- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KONKURRENCE: Vind Michelin dæk og Michelin Guides med Michelin og Eurosport. Konkurrencen finder sted på Facebook frem til Rallye Dakar 2013 er slut. Deltag i konkurrencen hér >>>

 


Sådan så det ud i lørdags, da oversvømmede floder spillede såvel arrangørerne som deltagerne et puds.

Cyril Despres vandt mandagens lange etape. Foto: M. Maragni.


Dakar 2013: Vandbæreren i spidsen - Peterhansel øger forspringet

Nasser Al-Attiyah helt ude af topstriden


Af Søren Clauding – 14. januar 2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Årets Dakar viser sig fra sin bedste side. I stedet for at være en tve-kamp mellem to topkæmpere i mc-kategorien, er rallyet blevet den ene uventede og dramatiske begivenhed efter den anden. Hvem havde for en uge siden forventet, at Cyril Despres såkaldte "vandbærer" skulle fører Dakar, mens Despres var 2'er?

 

Det er ikke desto mindre tilfældet. På førstedagen efter en velfortjent pausedag, blev deltagerne mødt af en ultra lang hastighedsetape på næsten 500 kilometer sten"vej" i Argentina på vej imod etapemålet i Cordoba.

 

Despres vinder etapen og avancerer

Bedst på etapen var Cyril Despres. Men på grund af hans mange problemer, ikke mindst fredag og lørdag inden pausedagen, som havde sat ham effektivt tilbage på 5. pladsen, kunne han ikke tage føringen i dag, på trods af hurtighed og stabilitet.

 

I stedet blev det "vandbæreren" Ruben Faria, som kørte sin KTM op på en samlet førsteplads. På etapen var Faria små 8 minutter langsommere end Despres, men fordi han forinden var foran franskmanden i den samlede stilling, avancerede Faria til 1. pladsen alt imens Despres avancerede til 2. pladsen i rallyet. Han er nu kun 5 minutter efter sin team-kammerat.

 

Det kunne naturligvis kun ske, fordi såvel David Casteu, som førte rallyet på sin Yamaha, da dagen begyndte, dels ikke var så hurtig som de to KTM'er, dels fik problemer undervejs, som satte ham langt tilbage både på etapen og i den samlede stilling. Det har andre kørere prøvet før i årets Dakar.

 

For Casteus vedkommende kom han rundt om et sving, ramte en ko, der var lidt for tæt på sporet, med Yamaha'ens styr, han mistede herredømmet over motorcyklen, styrtede i nogle klipper langs sporet og slog hul på benzintanken. Også Casteus skulder blev skadet. Siden nåede han målstregen over 2 timer efter vinderen - et fald fra føring til 24. pladsen på bare en enkelt etape.

"Chaleco" var ikke udpræget hurtig på mandagens etape. Han sluttede som nr. 9 og bevarede dermed 3. pladsen i rallyet - han havde nu blot en ny mand foran sig.

 

Olivier Pain, som førte rallyet flere dage i sidste uge, styrtede efter en såkaldt en highsider og beskadigede navigationsinstrumenterne - det gjorde navigationen ekstra svær for ham og også han mistede dermed sit tag i førergruppen.

Vandbæreren rolle 

"Vandbærerens" rolle i et team som KTM's fabriksteam er den, at han får samme materiel som førstekøreren. Hans primære opgave er ,at holde sig på hjulene og assistere førstekøreren, hvis denne får problemer. Hvis han er ude af stand til at bistå førstekøreren (det skete i fredags, hvor Despres ikke kunne udnytte Farias hjælp på hastighedsprøven) må han køre sit eget løb. Det store spørgsmål er nu, hvor Despres, såfremt der ikke opstår nye uforudsete vanskeligheder, måske vil fortsætte sin vej fremad, om Faria får mulighed for at forsvare sin position. Det vil næppe ske - og kun i den situation hvor Despres påny taber terræn, vil Faria få mulighed for at forsøge at tage sejren til KTM.


Søndag var pausedag i Dakar, mandag gik det løs igen. Foto: M. Maragni.


Peterhansel er nu klart i spidsen

I bilkategorien kørte man i terræn, der favoriserede de små vævre MINI'er med træk på alle fire hjul, så de hurtigt kunne komme ud af kurverne. Det vidste man på forhånd, men ingen vidste, hvor stor fordelen ville være.

 

På etapens første fase var også Giniel de Villiers, den tidligere Dakar vinder fra Sydafrika i sin firehjulstrukne Toyota Hilux, særdeles hurtig. Så hurtig, at han førte rallyet da bilerne nåede den såkaldte neutrale zone, som er en del af hastighedsprøven nogenlunde midtvejs, hvor tiden ikke tæller med. Herefter gik det lidt den forkerte vej. Målstregen nåede han små 10 minutter efter den vindende MINI, kørt af Nani Roma.

 

Stephane Peterhansel satsede på en sikker prøve, hvor han ikke måtte give tid fra sig til Nasser Al-Attiyah. Det kom heller ikke til at ske: "Peter" sluttede som nr. 2 på etapen, 4 minutter efter team-kammeraten, mens endnu en team-kollega, Orlando Terranova i teamets eneste BMW X3 CC, blev nr. 3. Også Robby Gordon nåede målstregen - på en fjerdeplads, men han er fortsat 6 timer efter førergruppen pga. problemerne tidligere i rallyet.

 

Frit fald for Qatar Red Bull Buggyen

Nasser Al-Attiyah's Red Bull Buggy var ikke bare de firehjulstrukne biler underlegen, der var også store problemer undervejs som betød, at han måtte standse flere gange undervejs. Efter sigende skulle han være kollideret med et træ og i skrivende stund, mandag nat, er han ikke kommet i mål og han er som sådan med næsten sikkerhed ude af Top-10 i den samlede stilling. 2. pladsen i Dakar er derfor overtaget af Giniel de Villiers, der er 49 minutter efter den 10-dobbelte Dakar vinder, som nu er godt på vej mod sin 11. triumf.

 

Også russeren Leonid Novitskiy havde glæde af Qatar-Buggy'ens problemer. Han har fra første etape satset på stabil og problemløs kørsel, det har givet bonus, og selvom hans MINI ikke er helt så hurtig som Peterhansels, er han nu avanceret til en podieplacering - et Dakar rally skal som bekendt ikke vindes på første etape...

Se de daglige opdateringer på Rallye Dakar hér >>>



Ruben Faria er "vandbæreren", der har taget føringen i Dakar. Foto: M. Maragni.

Dakar 2013, stillingen efter 14. januar:


MC


1. Ruben Faria (POR), KTM, 25t57m12s

2. Cyril Despres (FRA), KTM, +5m23s.

3. Francesco ”Chaleco” Lopez Contardo (CHL), KTM, +9m03s.

4. Ivan Jakes (SVK), KTM, +16m56s.

5. Alessandro Buttori (ITA), +22m58s.

6. Olivier Pain (FRA), Yamaha, +28m46s.

7. Helder Rodrigues (POR), +31m23s.

8. Stefan Svitko (SVK), KTM, +32m50s.

9. Jakub Przygonski (POL), KTM, +33m13s.

10. Jeremías Israel Esquerre (CHL), Honda, +38m30s.

18. Pål Anders Ullevålseter (NOR), KTM, +1t45m57s.


Biler:


1. Stephane Peterhansel/Jean Paul Cottret (FRA), MINI All4 Diesel, 24t11m43s.

2. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZAF/GER), Toyota Hilux V8, +49m31s.

3. Leonid Novitskiy/Konstantin Zhiltsov (RUS), MINI All4 Diesel, +56m03s.

4. Nani Roma/Michel Perin (ESP/FRA), MINI, +1t34m16s.

5. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (ARG/POR), BMW X3 CC, 2t13m41s.

6. Carlos Sousa/Miguel Ramalho (POR), Great Wall, +2t13m41s.

7. Guerland Chicherit/Jean-Pierre Garcin (FRA), SMG Buggy, 2t33m52s.

8. Ronan Chabot/Gilles Pillot (FRA), SMG-Buggy, +2t35m22s.

9. Bernard Errandonea/Arnaud Debron (AND), SMG-Buggy, +2t35m40s.

10. Pascal Thomasse/pascal Larroque (FRA), MD Buggy, 3t03m32s.

Stephane Peterhansel i MINI passerer motorcykler i vanskeligheder.


Giniel de Villiers var rigtig hurtig på mandagens etape i sin Toyota Hilux. Han er nu rykket op på 2. pladsen i Dakar som konsekvens af Al-Attiyahs problemer



Nasser Al-Attiyah har været med til at holde liv i årets Dakar. Nu er der et overstået kapitel.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt