- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dæk leverandør til Audi og Peugeot i 24 timers Le Mans


Følg Le Mans Motorsiden: Under årets 24-timers løb bringer vi aktuelle historier og fotos - direkte fra banekanten i Le Mans.


Præsenteret i samarbejde med Michelin og Shell




Le Mans 2008:

Tvekampen spidser til


Tekst: Søren Clauding – 15. juni 2008 13:50

Foto: Vivi Siiger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det handler om Audi eller Peugeot - eller også handler det om kørere mod kørere, mest afhængig af nationalitet. Men ingen dansker kan vel sige sig fri for at ønske for Tom Kristensen, at han vinder sin ottende Le Mans sejr. Ikke mindst set i lyset af hans voldsomme ulykke i fjor - en ulykke som betød, at mange forudså at den 7-dobbelte Le Mans vinder, Danmarkshistoriens ubestridte bedste racerkører ville hænge styrthjelmen på knagen.

 

Men sådan er Tom Kristensen ikke. Det har han bevist i dette års Le Mans. Uanset han klokken 15 i eftermiddag vinder racet har han bevist alt hvad der var at bevise. Går det galt i dag er det ikke fordi Tom ikke kunne. Det beviste han især under morgenens ekstrem krævende omgange i skiftende regnvejr og totalt uforudsigeligt vejgreb.

 

Audi nr. 2 fører lige nu. Men Peugeot nr. 7 har ikke givet op. Der er mindre end en omgang imellem dem og det kan på et øjeblik forvandles til ingenting. Hvis et moderne 24-timers Le Mans er forvandlet til sprint-race fra start til mål, er slutfasen et ægte sprint som man ser de i Formel 1, f.eks.

 

I LMP2 havde John Nielsen håbet på sejr. Det danske Team Essex var det hurtigste af de to Porsche RS SPyder hold, men ukendte motorproblemer kostede tid og lige nu skal de bare køre 2.pladsen hjem. Bliver det til sejr er det alene fordi det hollandske Van Merksteijn team får problemer. Hvem Van Merksteijn er? En pengestærk hollænder og middelgod racerkører. Det er populært sagt Essex teamejer Peter Halvorsen og holdkaptajn og teamchef John Nielsen smeltet sammen i én person. Det gør han egentlig godt og sejren - hvis de får den - vil være fuldt fortjent.

I LMP2 er det udfra et dansk synspunkt nok mest overraskende at Juan Barazis Zytek kører endnu. Men det gør den og en flot 5.plads er indenfor realistiske rækkevidde.

 

Tilsvarende i GT2, at Lars Erik Nielsen, Ehret og Kaffer formår at køre Ferrari'en i mål på en podieplacering. For sådan ser det ud lige nu. En tredjeplads er realistisk med fem omgange til nærmeste efterfølger. Men Lars-Erik har før prøvet at få problemer i sidste fase og han ved, at intet er sikkert før de 24 timer er forbi.



Og så er der Jan Magnussen. Han er uforlignelig. Han presser på i en uendelighed, sikkert fordi han kan lide det eller fordi han hader at blive nr. 2. Ikke desto mindre er han, Fellows og O'Connell i færd med at blive to'er for andet år i træk. Jan vidste godt på forhånd, at Aston Martin racerne ville være hårde at hamle op med, men Corvetten har været først over målstregen med Jan i cockpittet. Det skaber præcedens men ikke nok. Men lad os nu se - der kan ske meget i et par timer.



Se stillingen klokken 13:00 søndag>>>


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP