- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell



Tom Kristensen understregede sin position som verdens bedste i Le Mans. Selv ikke den voldsomme DTM-ulykke sidste forår kunne kue den gæve jyde fra Hobro.


Le Mans 2008:

Tom Kristensen vinder sin ottende sejr


Tekst: Søren Clauding – 15. juni 2008 15:00

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sensationelt. Han har gjort det igen. Tom Kristensen har vundet for ottende gang. Og Audi har vundet for ottende gang. Peugeot var favorit, Audi var snedigst. Det handlede om at bruge sin erfaring. Al sin erfaring. Og ikke at gå i panik i løbets afsluttende fase. Det klarede Tom Kristensen.

 

"Det er min bedste Le Mans sejr nogensinde. For en lille dels vedkommende fordi jeg er kommet stærkt tilbage efter ulykken i fjor, men mest fordi det er fantastisk at være en del af det hold, som er i stand til at vinde 24-timers Le Mans. Audi har gjort det igen og igen. Men det er ikke en selvfølge, at man kommer først over stregen. Det så vi sidste år, hvor vi også havde kørt helt problemfrit men så røg ud pga. af en helt almindelig menneskelig fejl."

 

Men sådan gik det ikke i år.

 

"Vi havde slet ingen problemer undervejs," siger Tom Kristensen. "Det var så problemfrit. Måske havde vi ikke vundet, hvis ikke det var begyndt at regne, men sådan er det i motorløb. Det er altid den bedste bil, der vinder, fordi vejret også er en del af et motorløb. Jeg fik de rigtige beskeder om dækkene undervejs i løbet og faktisk kørte jeg de sidste 15 minutter på regnvejsdæk. Det var måske lige at være for forsigtig, men hvis det var begyndt at regne i sidste fase, var det jo rart at være sikret."

 

Årets 24 timers Le Mans var en kæmpe triumf for Audi. De slog favoritterne fra Peugeot, fordi team-arbejdet var rigtigt. Man vidste hvad man havde med at gøre og traf de rigtige beslutninger undervejs. Al respekt for det tyske team under ledelse af Dr. Wolfgang Ullrich. De arbejder forbilledligt.



Kort fortalt havde Audi løbet igennem problemer med Peugeot'erne. Men regnen gjorde udslaget plus, naturligvis Tom Kristensens indsats. For det var i regnvejret, at verdens bedste Le Mans kører viste hvordan verdens mest berømte motorløb skal tackles. Tom var bedre end Peugeots super-setup og både Allan McNish og Dindo Capello var helt på toppen.

 

Danske podieplaceringer

Tom Kristensens ottende Le Mans sejr overskyggede naturligvis de øvrige danskeres indsats. Men de gjorde det


Tom Kristensen får et stort tillykke fra sønnen Oliver efter den fantastiske triumf.


 

også godt, selvom ingen kom først i mål. Tre podieplaceringer til fire danskere (foruden Tom K's sejr) er ikke at kimse af.

 

"Til næste år tager vi den store pokal," smilede John Nielsen efter løbet. Team Essex med ham selv, Casper Elgaard og Sascha Maasen i cockpittet på holdets Porsche RS Spyder var det hurtigste Porsche hold. Havde det ikke været for problemer natten igennem med en motor, der ikke ville yde sit maksimale, var løbet næppe blevet afgjort til fordel for det hollandske Van Merksteijn Motorsport.

 

"Til sidste prøvede vi med det mest usandsynlige i vores forsøg på at finde fejlen," fortalte Casper Elgaard. "Og så fandt vi den."

 

Det kostede 10 omgange og dermed sejren i LMP2 klassen.

 

Jan Magnussen måtte affinde sig med at Aston Martin tog førstepladsen i GT1 klassen mens Lars-Erik Nielsen var helt tilfreds med at være blevet nr. 3 i GT2.


Ron Fellows, Jan Magnussen og Johnny O'Connell blev 2'er i GT1 klassen.


Og Juan Barazi sluttede 5'er i LMP2. Måske ikke en placering, han isoleret set var tilfreds med, men bilen kom i mål og Top-5 er nu ikke så dårligt endda.


Se resultatet hér>>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP