- dit motormagasin på nettet i samarbejde med danske radiostationer

Hør motorprogrammet hver uge - klik hér og se hvordan

 

Forsiden Nyheder Biltest Motorsport Diverse Kort nyt







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik på billederne og se dem større


Biltest: Volvo V40 D4 man. Momentum

Volvos eget mesterværk


af Søren Clauding - april 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo V40 D4 i Motorradioen >>>


27 kilometer på en liter dieselolie – det er set før. Men det er de færreste, der kan nå de præstationer, når motoren er placeret i en veludstyret mellemklassebil og den yder ikke mindre end 190 hestekræfter samt et overbevisende drejningsmoment på 400 Nm. Det er ikke desto mindre tilfældet for Volvos nye egen-konstruktion: En 2-liters D4 motor anbragt i motorrummet på Volvo V40.

 

V40 har vi prøvekørt tidligere (læs prøvekørslen af Volvo V40 D2 hér >>>) og basisegenskaberne ved de to biler ens, så dem kommer vi ikke ind på her. Men maskineriet er værd at dvæle ved.

 

Volvos egen motor

Den nye motor er Volvos udviklet af Volvo selv. Hidtil har den kinesisk ejede svenske bilfabrik i vid udstrækning klaret sig med motorer fra f.eks. PSA, altså Peugeot og Citroën. Det var nu ikke et dårligt samarbejde, for de er gode til dieselmotorer hos PSA. Men netop med ny kapital i ryggen har Volvo været i stand til, at skabe det nye mesterværk. Det er en maskine, de godt kan være stolte af hinsidan.

 

I den tidligere prøvekørte V40 lå en PSA diesel. Den gjorde det godt nok muligt, at køre 27,8 km/l, men den ydede kun 115 hestekræfter og det gør en verden til forskel. Den er dog senere blevet opdateret, så den i dag kan klare 29,4 km/l. Vi var imidlertid allerede dengang inde på, at V40’erens køreegenskaber lægger op til flere kræfter, og med 75 af slagsen oveni har vi fået, hvad vi kunne ønske. Herligt!

 

Behersket motorstøj

Det er også herligt, at motorlyden er så behersket. Den brummer i accelerationsfasen, men bruger man de mange kræfter, varer det ikke mange sekunder før man kan slippe speederen, så motorstøjen bliver til næsten ingenting. V4’eren kan nemlig nå de 100 km/t på blot 7,4 sekunder og de 80, som man må køre på de fleste danske landeveje, når den selvsagt endnu hurtigere.

 

Idéen med de mange kræfter er formentlig heller ikke kun, at man kan komme hurtigt ud af svingene. Volvo har som bekendt altid været en meget sikker bil og det handler ikke alene om passiv sikkerhed som gode sæder og de 7 airbags, der er standard. Køreegenskaberne betyder også meget, de mange elektroniske hjælpemidler ligeså. Og så er det alfa og omega at kunne foretage overhalinger hurtigt – og dermed sikkert. Jo kortere tid, man befinder sig i overhalingsbanen, jo ringere er risikoen for eksempelvis kollision med en modkørende.

 

Meget for pengene

Den prøvekørte udgave havde manuelt gearskift. 6 trin og let betjening. Listeprisen er 415.000 kroner, hvilket kun er 130.000 kroner mere end den allerbilligste V40 med førnævnte 115-hestes dieselmotor.

 

Nå vi skriver ”kun”, er det fordi man får meget mere end de ekstra kræfter i den V40 D4, vi prøvekørte. Prisen inkluderer nemlig det såkaldte Momentum udstyr, som er Volvo’s topudstyr. Det omfatter bl.a. aktive Xenonlygter, der selv justerer lyshøjden og –retningen med et meget klart lys, et lydanlæg med 8 højtalere hører med, det samme gør regn-sensor og et lækkert men forbavsende stort læderrat.

 

I forvejen får man allerede i den lavere udstyrsvariant ”Kinetic” bl.a. 16” alufælge, fartpilot og klimaanlæg. Og standardudstyr i den allerbilligste udgave er bl.a. sædevarme og el-sideruder både foran og bagi.


 

Andre Volvo prøvekørsler - find dem hér >>>


Klik på billedet og tag med på en køretur i Volvo V40 D-4.

Kan også ses i Full HD på YouTube >>>


Radioindslag og TV/videoklip vil kunne genhøres og genses på Motorradioen.dk i et års tid efter første offentliggørelse. Videoklippene vil derefter i et vist omfang kunne findes på YouTube.


 

 


Model:

Volvo V40 D4 man. Momentum

Listepris:

Kr. 414.900

Motor og transmission:

4 cyl. turbodiesel 190 hk. 400 Nm/ 1750-2500 omdr./min. 6 M/T.

Præstationer acceleration/ topfart/

Brændstoføk/ CO2 udledning:

7,4 sek./ 230 km/t/  27 km/l / 96 g/km

Længde:

4,37 m

Bagagerum:

335 liter

Værd at bemærke:

ABS. EBD og EBA. ESP. Hillholder. 16” letmetal fælge. Aktive Xenon forlygter. 7 airbags. Klimaanlæg. Multijusterbart læderrat. Sædevarme. Fjernbetjent centrallås. El-justerbare sidespejle m. varme. El-sideruder for og bag. Fartpilot. Regnsensor. Lydanlæg med 8 højtalere. Isofix.


Motorsiden.dk udgives og redigeres af Søren Clauding

© Motorsiden: Søren Clauding. Kontakt