- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

24 timers Le Mans præsenteres

i samarbejde med DUNLOP

2019

på Motorsiden.dk

24-timers Le Mans på Motorsiden.dk


Aston Martin Vantage raceren med nr. 95 på siden og bl.a. Nicki Thiim og Marco Sørensen i cockpittet starter fra "pole" i LM GTE Pro.


 24-timers Le Mans 2019

Vægt bag de danskord


Af Søren Clauding – 14. juni 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Le Mans kvalifikationstiderne >>>

Le Mans startopstillingen >>>
Det var måske ikke så overraskende, at Toyotas lynhurtige hybrid racerbiler dominerede kvalifikationskørslerne forud for weekendens 24-timers Le Mans. Men en Aston Martin på pole-position i LM GTE Pro klassen - hvem havde lige set det ske.

Jo, de havde faktisk begge teamets to kørere, Marco Sørensen og Nicki Thiim. Belært af erfaringerne er det godt, at have vægt bag ordene, når man forudser muligheden i et motorløb. Og det skal vi love for der kom, da Marco Sørensen i kvalifikations-mørket kørte den absolut hurtigste tid. Nu håber alle blot på, at der ikke har været manipuleret med kvalifiktionstiderne, at ingen har "sandbag'et" og kunstigt undladt at vise deres tempo.

3minutter og 48 sekunder
En Le Mans "pole" er en Le Mans "pole" og alt andet lige er det i hvert fald et godt udgangspunkt for et motorløb. Men en hurtig omgang tager kun 3 minutter og 48 sekunder rent, når Marco Sørensen kører den, og løbet er som bekendt 24 timer langt - temmelig meget kan ske undervejs.

Ford raceren på 2. pladsen er da også kun 1/10 sekund efter "The Dane Train", som dansker-Aston'en kaldes i bilens hjemland. Mere påfaldende er det at der derpå er 7/10 sekund til GTE Pro 3'eren, Jan Magnussens Corvette, men også det er udtryk for, at Jan Magnussen har vægt bag ordene, når han siger, at deres chancer er markant større end i mange år.

Michael Christensen kørte  7. hurtigste tid, 1,1 sekund langsommere end landsmandens feber-pole-tid. Men alt det er stort set lige meget, når løbet starter. Derfor skal man nok heller ikke lægge for meget i, at de nærmeste konkurrenter i kampen om VM-titlen, Porsche nr. 91 (Michael Christensens bil har nr. 92) starter med en tid, der er knap 2 sekunder under Aston-polen. Holdet har næppe satset hele butikken på at sætte en super-tid, og de starter iøvrigt udfra den tid, der blev sat i dagslys i torsdagens første kvalifikationssession.

Michelle Gatting i GTE Am klassen var på vej til en tid, der havde placeret Ferrari raceren mindst fem placeringer over den, der endte med at blive pigeholdets startposition. Der var pludselig meget trafik på banen, forklarede hun. Men det er en forklaring, de allerfleste i det 62 biler store felt er udsat for. Og netop kunsten at køre en hurtig tid på en trafikeret Le Mans bane er noget af det, der skal til at nå et godt resultat over 24 timer.

Men alt andet lige har GTE klasserne vist sig at lægge op til endnu et tæt race, hvor der ikke er mulighed at køre strategisk, når det er safetycar på banen som man plejer. Nu udnyttes Full Course Yellow næsten altid i stedet for sikkerhedsbilerne og det begrænser bilernes hastighed til 80 km/t, så man kan ikke længere hente en tredjedel omgang hjem på andres uheld.


Jan Magnussen starter 3'er i LM GTE Pro.


Næsthurtigst i GTE Pro klassen er Ford GT kørt af bl.a. den tidliger flere dobbelte verdensmester i standardvogne, Andy Priaulx.


Michael Christensen har med 7. starttid en bedre udgangsposition end VM-rivalerne fra Porsche teamet.


Michelle Gatting starter fra 3. sidste startposition. Men det bliver bedre i løbet, forudser hun.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt