- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL


Toyotas LM P1 Hybrid racer var som ventet hurtigst under kvalifikationen.


24 timers Le Mans 2018: Kvalifikationen

Det uforudsigelige udgangspunkt


Af Søren Clauding - juni 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvalifikationen forud for 24-timers Le Mans efterlod umiddelbart flere spørgsmål end der blev besvaret. Toyota var hurtigst, men om det rækker til sejr må først tiden vise. Ligesådan havde de fleste af de danske kørere ikke så meget positivt at skrive hjem om. Og alligevel...

 

Toyota først: Ikke overraskende var det Toyota, der endte op med de to bedste startpositioner. Det overraskende var måske, at det ikke var Fernando Alonso, der kvalificerede fabriks hybrid racerbilen til pole, men derimod team-kollegaen, Kazuki Nakajima. 2 sekunder hurtigere var Toyota med start nr. 8 end Toyota nr. 7 på 2. pladsen. Den var så yderligere 2 sekunder hurtigere end den hurtigste konventionelle LM P1 racerbil, Rebellion nr. 1.

 

Ikke tilfreds

Men hos Toyota er man ikke udpræget tilfreds med den fordel, BoP (Balance of Performance) har givet de konventionelle racerbiler, som omvendt mistænkes for at skjule deres virkelige fartpotentiale, med henblik på at opnå en teknisk fordel, når teknikkerne gennemgår bilernes telemetri forud for løbet.

 

I LMP2 klassen var hurtigste bil en Oreca Gipson nr. 48 foran de tre andre Oreca-biler med tilsvarende motorer. Set med danske øjne var David Heinemeier-Hanssons 12. plads i klassen ikke på niveau med sidste års potentiale.

 

"Det skyldes måske nok, at kørersammensætningen ikke er optimal," mente danskeren efter kvalifikationen. "Men jeg har forventninger til at det bliver bedre efterhånden som løbet afvikles, for det giver mere rutine, som især mine to medkørere har brug for," siger danskeren, der sidste år var blevet 2'er i klassen, havde det ikke været for den senere diskvalifikation.


David Heinemeier Hansson satser på selve løbet.


Michael Christensen starter 2'er

Bedst i LM GTE Pro var Porsche nr. 91 fulgt af Porsche nr. 92 med bl.a. Michael Christensen i cockpittet. Men nr. 91 var halvandet sekund hurtigere end nr. 92.

 

"Nr. 91 bilens tid kan vi ikke sammenligne med," oplyste Michael Christensen. "De kørte fx på andre dæk og om trafikforholdene på banen ved vi ikke meget. Jeg har tillid til at i løbet skal det nok udligne sig."

 

Men efter kvalifikationen er de to fabriks Porsche blevet pålagt en merevægt på 10 kg, alt imens Ford GT'en på 3. pladsen med startnr. 66 får 8 kg ekstra. hvor meget det betyder i praksis, vil først løbet vise.

 

Jan Magnussens Corvette blev kvalificeret til 9. startposition men er blevet lettet 5 kg. Og Aston Martins nye Vantage GTE racer har mistet 10 kg og også fået et lille powerboost. Det var også tiltrængt, for de to biler var 13 km/t langsommere på langsiderne og de to langsomste i klassen med omgangstider, der lå 7 sekunder under den hurtigste Porsche. Der er næppe blevet kompenseret nok for at udligne forskellen i bilernes potentiale.

 

Helt ny bil på 4 dage

I øvrigt var Aston Martin nr. 95 med Marco Sørensen og Nicki Thiim ikke en ombygget Festivalbil, som først oplyst, men en helt fra bunden nyopbygget bil. 4 dage tog det at bygge en ny racerbil, som rullede de første kilometer i sidste uge på en britisk flyveplads.

 

"Vi kan ikke gøre så meget andet end at tage tingene, som de kommer," sagde de to Aston kørere næsten i kor. "Vi kører som planlagt og håber det går."

 

I LM GTE Am var hurtigste bil også en Porsche, nr. 88, og Christina Nielsens tilsvarende bil med startnummer 80 var 7. hurtigst og endda hurtigere end den dansk kørte Aston Martin Pro racer. 

Kvalifikationstiderne, Le Mans 2018

 

Startopstillingen, Le Mans 2018


Michael Christensen starter 2'er i GTE Pro.

 

Aston Martin Vantage nr. 95 blev bygget på blot 4 dage.

 

Christina Nielsen starter fra 7. pladsen i GTE Am klassen.

 

Jan Magnussen er fortrøstningsfuld.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt