- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Følg Le Mans på Motorsiden

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

 

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres i samarbejde med

TOYOTA HYBRID


Audi nr. 1 i tvekamp med Toyota nr. 8. Klokken 20 tog Toyota'en føringen.


24-timers Le Mans 2012: Hæsblæsende dueller - Toyota fører!


Af Søren Clauding - 16. juni 2012 20:30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Et 24-timers løb skal ikke vindes i løbets første fase. Men det er der vist nogle, der har glemt. I alle tilfælde køres der utrolig hårdt og det koster. Biler og placeringer.

 

Alt imens publikum var ved at gå til af spænding pga. kampen om førstepladsen mellem Audi og Toyota. Og få sekunder efter at Toyota nr. 7 havde taget føringen for første gang i årets race, påkørte en GTE Ferrari (nr. 81, kørt af Pedrazzini) Toyota'en på 3. pladsen, med start nr. 8, kørt af Anthony Davidson. Begge biler blev sendt i saltamotale ud i barrieren, kørerne er OK, men bilerne er ikke meget bevendt.

 

Et skridt frem og et tilbage

Så præcis i glæden over, at en Toyota Hybrid for første gang nogensinde havde taget føringen i det berømte 24-timers race, måtte Toyota-teamet se i øjnene, at indsatsen var reduceret til præcis den bil, som nu fører i Le Mans.

 

For Audis vedkommende har det også været op og ned. Indtil klokken 20 førte Audi nr. 1 racet. Tom Kristensens Audi (nr. 2) var faldet ned til 5. pladsen, da gummi fra asfalten havde kittet sig fast i baghjulsophænget og generede affjedringen. Det måtte fjernes og det kostede tid. Men Tom K er tilbage i kampen og efter Toyota-uheldet og et uheld, hvor  hans team kolleger i Audi nr. 3 kørte af banen og sendte sig selv langt ned i feltet, er Tom Kristensen & Co. nu på 3. pladsen. Det sidste ord er vist ikke sagt i den sag. Ikke engang en fjerdedel af løbet er kørt...

 

David slår Goliath

Hvis det alene handler om klasseplaceringer, må man konstatere at David er i færd med at sætte alle kæmperne på plads. Den indtil for kort tid siden ukendte (i motorsports sammenhæng i hvert fald) dansker, David Heinemeier Hansson er ganske enkelt den bedst placerede dansker.

 

Hans teamkammerater har stille og roligt kørt Morgan-Nissan'en op på 2. pladsen i LM P2 klassen, David har overtaget cockpittet og cirkulerer på samme tider som Morgan'en i spidsen. I praksis er David Heinemeier i spidsen af racet, da sikkerhedsbilerne overtog feltet efter oprydning efter Audi/Ferrari uheldet, men den holder nok ikke umiddelbart efter pitstop sekvensen er stabiliseret. Men alligevel: Fænomenalt!

 

Svært i GTE

I LM GTE Pro kæmper Jan Maqnussen en sej kamp for at vinde terræn. En fjerdeplads kan glimrende forvandles til en føring. De andre skal blot få lidt problemer - og Jan & Co. skal holde sig fra dem. Hvor svært kan det være - eller?

 

I LM GTE Am forsøger det danske Aston Martin hold at holde fanerne højt. De kører, der er med, men de er bagest. Sagt på godt jysk: Det er godt nok surt, det der!


Den er spektakulær og hurtig, Nissans DeltaWing, men har svært ved at holde til belastningerne.

Tom Kristensen ligger 3'er efter konkurrenternes uheld.

 

David Heinemeier Hansson fører nu LM P2.

 

Jan Magnussen vinder terræn og er nu 4'er i GTE Pro klassen

 

Kristian Poulsen, Allan Simonsen og Christoffer Nygaard kæmper med problemer og ligger sidst.

 

Der køres afsindig tæt i årets race. Her er Audi nr. 3 på vej i pit. Siden mødte den barrieren, men er fortsat med i racet.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt