- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen vandt Rallye Dakar 2009 og skrev dermed en række kapitler I Dakar historien. Bl.a. var Volkswagen Race Touareg den første dieselbil, der har vundet det berømte rally.


Rallye Dakar 2009:

Suveræn sejr til Volkswagen


SRP – 17. januar 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen har vundet Rallye Dakar 2009. Lørdag eftermiddag lokal tid ankom deltagerne i årets maratonrally til Argentinas hovedstad, Buenos Aires, med to Volkswagen Race Touaregs i spidsen. Dermed opnåede Volkswagen med danskeren Kris Nissen som Motorsportsdirektør, det mål, fabrikken satte sig, da man deltog i Rallye Dakar med den specialudviklede Race Touareg for første gang i 2004. I cockpittet på de to først placerede Volkswagen rallybiler sad vinderholdet, Giniel de Villiers fra Sydafrika med tyskeren Dirk von Zitzewitz ved sin side samt på 2. pladsen, amerikanerne Mark Miller og Ralph Pitschford.

 

Sejren har afgørende betydning for Volkswagen, fordi hele fabrikkens motorsportstrategi i de senere år har været koncentreret om cross country rally. I 2007 vandt fabrikken verdensmesterskabet – men det ultimative resultat, sejren i verdens hårdeste motorsportsudfordring, det legendariske Rallye Dakar, måtte man gang på gang se Mitsubishi løbe af med.

 

I år skete det ikke. Mitsubishi debuterede med en helt ny cross country racer, døbt Mitsubishi Racing Lancer. Undervejs i rallyet havde teamet flere tekniske vanskeligheder, primært baseret på den elektroniske del af motorstyringen – elementer, som det kan være meget vanskeligt at gennemteste under realistiske forhold på en prøvebænk. Den virkelige verden stiller sine egne krav. Derfor er man hos Mitsubishi på den ene side ked af efter syv Dakar-sejre i træk at måtte overgive kronen til Volkswagen. På den anden side er man tilfreds med at man formåede at få en af bilerne i mål, oven i købet på en pæn 10. plads, for den succesrige Pajero Evo cross country racer, som har stået for de seneste års triumfer, trængte til at blive skiftet ud. Al begyndelse er svær – også selvom man som Mitsubishi har erfaring fra 20 års deltagelse i maraton-rallyet med i rygsækken.

 

Med sejren skrev Volkswagen en stribe nye kapitler i Dakar-historien. For det første var det fabrikkens første sejr i maraton-rallyet. For det andet var det Giniel de Villiers og Dirk von Zitzewitz’ første sejr. For det tredje var det første gang nogensinde, at et Dakar rally er blevet vundet af en dieseldreven bil. For det fjerde blev sejren vundet i det første Dakar rally, afholdt udenfor Afrika.

 

For Mitsubishis vedkommende kan man så glæde sig over, at det aldrig lykkedes Volkswagen at besejre det japanske bilmærke i Afrika og den japanske fabrik står for over 40 procent af sejrene i den afrikanske udgave af rallyet. Men et Dakar-rally er nu engang et Dakar rally, uanset det afholdes i Afrika, i Sydamerika eller hvor på kloden, man måtte finde på at afvikle rallyet i fremtiden. Det har årets race været en klar dokumentation af.

 

Dakar rallyet blev flyttet fra Afrika til Sydamerika på grund af trusler om terror rette imod det planlagte rally i 2008. Løbs arrangørerne var som sådan tvunget til at finde et nyt sted, hvis man ville holde traditionen i hævd. Skeptikerne påstod forinden, at et Dakar rally kun kunne finde sted i Afrika. Det har man nu dokumenteret, slet ikke er tilfældet.

 

Rallyet i Sydamerika, som startede 3. januar i Buenos Aires og siden førte deltagerne over Andesbjergene til Chile og retur til den argentinske hovedstad lørdag eftermiddag, var et af de hårdeste rallyes i historien. Strækningen var langt mere varieret end man var vant til i Afrika. Terræn’et var mere varieret, sanddynerne var

VW Topfolk I snak: Kris Nissen, Giniel de Villiers, mark Miller.

 

Årets Dakar rally var en stor udfordring for Mitsubishi. Man debuterede med en helt ny Racing Lancer og hjembragte en respektabel 10. plads.


 

meget større, højdeforskellene (op til 4700 meter) var unikke, temperaturspringene meget større og vejrforholdene stillede større krav. Alt i alt var deltagelsen i Rallye Dakar 2009 en mindst ligeså stor præstation som det, man tidligere har oplevet. Måske endda større, men sammenligning er næsten umulig.

 

Om Rallye Dakar finder sted i Sydamerika igen i 2010 har løbsarrangørerne, ASO, endnu ikke besluttet. Selvom rallyet udadtil fremstod ualmindelig vel organiseret er der altid grund til, efter så stort et arrangement at sammenholde erfaringerne, vurdere fremtiden og siden at tage den optimale beslutning.

 


Resultat af dagens etape, Rallye Dakar 2009:


  1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +1t35m43s

  2. Leonid Novitskiy/Oleg Tyupenkin (RUS/RUS), BMW X3 CC, +02s

  3. Krzystof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), Nissan Navara, +7m18s

  4. Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +17s

  5. Guerland Chicherit/Matthieu Baumel (FRA/FRA), BMW X3 CC, +50s

  6. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +6m39s


Slutstillingen i Rallye Dakar 2009:


  1. Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (SAF/GER), Volkswagen Race Touareg 2, 48t10m57s

  2. Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/SAF), Volkswagen Race Touareg 2, +8m59s

  3. Robby Gordon/Andy Grider (USA/USA), Hummer H3, +1t46m15s

  4. Ivar Tollefsen/Quin Evans (NOR/GBR), Nissan Navara, +6t04m34ss

  5. Krzystof Holowczyc/Jean-Marc Fortin (POL/BEL), Nissan Navara, +6t37m49s

  6. Dieter Depping/Timo Gottschalk (GER/GER), Volkswagen Race Touareg 2, +8t43m29s

  10.  Nani Roma/Lucas Cruz Senra (SPA/SPA), Mitsubishi Racing Lancer, +17t27m46s

 

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP