- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans på Motorsiden præsenteres  TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL



2017 24-timers Le Mans: Kanon start for alle


Af Søren Clauding, lørdag 16:10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For langt de fleste deltagere var det en kanon start på dette års 24-timers Le Mans. Toyota no. 7 fastholdt sin føring fra pole-position, Porsche no. 1 rykkede er placering frem. Det samme skete for Vailliante Rebellion raceren i LMP2, og i LM GTE Pro avancerede Aston Martin raceren med Nicki Thiim i cockpittet hurtigt til førerpositionen. Imidlertid er Sebastien Buemi i Toyota nr. 8 også begyndt at blande sig i topstriden og der er kun få sekunder mellem de tre første biler.

 

Jan Magnussens Corvette avancerede ligeledes hurtigt til 5. pladsen og Antonio Garcia, som kører bilen i startfasen, trak Kevin Estre og dermed Michael Christensens Porsche med sig. Og allerbagest i feltet avancerede Christinas træningsuhelds beskadigede  Ferrari hurtigt adskillige placeringer.

 

Men vi har ikke hørt det sidste i den sag, fortæller Aston Martin teamets erfarne leder, David Richards (tidligere Formel 1 og WRC teamejer).

 

"Jeg tror, at vi først hen omkring 6-7 tiden får en idé om hvordan styrkeforholdet virkelig er. Alle har ikke gjort mere under kvalifikationen end nødvendigt for at kvalificere sig, og alle har et eller andet i ærmet, som de finder frem." Men der er naturligvis grænser for, hvor længe de kan vente.

 

Kan de vise mere?

Det åbne spørgsmål er selvfølgelig, om Toyota og Porsche, når det kommer til stykket, kan vise mere end det, de har gjort indtil nu.

 

Bemærkelsesværdigt er det, at Porsche har en markant højere topfart end Toyota, og det var ikke vist under kvalifikationen. Toyota Hybrid raceren kører omkring 316 km/t på banens hurtigste sted mens Porschen når 325 km/t.

 

I løbets første fase har de to førende LMP1 biler dog cirkuleret på næsten samme omgangstid.

 

I LMP2 klassen har Nelson Piquet dokumenteret hvilken erfaren kører, han er. Han startede Vaillante Rebellion raceren med nr. 13 og rykkede hurtigt op på 4. pladsen, som han stabilt har holdt fast i også efter det første planlagte pitstop, som fandt sted efter cirka 35 minutters kørsel (det er helt normalt i LMP2 klassen i år med så korte stints).

 

Fænomenalt er det, at Nicki Thiim har taget føringen i LM GTE Pro. Han og Marco Sørensen er ikke verdensmestre for ingenting.


Vaillante Rebellion raceren lige inden starten.

 

Nelson Piquet jr. har kørt Rebellion nr. 13 i løbets første fase.

 

Det er varmt i Le Mans i år, og selvom bilerne har aircondition af sikkerhedsmæssige årsager, gør man alt for at holde temperaturen nede.

Toyota holdt i poleposition og har fastholdt førstepladsen siden, men lidt på skift mellem nr. 7 (billedet) og nr. 8.

 

Først ved 6-7 tiden får vi en idé om det reelle styrkeforhold, fortæller Aston Martins prominente team-boss, David Richard.

 

Aston Martin nr. 95 inden starten.

 

Marco Sørensen tog vare om PR-aktiviteterne på startopstillingen mens Nicki Thiim holdt hovedet klar til at starte racet i Aston Martin nr. 95.

 

...det samme gjorde Jan Magnussen. Det er Antonio Garcia, der startede Corvetten.

 

Da den først fik hjul på kom der gang i Christina Nielsens Ferrari. Den avancerede mange placeringer i løbets første fase.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt