- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONKURRENCE: Vind Michelin dæk og Michelin Guides med Michelin og Eurosport. Konkurrencen finder sted på Facebook frem til Rallye Dakar 2013 er slut. Deltag i konkurrencen hér >>>

 


Nasser Al-Attiyah nærmer sig Stephane Peterhansel i sin Red Bull Buggy (billedet), men franskmanden fører fortsat.


Dakar 2013:

Pain overtager MC-føringen - "Peter" stod distancen


Af Søren Clauding – 8. januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stephane Peterhansel fører fortsat Dakar 2013. Tirsdagens over 700 kilometer lange etape, hvoraf næsten 300 var hastighedsprøve, favoriserede de hurtige to-hjulstrukne buggy'er. Trods det formåede den 10-dobbelte Dakar-vinder at køre sin MINI i mål på en tid, der blot var 1 minut og 17 sekunder langsommere end etapevinderen, Nasser Al-Attiyah.

 

Præstationen sættes i relief af, at Peterhansels MINI har firehjulstræk, hvilket kan lyde som en fordel i ørkensandet. Men på fast sand og lange flade strækninger er de to-hjulsdrevne køretøjer
hurtigere, fordi reglementet for deres motorer er friere. MINI-diesel motoren er seriefremstillet og forsynet med restriktor, som begrænser dens "åndedræt". Derved har den færre hestekræfter at gøre godt med, sammenlignet med f.eks. den Corvette motor, der ligger i Al-Attiyahs Buggy. Topfarten for en Buggy er højere og den parerer lettere de mindre ujævnheder.

Nasser Al-Attiyah kunne derfor hurtigt i sin baghjulsdrevne Buggy lægge afstand til MINI'en og da Robby Gordon havde problemer blot 29 kilometer ude på etapen, var MINI'ens navigation helt i hænderne på co-driver Jean Paul Cottret. Det håndterede han fejlfrit, præcis som Al-Attiyahs co-driver Lucas Cruz.

Ved samtlige prøvens checkpoints var det imidlertid Guerland Chicherit, også i en baghjulsdreven Buggy, som satte den hurtigste tid, men ved målstregen måtte han nøjes med 2. pladsen - han var dog
blot 36 sekunder langsommere end Al-Attiyahs Qatar Red Bull Buggy.

Sammenlagt et det derfor fortsat Peterhansel, der fører, omend forspringet er reduceret til 5 minutter. Men han er fortrøstningsfuld, for efter et par dage i sandørkenen vil de kommende etaper i hvert
fald på papiret egne sig bedre for de firehjulstrukne biler.

Giniel de Villiers kørte en god etape og genvandt 4. pladsen, til dels hjulpet af at Lucio Álvarez fik problemer med sin Toyota Hilux - så var det jo i Toyota-sammenhæng godt, at sydafrikaneren var parat til at overtage placeringen.

 

Mareridt for Sainz

For Carlos Sainz' vedkommende har årets Dakar udviklet sig til lidt af et mareridt. Efter at løbsledelsen siden mandag havde foretaget en mere tilbundsgående teknisk undersøgelse af Sainz' GPS konstaterede man, at den ikke som først antaget var defekt. Derfor fik han frataget sin tidskompensation fra Dag 2 (den er nu også revideret på Motorsiden.dk's Dakar stillinger fra de foregående dage).

 

Selv er han efterhånden nok nærmest ligeglad, for i dag fortsatte problemerne, hans Buggy lækkede benzin, han løb derfor tør midt på hastighedsetapen og er nu mere end 3 timer efter de førende biler.

 

For Robby Gordons vedkommende er Dakar 2013 måske ikke slut, men han satte sig selv og sin Hummer helt ud af topstriden ved at køre for hurtigt over en sanddyne. Da bilen landede på den anden side borede den fronten ned i sandet og slog en halv saltomortale for at lægge sig til ro med hjulene i vejret. En bil i den størrelse vender man ikke bare om med håndkraft.

 

Pain i spidsen - men Despres er tæt efter

I MC-kategorien er der en ny mand i spidsen af rallyet. Cyril Despres (KTM) skulle, som den førende i rallyet, føre an og det benyttede konkurrenterne sig naturligvis af, for navigation er en af franskmandens store forcer.

 

Etapesejren gik til Juan Barreda Bort på Husqvarna, der fortalte, at det var et knækket hjul, der mandag var årsagen til hans tilbageslag. I dag gik det forrygende og hans sejrsmargin var hele 8 minutter og 23 sekunder.

 

Nr. 2 blev franskmanden Olivier Pain på Yamaha mens David Casteu blev nr. 3 på en lignende MC. Derpå fulgte en hel række kørere med ganske kort mellemrum, så man skal ikke lægge for meget i, at Cyril Despres blev nr. 15. Han mistede 17 minutter til Barreda, men kun 9 minutter til Pain, som dog kunne overtage føringen. Despres er nu 3'er, men kun 3 minutter fra Pain - og nu slipper han til en vis grad for at skulle navigere for de andre.

 

Pål Anders Ullevålseter faldt fra 3. pladsen til 11. pladsen. Men det er meget tæt i toppen af Dakar og kun 15 minutter skiller nordmanden fra den førende franskmand.



Cyril Despres viste vejen i dag og måtte nøjes med 15. pladsen. Men han er lige i baghjulet på Olivier Pain, som overtog føringen og skal "finde vej" på onsdagens hastighedsprøve. Foto: M. Maragni.

Se de daglige opdateringer på Rallye Dakar hér >>>



Stephane Peterhansels MINI kører som firehjulstrækker iht. reglementet med en serieproduceret dieselmotor med restriktor og på hurtige strækninger over fast sand er den underlegen i forhold  til de 2-hjulstrukne biler.

Dakar 2013, stillingen efter 8. januar:


MC:


1. Olivier Pain (FRA), Yamaha, +10t10m38s.

2. David Casteau (FRA), Yamaha, +2m24s.

3. Cyril Despres (FRA), KTM, +3m09s.

4. Joan Barreda Bort (ESP), Husqvarna, 5m38s.

5. Jordi Viladoms (ESP), Husqvarna, +7m22s.

6. Ruben Faria (POR), KTM, +8m39s.

7. Jeremías Israel Esquerre (CHL), Honda, +9m05s.

9. Francesco ”Chaleco” Lopez Contardo (CHL), KTM, +10m01s.

10. Jakub Przygonski (POL), KTM, +14m20s.

11. Pål Anders Ullevålseter (NOR), KTM, +14m54s.


Biler:


1. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), MINI All4 Diesel, 9t04m29s.

2. Nasser Al-Attiyah/Lucas Cruz (QAT/ESP), Red Bull Demon Jefferies Buggy-Corvette V8, +5m16s.

3. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux V8, +33m22s.

4. Leonid Novitskiy/Konstantin Zhiltsov (RUS), MINI All4 Diesel, +33m48s.

5. Nani Roma/Michel Perin (ESP/FRA), MINI All4 Diesel, +39m06s.

6. Guerland Chicherit/Jean-Pierre Garcin (FRA), SMG Buggy, 42m32s.

7. Ronan Chabot/Gilles Pillot (FRA), SMG-Buggy, +59m30s.

8. Bernard Errandonea/Arnaud Debron (AND), SMG-Buggy, +1t04m54s.

9. Boris Gadasin/Aleksei Kuzmich (RUS/UKR), Nissan Pickup proto, +1t22m07s.

10. Pascal Thomasse/Pascal Larroque (FRA), Optimus MD Buggy, 1t23m56s.



Olivier Pain.

 

Pål Anders Ullevålseter er fortsat med helt i toppen af Dakar - 11. pladsen er lidt misvisende.  Foto: M. Maragni.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt