- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017

på Motorsiden.dk

 

Op til og under årets 24-timers løb i Le Mans bringer vi aktuelle historier fra Le Mans >>>

24 timers Le Mans præsenteres i samarbejde med TOYOTA HYBRID, DUNLOP og TOTAL



2017 24-timers Le Mans - optakt

Klassekamp på racerbanen


Af Søren Clauding – juni 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Igennem mange år har kampen om topplaceringerne i 24-timers Le Mans været klart den mest dominerende i mediebilledet. Audi mod diverse udfordrere fra Toyota, Porsche, Peugeot, Nissan og søstermærket Bentley samt en række stærke mere eller mindre privatanmeldte hold i den hurtigste af Le Mans klasserne, den såkaldte LMP1 (LM= Le Mans P1: Prototype 1. kategori). Naturligvis er kampen om totalsejren fortsat spændende, men klassekampen bliver stadig mere interessant.

 

LMP2, altså fortsat prototyper, men i den lidt langsommere ”2. kategori”, har til i år fået et gevaldigt løft. Bilerne er en smule smallere, de er aerodynamisk langt mere effektive, de har fået 100 hestekræfter oven i de 500, de havde i forvejen, og derved er de meget, meget tæt på LMP1’erne.

 

Fire forskellige biler – én motor

Det, man har gjort, er at dæmme op for omkostningsudviklingen i erkendelse af, at det kun er de store bilfabrikker, der kan mobilisere de nødvendige budgetter til at konstruere deres egne racerbiler og motorer. I år er fire producenter af chassiser til LMP2 klassen blevet godkendt, og alle kører de med samme motorer, produceret af motorfabrikken Gipson.

 

Bag Gipson fabrikken står manden, der grundlagde det i motorsportskredse mere kendte Zytek, helt tilbage i 1981, han hedder Bill Gipson. Den del af fabrikken, som producerede hele drivliner, blev i 2014 solgt til den tyske virksomhed, Continental AG, og Zytek motorfabrikken fik Bill Gipsons efternavn.

 

Sejre i 2011 og 2014

I Le Mans har Zytek/Gipson senest gjort sig bemærket ved at vinde 24-timers løbet i LMP2 i 2011 og 2014. Og nu står Gipson altså for motor leverencerne til samtlige LMP2’ere i Langdistance verdensmesterskabet for racersportsvogne (World Endurance Championship – WEC) og den europæiske Le Mans serie (European Le Mans Series – ELMS). Motorerne i LMP2 er 4-liters V8 benzinmotorer uden turbolader.

 

De fire godkendte chassisproducenter er Dallara, Onroak Automotive, Oreca and Riley Tech/Multimatic. At flere navne optræder på deltagerlisten skyldes, at f.eks. det legendariske franske Alpine team, som gjorde comeback i Le Mans i LMP2 sidste år, samarbejder med Oreca.

 

Dansker med i LMP2

Sidste år vandt Alpine, men det var efter det gamle reglement, i år vil det næppe være før selve løbet, at man får en klar indikation af styrkeforholdet i LMP2 – faktisk samme situation, som eksisterer i alle de fire Le Mans klasser. Sjældent har et Le Mans race været mere åbent, end det er i år.

 

Alt imens der er begrænsninger på producenterne af biler og motorer, er dækvalget som i de øvrige klasser helt frit, men stort set alle deltagere i LMP2 har valgt Dunlop som dækleverandør. Den britiske dækproducent, der er en del af Goodyear koncernen, har vundet totalsejren i Le Mans ikke færre end 34 gange i løbets historie og ud af det samlede startfelt kører over halvdelen af deltagerne på Dunlop. Det gælder også en den enlige danske LMP2 kører, David Heinemeier Hansson, som kører en Oreca 07 Gipson for Vaillante Rebellion med start nummer 13 på siden.

 

Foruden danskeren skal man især bemærke Nelson Piquet jr. som er på hold med danskeren, Nicolas Prost i søsterbilen fra Vaillante Rebellion, og topkørere som Felix Rosenqvist, Jean-Eric Vergne, Emanuelle Collard, Bruno Senna, Jan Lammars, Romain Dumas og ikke mindst Jan Magnussens gamle team-kollega fra Formel 1 tiden, Rubens Barrichello.

 

LM GTE Pro: Alle mod Ford

I LM GTE Pro er der ikke så mange deltagere som i LMP2. Men de, der er, er i princippet alle ligeså professionelle som i LM P1 klassen.

 

Ford er efter sejren i fjor og sejr i de to løb i dette års verdensmesterskab, som er kørt inden hovedløbet, 24-timers Le Mans, storfavoritter til endnu en Le Mans triumf. Men i Le Mans benytter man andre regler for det såkaldte Balance of Performance indeks, som fastsætter individuelle specifikationer for motorernes konstruktion, afhængig af hvilke typer maskine, der er tale om.

 

Trods en justering dagen inden løbet startede, var Fords GT racere resten af deltagerne overlegne. Hvordan det bliver i år, er et helt åbent spørgsmål. Ford har sikret sig firedobbelt med ikke færre end fire GT racere i LM GTE Pro klassen ud af de i alt 13 biler. Klassen inkluderer desuden 3 Ferrari 488 GTE, to Porsche 911 RSR og to Aston Martin Vantage.

 

Klassen tæller så kendte kørere som Lucas di Grassi, Andy Priauxl, Giancarlo Fisichella og naturligvis de fire danske kørere, Jan Magnussen (Corvette), Michael Christensen (Porsche) og vinderne af sidste års mesterskab i klassen, Marco Sørensen og Nicki Thiim (Aston Martin).

 

16 biler i den "lille" klasse

Sidst, men ikke mindst, hvad deltager antallet angår, tæller amatør-udgaven af LM GTE-klassen 16 biler. Ingen Ford-racere, men én Corvette, tre Aston Martin, fire Porsche og otte Ferrari 488 GTE, hvoraf den ene (start nr. 65) bl.a. styres af Christina Nielsen.

 

Andre kendte navne i klassen er Olivier Beretta, Townsend Bell, Mathias Lauda og Pedro Lamy. Sidste gang, et dansk hold var helt til tops i LM GTE Am klassen, var i 2014, hvor David Heinemeier Hansson, Kristian Poulsen og Nicki Thiim vandt i deres Aston Martin Vantage GTE.

Deltagerliste 24 timers Le Mans pr. 12. juni 2017


LM GTE Pro mesterskabet blev i fjor vundet af Aston Martin med Nicki Thiim og Marco Sørensen på skift i cockpittet. Med på holdet er også Richie Stanaway fra New Zealand.

 

Ford bandt i Le Mans i fjor og har også vundet på både Spa og Silverstone i de to VM-løb, der i år er gået forud for 24-timers Le Mans.

 

LMP1 bilerne er fortsat de hurtigste, men spændingen i de tre øvrige klasser er mindst ligeså stor og de hurtigste LMP2'ere ligger parat til at snuppe placeringer fra LMP1, hvis de kan se deres snit til det. Billedet er fra starten på første VM-afdeling i år, som fandt sted på den britiske Silverstone bane. 

 

Jan Magnussen er ikke fast deltager i langdistance-VM og kører først og fremmest i USA i en Chevrolet Corvette, der ikke er meget forskellige for den, han skal køre i Le Mans. Men opsætningen af bilen er helt anderledes.

 

Porsche har svært ved at opnå det fornødne tempo med deres 911 RSR racer. Det går bl.a. ud over Michael Christensen. Det bliver spændende at se, om Balance of Performance systemet i år stiller deltagerne i Le Mans mere lige end tilfældet var i fjor.

 

Christina Nielsen er med igen i år i LM GTE Am klassen i en Ferrari. Men i år er resten af besætningen udenlandsk.

Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt