- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Citroëns Sebastien Loeb og Daniel Elena har domineret Rally-VM i fire år.


WRC: Rallye Monte Carlo:

Starten på en ny æra


Tekst: Søren Clauding - 16. januar 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er rallytid lige nu. Dels fordi der ikke foregår så forfærdelig meget andet indenfor motorsport, i Europa i hvert fald, og så er der tradition for, at man i rallysporten ikke bare kæmper imod konkurrenterne men også imod vejrliget. Og hér får alle deres sag for i den uforudsigelige europæiske vinter.

 

Først i januar skulle man have afviklet Rallye Dakar. Det blev som bekendt aflyst på grund af terror trusler. Det var nemt for terroristerne at afgive troværdige trusler, for i et 10.000 kilometer langt rally, som i al væsentlighed finder sted i den afrikanske ørken, er det umuligt at opretholde et tilstrækkeligt sikkerhedsniveau. Et sådan rally kan kun afvikles på grundlag af et fælles ønske hos befolkningen og arrangørerne om, at det skal ske uden risiko for terror.

 

Anderledes er det, når Verdensmesterskabet i rally begynder i den kommende weekend. For det første er Rally VM – eller World Rally Championship (kort WRC) – helt anderledes i sin opbygning. Rally-VM består i år af 15 rallies (se kalenderen her>>>). De afvikles rundt omkring på jorden i årets løb og sammenlagt er hastighedsprøverne i hele Rally-VM kortere end det samlede hastighedsprøve kilometer antal i et Dakar rally.

 

For det andet er sikkerhedsniveauet i de lande, hvor WRC finder sted, ret højt. Det er det, til trods for at der i år skal køres VM-rallies både i Tyrkiet og i Jordan. Begge steder er der tiltro til, at myndighederne kan håndtere sagerne rigtigt. Derudover består verdensmesterskabet hovedsagelig af løb i Europa, et par rallies i hhv. Mexico og Argentina, et på New Zealand og et rally i Japan.

 

En stor forskel på et Dakar-rally og Rally-VM er også deltagerne. Der er stort set ikke sammenfald mellem deltagere i de to typer motorløb. Simpelthen fordi anstrengelserne hver især er så store, at de ikke tillader satsning begge steder. Tidligere gjorde man det, men nu om dage er der ingen Dakar-kører, der blot en uge efter at være kommet i mål i Senegal, springer over i en WRC-bil og kører hele VM-sæson’en. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre i praksis.

 

I rally-VM har det i de seneste år været duellen mellem den exceptionelle franskmand, Sebastien Loeb og den rutinerede finne, Marcus Grönholm, der har stjålet billedet. Loeb kører Citroën sammen med sin co-driver Daniel Elena og Marcus Grönholm kørte Ford sammen med Timo Raitiainen. Men det er Loeb og Citroën, der i al væsentlighed har besejret Grönholm. Uanset hvor entusiastiske vi i Norden kunne være i fjor, hvor VM-duellen først blev afgjort i sæson-finalen, og hvor gerne vi så Grönholm med VM-guldet, ændrede det ikke på det faktum, at Loeb var bedst. Han vandt sin fjerde VM-titel i træk.


Sebastien Loeb


I år er han næsten sikker på sin femte. For allerede sidste efterår bekendtgjorde Grönholm, at han ville afslutte sin karriere ved udgangen af 2007. Dermed er det op til en stribe nye kørere at udfordre den regerende verdensmester. På nær en enkelt.

 

Det er nordmanden Petter Solberg, der i sin Subaru Impreza WRC har en regulær mulighed for at udfylde tomrummet efter Marcus Grönholm. Petter Solberg vandt VM inden Loeb-æraen begyndte og sammen vil de to kunne føre an i den nye æra, der nu begynder efter Grönholms retræte.

 

Det åbne spørgsmål er, om Subarus nye Impreza er parat til at hamle op med det erfarne Citroën team. Men også her er der sket ændringer, fordi Citroëns ligeså eminente team-chef i alle succes-årene, franskmanden Guy Frequelin, også er gået på pension. Dermed vil Citroën teamet uvilkårligt fungere på en ny måde og om den er ligeså effektiv, vil først tiden vise os.

 

I den kommende weekend, her d. 24.-27. januar begynder rally-VM 2008. Det sker med verdens mest berømte rally, det legendariske Rallye Monte Carlo. Det er også VM-historiens ældste rally, og det køres i år for 76. gang. Og i stil med, hvad man gjorde sidste år, har man flyttet rally-ruten mod nordvest, væk fra det mondæne fyrstendømme ved den franske Riviera. Tilbage i tiden var et Monte Carlo Rally nemlig meget længere og inkluderede en stribe hastighedsprøver, som netop lå i det område, man nu igen kører i. Det var en succes i fjor og bliver det sikkert også i år.

 

Med i startfeltet finder man foruden Sebastien Loeb hos Citroën og Petter Solberg hos Subaru også to andre

Petter Solberg /tv) og Chris Atkinson venter med stor forventning på at den helt nye Impreza WRC (ovenfor) er klar.


stærke navne: Finnen Mikko Hirvonen har taget over hos Ford, som teamets 1.kører (i fjor var han nr. 2) og hos Citroën er det spanieren Daniel Sordo, der endnu et år skal være opbakning til Sebastien Loeb.

 

Hos Subaru er australieren Chris Atkinson igen i år nr. 2 efter Petter Solberg. Og så er der en stribe navne, der kan gå hen at overraske:

 

Jari-Matti Latvala er nu nr. 2 hos Ford og den yngste fabrikskører i feltet. Den 22-årige finne førte flere VM-rallies sidste år og han kører ikke bare hurtigt, men også utrolig modent.

 

Petter Solbergs storebror, Henning Solberg, kørte flere gange fra lillebror i 2007. Han er altså heller ikke uden evner og vil være en farlig outsider. Belgieren Francois Duval er tilbage i rally-VM på fuldtid, efter at have været ude i kulden pga. for mange afkørsler og ødelagte biler. Han skal køre for det semi-private britiske Stobart Ford-team.

 

Og så er der en spændende nyhed i år. Suzuki er nemlig med i Rally-VM for første gang. Man tyvstartede ved at deltage i et par udvalgte løb sidste år, blot for lige at få en fornemmelse af hvad det gik ud på i rigtig konkurrence. I år stiller det japanske team op med to stærke kørere og vil deltage i hele VM-sæson’en. De to kørere er den rutinerede og hurtige finne Tony Gardemeister og hans svenske team-kammerat, Per-Gunnar Andersson, som har vundet junior-verdensmesterskabet for 2-hjuls drevne biler.


Tony gardemeister og P.-G. Andersson sidder bag rattet i Suzukis nye VM-bil. Nederst under snetest i Sverige.


 

Og a-pro-pos teknikken: I rally-VM køres der med firehjulstrukne specialbyggede rallybiler, baseret på seriefremstillede biler men med meget store frihedsgrader. Maskinerne yder omkring 300 hestekræfter; uden sammenligning er rally verdensmesterskabet en af de mest spektakulære motorsports serier overhovedet.

 

Rallye Monte Carlo køres i den kommende weekend og få dage efter vil vi Danmark kunne få en fornemmelse af rallyets imponerende historie, for da startes den historiske udgave af Rallye Monte Carlo i København.

 


Ford præsenterede deres 2008 udgave af Focus WRC på Motorsportswhow'et i Birmingham i sidste uge. De to herrer til højre i billedet er fv: Jari-Marri Latvala og Miko Hirvonen


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP