- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volkswagen er regerende verdensmester og ligesom Mitsubishi favorit til sejren i Central European Rally.


”Rallye Dakar” afløser starter nu

Central Europe Rally byder på nye udfordringer


SRP – 16. april 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som bekendt blev årets Rallye Dakar aflyst. Det skulle have fundet sted i januar måned med start i Lissabon og mål i Dakar i Senegal, men trusler om terror fik arrangørerne – ASO – til at aflyse.

 

ASO ligger imidlertid ikke på den lade side. Til næste år finder det berømte maraton rally sted i Chile og Argentina, men allerede i den kommende weekend, søndag d. 20. april, starter man årets afløser for Rallye Dakar 2008: Central Europe Rally.

 

Det foregår i Budapest i Ungarn og over en uge skal deltagerne, som langt hen ad vejen er de samme, som var tilmeldt Rallye Dakar i år, stride sig gennem ukendte bjergpartier og rå udfordringer i Ungarn og Rumænien inden målrampen passeres i Balatonfüred ved den idylliske Balaton sø i Ungarn. Til den tid vil deltagerne have tilbagelagt 2671 kilometer – ikke samme distance som turen gennem Sahara, men omkring en tredjedel og det er såmænd udfordring nok med så kort forberedelsestid.

 

Volkswagen og Mitsubishi

De helt store spillere i Central Europe Rally er som i ”Dakar” Mitsubishi og Volkswagen. Mitsubishi har vundet det afrikanske rally 12 gange, Volkswagen med danske Kris Nissen i spidsen har jagtet japanerne i de sidste fem år uden at tage general sejren, men i Ungarn/Rumænien spiller endnu en ny parameter med: Mitsubishi debuterer med dieseldrift på én af deres Pajero Evolution racere – hér har Volkswagen med deres Race Touareg 2 diesel måske et stort forspring.

 

Skiftet fra benzin til diesel, som forventes i 2009 at omfatte alle Mitsubishis Pajero Evolution racere skal ses i lyset af det globale fokus på reduktion af CO2 udledningen og forøget udnyttelse af brændstofferne. Benzinmotorerne har det imidlertid ofte lettere i ekstremt uvejsomt terræn, fordi kræfterne overføres med større følsomhed. Men trenden siger diesel og så har man også fordelen af, ikke at skulle medbringe så meget brændstof, for at køre en given distance.

 

Stor opbakning

Central Europe Rally er en afløser for Rallye Dakar. Derfor har der ikke hos nogen af topholdende været tvivl om, hvorvidt de skulle være med.

 

”Hos Volkswagen bakker vi fuldt og helt op om ASO,” siger motorsportsdirektør Kris Nissen. ”Det var en yderst vanskelig situation, de var kommet i, aflysningen af Rallye

 


Afløser-Dakar rallyet starter i Budapest og slutter i Balatonfüred efter en 2.700 km lang off-road-tur gennem Ungarn og Rumænien. Klik på planen og se den større.

Mitsubishi benytter anledningen til at debutere i cross-country rally med dieseldrift.


Dakar var kostbar for alle, men man har reageret hurtigt og derfor er vi naturligvis også med i Central Europe Rally – og næste år i Chile og Argentina.”

 

Den samme holdning har man hos Mitsubishi:

”Desuden benytter vi anledningen til at forberede os til 2009 Dakar-rallyet,” siger Mitsubishi Ralliart teamets direktør, Dominique Serieys. ”Vi debuterer med vores nye 6-cylindrede 3-liters turbo diesel i Central Europe Rally, men benytter også anledningen til at indsætte en serieproduceret Outlander i flåden af servicekøretøjer.”

 

Ny epoke

Mange anser Central Europe Rally for at være starten på en ny epoke i cross-country rallysporten. Arrangørerne er blevet stillet overfor nye udfordringer, da store dele af ruten pga. det sene europæiske forår er dækket af sne. Man har etableret en alternativ rute, men som altid i den type af rallies er der mulighed for ændringer i sidste øjeblik. Fremkommelighed er nødvendig og sikkerhedsfaktoren helt uundgåelig.

 

Da rallyet er nyt, er det vanskeligt at udråbe en favorit, men Volkswagens spanske Carlos Sainz, som er tidligere verdensmester i almindelig rallykørsel og regerende verdensmester i cross-country rally, kender måske bedre terræn typen end Mitsubishis topnavn, franskmanden Stephane Peterhansel, der har vundet Dakar 9 gange i alt. Men deltagerlisten tæller også navne som sydafrikaneren Giniel de Villiers i Volkswagen Race -Touareg, som Peterhansel selv anser for den måske hårdeste konkurrent.

 

Stærke hold

Mitsubishis Pajero MPR14 Evolution dieselbilen køres af japaneren, den tidligere Dakar-vinder Hiroshi Matsuoka(co-driver: Pascal Maimon, Frankrig), mens Peterhansel (co-driver: Jean-Paul Cottret, Frankrig), landsmanden Luc Alphand (co-driver: Gilles Picard, Frankrig) og spanieren Joan Nani Roma (co-driver: Lucas Cruz, Spanien) hver kører den hidtidige MPR13 model.

 

Hos Volkswagen suppleres Sainz (co-driver: Michel Périn, Frankrig) og de Villiers (co-driver: Dirk von Zitzewitz, Tyskland) af amerikaneren Mark Miller samt tyskeren Dieter Depping hver med sydafrikaneren Ralph Pitchford og tyskeren Timo Gottschalk i observatør sædet. Bilerne er de velkendte men stadigt videreudviklede Race-Touaregs med 2,5 liters turbo-dieselmotorer.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt                                Web-design: SRP