inden 24-timers Le Mans


 

Interview i Motorradioen med Nicki Thiim, dagen inden 24-timers Le Mans


 

Interview i Motorradioen med Kristian Poulsen, dagen inden 24-timers Le Mans


 

Interview i Motorradioen med David Heinemeier Hansson, dagen inden 24-timers Le Mans


 

Interview i Motorradioen med Michelin Motorsportsdirektør, Pascan Couasnon, dagen inden 24-timers Le Mans, om det nye reglement

 

Interview i Motorradioen med Michelin Motorsportsdirektør, Pascan Couasnon, dagen inden 24-timers Le Mans, om den nye award til det mest energi effektive team

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt