- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONKURRENCE: Vind Michelin dæk og Michelin Guides med Michelin og Eurosport. Konkurrencen finder sted på Facebook frem til Rallye Dakar 2013 er slut. Deltag i konkurrencen hér >>>


Stephane Peterhansel og Jean Paul Cottret (MINI) vandt den femte sejr på fire hjul, Peterhansels elvte ialt.

 

Cyril Despres (KTM) tog sin femte sejr i Dakar. Foto: M. Maragni.


Dakar 2013:

Favoritternes triumf - sejr til Peterhansel i MINI og Despres på KTM


Af Søren Clauding – 19. januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det var favoritterne, der triumferede i årets Dakar. Cyril Despres vandt MC-kategorien og Stephane Peterhansel tog sejren i bilkategorien. Endnu engang et bevis på, at grundig forberedelse, oceaner af erfaring, evnen til at holde hovedet koldt og til at lægge den rette strategi er afgørende i verdens mest berømte maraton-rally. Plus - ikke at forglemme - evnen til hos den enkelte deltager at navigere og tackle terrænet på den rigtige måde i med deres respektive materiel.

 

Cyril Despres fra Frankrig vandt Dakar for femte gang. Han mangler nu kun en enkelt sejr for at tangere landsmanden Stephane Peterhansels rekord på seks MC-sejre i Dakar. For Peterhansels vedkommende har han nu fem sejre på fire hjul oven i og har dermed også rekorden i bilklassen. Han er allerede begyndt, foreløbig lidt på joke-niveau, at tale om at køre Dakar i en lastbil. Ambitionerne er uendelige.

 

Chaleco skiftede motor

På lørdagens afsluttende etape havde både Despres og Peterhansel det måske ikke let, men der var i hvert fald ikke så meget pres på som i nogle af løbets tidligere faser. Efter fredagens etape blev den lokale mand, "Francesco "Chaleco" Lopez Contardo, nødt til at skifte motor på sin KTM efter et problem med den sammenbyggede gearkasse. Derved begyndte han løbets sidste etape med et underskud på 15 strafminutter og det eneste han kunne gøre var, at forsøge at vinde etapen for i hvert fald at sikre sig en podieplacering i rallyet. En realistisk chance for at nå op til Despres var elimineret, med mindre franskmanden ville få problemer.


"Chaleco" (KTM) blev nr. 3. Foto: M. Maragni.


Peterhansels elvte...

For Peterhansels vedkommende var forspringet større, men han har tidligere i karrieren set en Dakar-sejr forsvinde ud af hænderne i den afgørende fase af løbet. Han ved, at i en mekanisk sport, har man ikke styr på alle elementer.

 

I bilkategorien er det i den "udførende del" måske mere en teamsport, fordi co-driver Jean Paul Cottret har en afgørende betydning for vinder-resultatet (selvom det traditionelt altid er manden bag rattet, der nævnes og tegner holdet), men også i MC-kategorien viste både Despres og hans såkaldte "vandbærer" Ruben Faria, at de var team-samarbejdet voksent. På samme måde som Nani Roma i MINI-teamet fredag satte en 3. plads i Dakar på spil for at være til rådighed for Peterhansel, hvis han fik brug for det.

 

Nye talenter

Årets Dakar dokumenterede, at mange nye talenter er på vej frem. At de ikke brillerede konstant kan i al væsentlighed tilskrives den manglende erfaring. Men den kommer han ad vejen og de to favoritter er det bedste eksempel på, at det betaler sig at arbejde målrettet på en sag. Er det en topplacering i Dakar, man har som mål, er man blandt mange, der er godt på vej.

 

I MC-kategorien er det navne som Joan Barreda Bort, Kurt Caselli, Olivier Pain, Paulo Goncalves og ikke mindst årets bedste privatanmeldte kører, Ivan Jakes fra Slovakiet, der skal fremhæves.

 

I Bil-kategorien er det herligt, at Robby Gordon klemmer på, selvom han "rammes" af alverdens mærkværdigheder løbet igennem. Det må vel en dag lykkes ham at få gjort tingene så rigtigt, at han kan stå øverst på skamlen. Han er en reel gevinst for Dakar, altid god for et godt show, nogle kontroversielle udtalelser og brandgode action-oplevelser med den store Hummer.

 

Ligeså er det prisværdigt, at Nasser Al-Attiyah formåede at få stablet sit Qatar Red Bull team på benene og ikke mindst, at Carlos Sainz er blevet så bidt af Dakar, at han valgte at blive en del af teamet. Man kan kun håbe på at de fortsætter mange år endnu, selvom det i år måske nok gik, som de havde forventet, da de begge udgik.

 

Toyota på 2. pladsen

Giniel de Villiers' rolige stil og alternative deltagelse i kraft af et godt samarbejde med Toyota i Sydafrika er med til at skabe bredde i rallyet og det er bemærkelsesværdigt, at den tidligere Dakar-vinder var i stand til løbet igennem at holde samme tempo som Peterhansel i spidsen. En vis realitetssans sidst i rallyet indebar, at ingen af de to for alvor pressede materiellet. Men de havde også gjort deres først i rallyet.

 

I truck-kategorien var det Vladimir Chagins efterfølger, den unge Eduard Nikolaev, som endelig levede op til forventningerne og tog sejren i sin Kamaz lastbil, mens Marcos Patronelli vandt klassen for de 4-hjulede motorcykler, quads, med et kolossalt forspring.

 

Bedste skandinaviske indslag stod norske Pål Anders Ullevålseter for. Han havde vanskeligheder undervejs og måtte affinde sig med 16. pladsen, som dog stadig er et enestående resultat for en privat-financieret kører.


Pål Anders Ullevålseter (KTM).

 

Robby Gordon (Hummer).

 

Marcos Patronelli (Yamaha) vandt quad kategorien.

Se de daglige opdateringer på Rallye Dakar hér >>>



Ruben Faria scorede 2. pladsen ved at vinde sidste etape. Foto: M. Maragni.

Dakar 2013, slutstillingen:


MC


1. Cyril Despres (FRA), KTM, 43t24m2s.

2. Ruben Faria (POR), KTM, +10m43s.

3. Francesco ”Chaleco” Lopez Contardo (CHL), KTM, +18m48s.

4. Ivan Jakes (SVK), KTM, +23m54s.

5. Juan Pedrero (ESP), KTM, + 55m29s.

6. Olivier Pain (FRA), Yamaha, +1t06m30s.

7. Helder Rodrigues (POR), Honda, +1t11m22s.

8. Javier Pizzolito (ARG), Honda, +1t26m07s.

9. Frans Verhoeven (NDL), Yamaha, +1t26m35s.

10. Paulo Goncalves (POR), Husqvarna, +1t28m20s

16. Pål Anders Ullevålseter (NOR), KTM, +3t00m56s.


Biler


1. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), MINI All4 Diesel, 38t32m39s.

2. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux V8, +42m22s.

3. Leonid Novitskiy/Konstantin Zhiltsov (RUS), MINI All4 Diesel, +1t28m22s.

4. Nani Roma/Michel Perin (ESP/FRA), MINI All4 Diesel, +1t36m43s.

5. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (ARG/POR), BMW X3 CC, 1t49m10s.

6. Carlos Sousa/Miguel Ramalho (POR), Great Wall, +2t38m16s.

7. Ronan Chabot/Gilles Pillot (FRA), SMG-Buggy, +3t18m05s.

8. Guerland Chicherit/Jean-Pierre Garcin (FRA), SMG Buggy, +3t27m44s.

9. Pascal Thomasse/pascal Larroque (FRA), MD Buggy, +4t35m32s.

10. Lucio Alvarez/Bernardo Graue (ARG), Toyota Hilux, +4t45m48s.


Oliver Pain (Yamaha)

 

Giniel de Villiers og Dirk von Zitzewitz blev nr. 2 i deres Toyota Hilux.

 

Nani Roma (i den gule MINI) fulgtes med sin team-kammerat, Stephane Peterhansel for at være sikkerhedsnet for ham, hvis noget skulle gå galt. Det kostede Roma en podieplacering.

 

Robby Gordon var et godt show hele vejen igennem.

 

Eduard Nikolaev (Kamaz) vandt truck-kategorien.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt