- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

 

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med

TOYOTA HYBRID



24-timers Le Mans 2012: Toyota kører baghjulshybrid


Af Søren Clauding – 1. juni 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toyota har valgt at lade sin hybrid teknologi folde sig ud på baghjulene af TS030 Le Mans raceren. Dermed er forskellen total på Audis e-tron quattro og Toyotas hybridbil, når starten går på det berømte 24-timers løb lørdag d. 16. juni klokken 15:00. Hvor Audi har valgt dieselmotor og hybridmotor med træk på forhjulene, stiller Toyota op med en benzinmotor og hybridmotor, der trækker på baghjulene.



"Reglementet forbyder brugen af hybridkræfter på forhjulene ved hastigheder under 120 km/t, hvorimod man må benytte kræfterne fra 0 km/t, hvis man overfører dem til baghjulene," forklarer René Mouritsen, kommunikationschef hos Toyota Danmark. "Vi tror på, at vi får mere ud af den mereffekt, hybridmotoren frembringer, ved at den kan benyttes på baghjulene også ved ganske lav fart."

 

På den 13,6 km lange bane i Sarthe er der flere kurver, hvor hastigheden kommer under 120 km/t og Toyotaerne derfor vil kunne udaccelerere Audi'erne de steder. Og hos Toyota mener man ikke at fordelen ved firehjulstræk er særlig stor, selv i regnvejr, fordi bilerne først får træk på forhjulene, når de passerer den magiske hastighed på 120.

 

Toyotas filosofi er næppe helt ved siden af, for accelerationsbehovet ved høje hastigheder ikke er så højt som ved lave. Det store spørgsmål er imidlertid om arrangørernes forsøg på reglementsmæssigt at ligestille biler med dieselmotorer og biler med benzinmotorer ved bl.a. at påbyde restriktorer i motorernes indsugningssystem er lykkedes. Det får man en indikation af under tidskørslerne forud for racet men reelt først svar på under selve løbet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt