- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Michael Christensen har en stabil føring i GTE Pro klassen og er bedste dansker i Le Mans efter Heinemeier Hansson er udgået.


24 timers Le Mans 2018:

Michael Christensen holder skansen


Af Søren Clauding - juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det ser godt ud for Michael Christensen i årets 24-timers Le Mans. Han og hold-kollegerne Kevin Estre og Laurens Vanthoor holdt skansen i deres lyserøde "gris", en Porsche 911 RSR i det historiske antræk, som den førende bil i LL GTE Pro klassen.

 

Lidt hjulpet af andre Porsche kollegers uheld er den delvis dansk kørte bil på en ret klar førsteplads med små tre minutter til løbets nr. 2, som dog også er en Porsche, nemlig nr. 91, som man dystede lidt med i løbets første timer.

 

Bedste ikke-Porsche er Fords to GT racere med startnummer 68 hhv. 67 på siden. Førstnævnte køres af Sebastien Bourdais, Dirk Müller og Joey Hand, sidstnævnte af Andy Priauxl, Harry Tincknell og Tny Kanaan og de biler skal man bestemt ikke afskrive. De ligger stort set på niveau med Porsche nr. 91, de bytter ofte placeringer og derfor er strategien for resten af løbet måske den afgørende, hvis teknikken i øvrigt holder og kørerne bliver på banen.

 

I det hele taget er der ikke meget der skal afskrives i GTE Pro klassen. Kampen er fortsat ligeså tæt som ventet forud for løbet.

 

De bedst placerede biler - og det skifter lidt fra fire til syv afhængig af pitstop - er i princippet på omgangshøjde, og heldigvis er Jan Magnussens Corvette med i den dyst.

 

Hans Corvette nr. 63 har haft et mere ukompliceret løb end kollegerne i Corvette nr. 64. Og dermed gør man præcis som Jan Magnussen forud for løbet havde fastslået: Vi kører helt planmæssigt, selvfølgelig så hurtigt som vi kan, og er det hurtigt nok, når vi også en topplacering.

 

I skrivende stund er Coevetten på 5. pladsen, men det kan hurtigt ændre sig i begge retninger.

 

Aston Martin nr. 95 med Marco Sørensen og Nicki Thiim er den eneste af de to Vantage, der kører problemfrit. Men Balance of Performance har virkelig slået til. Bilen er på 10. pladsen, men det skyldes i høj grad andres uheld. Den er 4-5 omgange efter de førende og det skyldes på ingen måde kørernes manglende indsats.

 

I GTE Am ligger Christina Nielsens Porsche nr. 80 stabilt på 6-8 pladsen, et par omgange efter den førende Demsey Porsche nr. 77.

Ford er nærmest til at presse de førende Porsche racere - og det gør de, det bedste de har lært.

 

Jan Magnussens Corvette ligger til en topplacering fordi man gør i teamet som man har planlagt.

 

Aston Martin nr. 95 med dansk besætning er den bedste af de to fabriks Vantage racere, men det rækker ikke til et topresultat, hvis ikke de 9 forankørende biler får problemer.

 

Christina Nielsen ligger stabilt omkring 6-8 pladsen og kandiderer til en topplacering.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt